2015-11-02, 17:10
Medlem
Unibet kämpade i tredje kvartalet mot valutamotvind och tuffa jämförelsetal.

Dock ser framtiden ljus ut.

Det framgår av kommenterar inför spelbolagets niomånadersrapport.

"Vi förväntar oss positiva siffror för det tredje kvartalet trots tuffa jämförelsetal från fotbolls-VM förra året. Valutamotvind kommer att påverka negativt med 13 procent medan organisk tillväxt på 18 procent upprätthåller vår positiva uppfattning", skriver Danske Markets.

Swedbank Markets, som tämligen nyligen höjde sin rekommendation till köp, är inne på ett liknande spår och pekar på ett starkt underliggande momentum men att valuta och jämförelsetal försvagar intrycket.

"Förmodligen kommer fokus i det tredje kvartalet fortsatt att vara på de senaste förvärven Stan James och IGames", skriver Swedbank och hyllar särskilt köpet av brittiska Stan James.

ABG Sundal Collier, som nyligen också lyfte sin rekommendation till köp, ser en ljus framtid för Unibet och pekar på lätta jämförelsetal under det fjärde kvartalet i år och första kvartalet nästa år samt fotbolls-EM under andra och tredje kvartalet 2016. Dessutom antas valutamotvinden mojna helt samt att de senaste förvärven, i positiv bemärkelse, börjar sätta sina spår.

Enligt SME Direkt väntas Unibet öka spelöverskottet till 83 miljoner pund i kvartalet, upp 3 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol, medan speloperatörens ebidta-resultat väntas sjunka ett par miljoner till drygt 19 miljoner pund.

Konkurrenten Betssons rapport fick ett fint mottagande förrförra veckan och handlades upp hela 10 procent efter att ha överträffat analytikernas prognoser på de flesta rader, bland annat noterades högre sportspelsintäkter än väntat.

Av de sex analytiker som bidragit till SME:s konsensus har alla sex rekommendationen köp/öka för Unibet-aktien.
2015-11-03, 17:56
Medlem
SEB Equities höjer riktkursen för Unibet till 775 kronor från tidigare 700 kronor, inför rapporten för det tredje kvartalet. Rekommendationen köp upprepas.

Styrelsen i Unibet föreslår en split av de utgivna aktierna om 8:1 varpå nära 29 miljoner aktier blir drygt 230 miljoner aktier. Syftet är att öka likviditeten och underlätta handeln i Unibet Groups svenska depåbevis.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Unibet planerar att hålla en extra bolagsstämma i den 18 december på Malta där det krävs godkännande med hjälp av en enkel majoritet för att genomföra spliten.
2015-11-03, 18:38
Medlem
P.Gs avatar
Det är väl inte otrevligt med en split, men känslan är mest "jaha?" när man ska hålla en extrastämma för en split när aktien står i 700 kronor.
2015-11-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är väl inte otrevligt med en split, men känslan är mest "jaha?" när man ska hålla en extrastämma för en split när aktien står i 700 kronor.

Vad menar du med "jaha"? kan du utveckla
2015-11-03, 19:42
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibbelito
Vad menar du med "jaha"? kan du utveckla
Det är bara det att jag inte förstår varför det inte kan vänta till den vanliga stämman. 700 kronor är ju ingen större summa.
2015-11-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är bara det att jag inte förstår varför det inte kan vänta till den vanliga stämman. 700 kronor är ju ingen större summa.

Men 800:- då

Under perioden fram till den 1 november var Unibets dagliga genomsnittliga spelöverskott i fasta växelkurser mer än 30 procent högre än samma period 2014, trots lägre sportspelsmarginaler i oktober.

"Detta återspeglar både fortsatt starka aktivitetsnivåer samt en bra start för iGame och Stan James", skriver Henrik Tjärnström, vd för Unibet, i rapporten.

-----------------------------------------------------------------------

Spelbolaget Unibets spelöverskott summerades till 86,1 miljoner pund i det tredje kvartalet. Väntat var ett spelöverskott på 83 miljoner pund, enligt SME Direkt.

Ebitda-resultatet blev 17,4 miljoner pund, mot förväntade 19,4 miljoner, och rörelseresultatet 14,4 miljoner pund. Snittprognosen låg där på 15,6 miljoner.

------------------------------------------------------------------------

Unibets kvartalsrapport betraktas som stark och spelaktien bör stiga.

Det framgår av analytikerkommentarer på onsdagsmorgonen.

Danske Markets pekar på en organisk tillväxt på 21 procent i konstanta valutor och att sportboksmarginalen överträffade konsensusförväntningarna. Ebitda-missen berodde på en engångseffekt, betonar banken som tror att Unibet-aktien kan öppna 2-5 procent högre under onsdagens öppningshandel.

Även ABG Sundal Collier tror på ett positivt mottagande och pekar också på 21 procents organisk tillväxt samt gynnsam geografisk och produktrelaterad mix samt en hygglig start på det fjärde kvartalet.

ABG tror summasummarum att Unibet-aktien ska öppna upp något.

--------------------------------------------------------------------------

Grattis till alla oss som äger denna super-aktie!
Senast redigerad av Fibbelito 2015-11-04 kl. 16:30.
2015-11-04, 22:26
Medlem
Jag har en hel del aktier men det blir ändå alltid samma känsla när man hittar en raket
"Varför vågade jag inte köpa ännu mer" Klart jag kommer handla lite nya aktier men det hade varit klart roligare om jag gjort det redan i maj när jag gjorde mitt senaste köp.

Aldrig blir man nöjd
2015-11-05, 15:51
Medlem
Jag tror vi alla känner likadant

Carnegie höjer riktkursen för Unibet till 850 kronor från tidigare 750 kronor. Rekommendationen köp upprepas.

Många positiva nyheter senaste dagarna!
2015-12-10, 16:50
Medlem
Nordea rekommenderar köp av Unibet med riktkurs 1.000 kronor.
2015-12-12, 12:26
Medlem
Bolagsstämma på Malta om 6 dagar. Hoppas de kommer överens om en split, jag tror det skulle gynna aktiekursen - fler "lättköpta" aktier och mer aktivitet
2015-12-18, 14:03
Medlem
starbounds avatar
Unibet ökade sitt vinst (VPA) för 2014 med över 150 % jämfört med 2013.

Vad berodde det på? Lyckade förvärv, någon som har koll?

För omsättningen steg ju bara ca 10 %.

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/nyckeltal.html?identifier=36950&marketplace=11&inh ibitTrade=1
2015-12-30, 21:28
Medlem
Vid en extra bolagsstämma den 18 december 2015 godkände aktieägarna den föreslagna spliten 8:1.

Första handelsdagen efter split är måndagen den 4 januari 2016.

På måndag ska det handlas

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in