2010-09-06, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Har två störande problem. Har en Macbook Pro 15" (late 2008) kopplad till en full HD LCD-TV via HDMI. När jag kör fullscreen på Plex blir skärmen så stor att den går över kanterna på datorns skärm. Här en screenshot som visar:
http://grab.by/6fS4
På TVn har jag aldrig fått till rätt upplösning, det blir antingen för stort så man missar en kant runt hela skärmen eller så får jag en bred svart remsa vid varje sida men upp och ner ser normalt ut.
När jag dessutom spelar upp en film i Plex får jag upp en ruta på TVn som säger "Ljudsignal utan stöd. Kontrollera signalens källa". Ljudet funkar när man navigerar runt i Plex, och i VLC, Quicktime osv.
Från datorn till TVn är det kopplat med en sån här.
Någon som vet?
http://grab.by/6fS4
På TVn har jag aldrig fått till rätt upplösning, det blir antingen för stort så man missar en kant runt hela skärmen eller så får jag en bred svart remsa vid varje sida men upp och ner ser normalt ut.
När jag dessutom spelar upp en film i Plex får jag upp en ruta på TVn som säger "Ljudsignal utan stöd. Kontrollera signalens källa". Ljudet funkar när man navigerar runt i Plex, och i VLC, Quicktime osv.
Från datorn till TVn är det kopplat med en sån här.
Någon som vet?

Det du beskriver kallas Overscan/Underscan och alla TV-apparater har det. Overscanfunktionen ligger i själva TVn och har inget med din dator att göra. De flesta äldre platt-tv har inte automatiskt stöd för upplösningar eller pixelmapping från datorer. Dagens nya TV har dock det.
En TV med Pixelmapping 1:1 skalar bilden från datorer proportionerligt över hela TVns yta.
För att fixa detta kan du
1. Gå in i Plex inställningar för skärm och kalibrera genom Plex, du kan då minska ner eller förstora upp ytan på Plex horisontellt och vertikalt. Detta gäller dock bara Plex och inte Findern/OS X.
Om de har tagit bort denna funksjon i Plex 9 vet jag inte.
2. Systeminställningar -> Bildskärm -> Stäng av Overscan. Du får nu underscan på TVn.
Gå in i TVns egna meny och se om du finner inställningar för Overscan eller Underscan och skala upp bilden därifrån. Eller testa göra tvärtom: Overscan på och skala ner bilden på TVn.
3. Du kan skapa egna upplösningar för din TV med programmet SwitchResX för OS X. Detta är avancerat och kan ta tid. Läs guider på hur du gör.
4. Köp ny TV
... om du inte lyckas lösa det.Vad har du för TV? Samsung är ökända för att inte implementera pixelmapping 1:1 i sina TVs. Åtminstone för deras lite äldre modeller. LG är bra på detta har stöd för pixelmapping 1:1 på väldigt många/nästan alla eller alla av deras nya TV apparater.
Detta har å göra med äldre digitala hdmi portar i din TV. Hade du kopplat bilden analogt via VGA hade du inte fått overscanproblem men dock mindre bra bild jämfört med hdmi.
Senast redigerad av Klaus Kinski 2010-09-06 kl. 14:22.
Senast redigerad av Klaus Kinski 2010-09-06 kl. 14:22.