Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-06, 14:01
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Har två störande problem. Har en Macbook Pro 15" (late 2008) kopplad till en full HD LCD-TV via HDMI. När jag kör fullscreen på Plex blir skärmen så stor att den går över kanterna på datorns skärm. Här en screenshot som visar:

http://grab.by/6fS4

På TVn har jag aldrig fått till rätt upplösning, det blir antingen för stort så man missar en kant runt hela skärmen eller så får jag en bred svart remsa vid varje sida men upp och ner ser normalt ut.

När jag dessutom spelar upp en film i Plex får jag upp en ruta på TVn som säger "Ljudsignal utan stöd. Kontrollera signalens källa". Ljudet funkar när man navigerar runt i Plex, och i VLC, Quicktime osv.

Från datorn till TVn är det kopplat med en sån här.

Någon som vet?

Det du beskriver kallas Overscan/Underscan och alla TV-apparater har det. Overscanfunktionen ligger i själva TVn och har inget med din dator att göra. De flesta äldre platt-tv har inte automatiskt stöd för upplösningar eller pixelmapping från datorer. Dagens nya TV har dock det.
En TV med Pixelmapping 1:1 skalar bilden från datorer proportionerligt över hela TVns yta.

För att fixa detta kan du
1. Gå in i Plex inställningar för skärm och kalibrera genom Plex, du kan då minska ner eller förstora upp ytan på Plex horisontellt och vertikalt. Detta gäller dock bara Plex och inte Findern/OS X.
Om de har tagit bort denna funksjon i Plex 9 vet jag inte.

2. Systeminställningar -> Bildskärm -> Stäng av Overscan. Du får nu underscan på TVn.
Gå in i TVns egna meny och se om du finner inställningar för Overscan eller Underscan och skala upp bilden därifrån. Eller testa göra tvärtom: Overscan på och skala ner bilden på TVn.

3. Du kan skapa egna upplösningar för din TV med programmet SwitchResX för OS X. Detta är avancerat och kan ta tid. Läs guider på hur du gör.

4. Köp ny TV ... om du inte lyckas lösa det.

Vad har du för TV? Samsung är ökända för att inte implementera pixelmapping 1:1 i sina TVs. Åtminstone för deras lite äldre modeller. LG är bra på detta har stöd för pixelmapping 1:1 på väldigt många/nästan alla eller alla av deras nya TV apparater.

Detta har å göra med äldre digitala hdmi portar i din TV. Hade du kopplat bilden analogt via VGA hade du inte fått overscanproblem men dock mindre bra bild jämfört med hdmi.
Senast redigerad av Klaus Kinski 2010-09-06 kl. 14:22.
Citera
2010-09-06, 15:34
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Det du beskriver kallas Overscan/Underscan och alla TV-apparater har det..

Sweet! Jättetack för ditt svar!

Det är en Sony 40" inköpt 2008 för typ 15 000, så varken budget eller värsting. Kan nog mycket väl stämma att den har en äldre modell av HDMI.

Anyway så hittade jag inget om overscan i menyerna på TVn, hittade dock något som heter "Display Area" men vad jag än valde så fick jag inte rätt, bilden blir för liten eller för stor. Plex däremot lyckades jag fixa så bilden vart rätt, lyckades även lösa ljudet så nu är det perfekt. Kollar ändå bara på film när datorn är ikopplad.

Tack igen!
Citera
2010-09-07, 11:41
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Ingen fara
Citera
2010-10-12, 19:37
Medlem
Hej!

Har köpt en ny extern hårdisk och lagt över alla mina filmer på den. Den gamla hårdisken ska jag inte ha kvar. Nu jag använda nya hårdisken i plex. Men de gick inte att lägga till den :/
Så då tog jag bort plex från datorn och laddade hem de på nytt.
Men när jag startar de så är alla dom gamla inställningarna kvar. Plex söker efter filmerna som låg på den gamla hårdisken, och så klart hittar den inte dom..

Så till frågan! Hur kan jag starta plex från "början" alltså precis som de var när man tog hem de första gången.

Tack på förhand!

Edit: Blir cp! När jag startar om datorn så kommer den här lilla plex symbolen upp i fältet på datorn högst upp på skrivbordet! Är inte plex bortaget eller fafan är de frågan om?
Citera
2010-10-20, 21:59
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Ni som gått över till Nine, är ni nöjda eller inte? Det vill säga, har ni haft mindre problem än med förra versionen?

EDIT: Testade nian, och vilken jävla skit.

SMB shares funkar inte.

Nu till ett annat problem. När jag ominstallerade Eight så håller den på och laddar ner vissa filmtitlar på svenska av någon jävla anledning! Hur får man bort det?
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-10-20 kl. 22:53.
Citera
2010-11-11, 17:46
Medlem
Hur ändrar man så att Plex visar rätt väder?
Citera
2010-11-11, 18:41
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InUtero

Ja du, bra fråga. Har tänkt på det flera gånger att det är uppåt röven, men inte orkat ta reda på hur man fixar det. Tar således gärna del av den informationen, om hur man gör.
Citera
2010-11-11, 19:54
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Ni som gått över till Nine, är ni nöjda eller inte? Det vill säga, har ni haft mindre problem än med förra versionen?

EDIT: Testade nian, och vilken jävla skit.

SMB shares funkar inte.

Nu till ett annat problem. När jag ominstallerade Eight så håller den på och laddar ner vissa filmtitlar på svenska av någon jävla anledning! Hur får man bort det?

Abraham, SMB shares har fungerat ända sedan första versionen av 9, kan intyga detta då jag kör med både AFP och SMB diskar, jag har skrivit det lite längre bak i tråden.
Du måste mounta SMB och AFP diskarna för Plex ska kunna läsa från dom. Ett tips är att lägga till disken som startobjekt i systeminställningar, så slipper du mounta den själv varje gång du startar om datorn.

Jag är nöjd, mer nöjd än med 8. Det har kommit ett par updates på 9 som gjort den stabil och snabb.

Citat:
Ursprungligen postat av InUtero

I inställningarna i Plex, vart exakt minns jag inte men jag har gjort det förr. Du får leta!
Citera
2010-11-11, 20:34
Medlem
Kört plex på macen sedan de gick från xbmc laget och den fungerar för det mesta bra men idag är det en win7 dator med senaste beta 3 av xbmc kopplat till tvn. Måste säga att det funkar 100%. Jag styr rubbet med telefonen (xbmc remote) och har all media på en annan smb share.

2 bra saker med Plex är: Tilläggsappsen känns mer välpolerade och enklare att få igång (något xbmc ska tydligen ha kommit igång med nu på senare betan). Samt att när man går in på serier kommer introlåt från varje respektive serie, det tycker jag är en jätte rolig grej, något xbmc-killarna inte skall lägga in enligt foruminlägg.

Det hela är lite smaksak...
Citera
2010-11-11, 20:40
Medlem
Citat:
AbrahamI inställningarna i Plex, vart exakt minns jag inte men jag har gjort det förr. Du får leta!

Har kolla igenom inställningarna flera gånger utan att hitta nått.
Citera
2010-11-12, 00:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Abraham, SMB shares har fungerat ända sedan första versionen av 9, kan intyga detta då jag kör med både AFP och SMB diskar, jag har skrivit det lite längre bak i tråden.
Du måste mounta SMB och AFP diskarna för Plex ska kunna läsa från dom. Ett tips är att lägga till disken som startobjekt i systeminställningar, så slipper du mounta den själv varje gång du startar om datorn.

Jag är nöjd, mer nöjd än med 8. Det har kommit ett par updates på 9 som gjort den stabil och snabb.

I inställningarna i Plex, vart exakt minns jag inte men jag har gjort det förr. Du får leta!

Okej, men jag fattar inte riktigt hur man i systeminställningar sätter dem som startobjekt.

Men sedan till nästa dilemma. När jag har mountat dem "manuelt" så vägrar nian se det som är i dem. Vad fan beror det på?

EDIT: Kan det att diskarna ligger bakom VPN ha med saken att göra?
Citera
2010-11-12, 09:04
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Okej, men jag fattar inte riktigt hur man i systeminställningar sätter dem som startobjekt.

Men sedan till nästa dilemma. När jag har mountat dem "manuelt" så vägrar nian se det som är i dem. Vad fan beror det på?

EDIT: Kan det att diskarna ligger bakom VPN ha med saken att göra?

Systeminställningar -> Konton -> Startobjekt
När diskarna är mountade lägger du till dom som startobjekt.

VPN, ja, jag antar att det kan ha med det att göra. Prova sök eller gör en tråd i Plex forum.
http://forums.plexapp.com/

Edit: Funkar det alltså med VPN SMB i Plex 8? Måste dom inte ha rätt kraftig lina i andra änden för att videor inte ska lagga?
Jag provade själv att dela ut min Time Capsule över nätet och mounta den på en annan dator, men det var lönlöst att streama några videos pga lagget. Då har vi 24/3 mbit ADSL (tror jag).
Senast redigerad av Klaus Kinski 2010-11-12 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in