Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-14, 13:02
Medlem
Har en fundering... Som det är nu har jag ca 4 pop-konton som jag använder. Allt tankas ner till Thunderbird.
Jag skulle dock vilja ha åtkomst till alla mina mail från både stationära, bärbara och mobilen. Finns det något smidigt sätt att göra det?
Citera
2010-02-14, 13:10
Medlem
Har du tillgång till IMAP på ditt mailkonto så kan du hämta e-post till flera klienter. I annat fall byt till Gmail där finns alla funktioner.
Citera
2010-02-14, 14:41
Medlem
Jooo.. har tillgång till det. Men jag får en hel del mail och i ärlighetens namn så är jag usel på att rensa gamla mail, och tyvärr tillåter ju inte webhotellen det utrymmet till mailen. Går väl säkert att deala om det.
Kör gmail och tankar hem mailen dit också så där kan jag kolla den när jag är ute på resande fot, men då kommer jag ju inte åt mina gamla mail.
Ett problem med gmail är när man skickar mail, så står det att man skickar via gmailen. Det gillar jag inte... Detta trots att man fyllt i de uppgifterna och bekräftat att man äger kontot. Då står det ju xxx@gmail.com on behalf of min@domän.com
Alternativt står det avsändare xxx@gmail.com och från står det min@domän.com

Fundering om IMAP, om jag raderar ett mail i en klient, försvinner det då i resten också?
Om jag skapar en mapp i Thunderbird, kommer den då även till en annan dator, eller måste allt sådant skapas på webbmailen tillhörande det kontot jag ändrar till.
Senast redigerad av emde 2010-02-14 kl. 14:48.
Citera
2010-02-17, 04:08
Medlem
Jonny666s avatar
Skaffa en egen server och popa ner mailen till den...
Citera
2010-02-17, 06:22
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emde
Fundering om IMAP, om jag raderar ett mail i en klient, försvinner det då i resten också?
Om jag skapar en mapp i Thunderbird, kommer den då även till en annan dator, eller måste allt sådant skapas på webbmailen tillhörande det kontot jag ändrar till.

Ja, om jag inte minns helt fel så gör den det för den ligger centralt i en server, man kan cacha posten också men jag kör mot en exchangeserver på jobbet med 2 laptop 3stat 1 htc mobil och alla påverkas vid synkning om jag raderar på ett ställe. i outlook så skapas mapparna likadant i alla mina enheter.
Citera
2010-04-01, 08:04
Medlem
Hur skapa ny mapp för skickad epost i mitt befintliga IMAP-konto? Varför får jag följande felmeddelande? Det går inte att skapa eller navigera i en undermapp till inkorgen när sökvägen till rotmappen inte är tom? Tips åtgärd?

Jag har skapat ett IMAP-konto som jag använt ett par månader. Fungerar väldigt bra, förutom på en av mina datorer, där mina skickade brev inte sparas (synkroniseras) på epost-servern, bara lokalt på datorn (i långt tidigare skapad Skickad-mapp). De brev jag skickar från den datorn blir således inte blir tillgängliga från andra datorer. Inkommande epost fungerar dock ok.

När jag skapde IMAP-kontot på datorn med det aktuella problemet valde jag i inställningar för Internet e-post, fliken Mappar, alternativet "Spara skickad epost i Outlook-mappen Skickat. Kopior av skickade objekt för det här kontot sparas i Outlook-standardmappen Skickat". (Tror att jag inte gjorde det på min andra dator, där fungerar det att synkronsera även skickad epost).

Lösningen på mitt problem har jag tänkt varit att i inställningar för Internet e-post, fliken Mappar, ange alternativet "Välj en befintlig mapp eller skapa en ny mapp där skickade objekt för det här kontot ska sparas", och att skapa en ny "Skickat"-mapp där mina skickade brev kan sparas och alltid synkroniseras ok. Men när jag försöker göra det (via knappen Ny mapp...) får jag felmeddelandet: "Det går inte att skapa mappen. Det går inte att skapa eller navigera till mappen. Det går inte att skapa eller navigera i en undermapp till inkorgen när sökvägen till rotmappen inte är tom."

Hur gör jag enklast och bäst för att lösa mitt problem? Vill i första hand lösa problemet med befintligt IMAP-konto. Men om det är omöjligt eller för svårt tänker mig en lösning att börja om och skapa ett nytt IMAP-konto i Outlook, där jag inte väljer alternativet att spara skickad epost i mappen "Skickad"? Hur hanterar jag i så fall befintliga kontot, bör jag låta det gamla vara kvar, och eller bör jag vidta någon åtgärd i det gamla kontot innan jag skapar det nya? Snyggare vore om jag kan skapa en Skickatmapp inom ramen för mitt befintliga konto.

Tacksam för hjälp på traven med i första hand det specifika problemet, varför får jag felmeddelandet, vad innebär det lite mer utvecklat, och vilka är lämpliga åtgärder?

I andra hand tacksam för hjälp på traven att bättre förstå hur mapphanteringen i IMAP fungerar mer i allmänhet. Ex.v. var läsa mer om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in