Läste faktiskt ganska nyligen en kurs i mikrofluidflöden som kanske är tillämpbart i fallet med makaronilåda, då det är en ganska trögflytande vätska (vid flöden i små system beter sig vatten som sirap). För att "tillbakablanding" ska vara möjligt måste omblandingen vara icke-kaotisk. Med kaotisk menas i detta fall att avståndet mellan två partiklar iochmed omblandingen ökar exponentionellt, vilket man får om ett antal villkor är uppfyllda (de har jag tyvärr glömt bort). Hur som helst fick vi se en demonstration på "tillbakablanding" där föreläsaren droppade karamellfärg i en skål med trögflytande olja. I skålen fanns en cylinder som stack rakt upp i luften som kunde roteras. Iochmed att cylindern roterades sattes även oljan i rörelse (oljan dras runt, på samma sätt som det skapas en virvel i kaffekoppen om man rör om) och dropparna bildade streck i oljan (typ som såna där foton på städer på natten med lång slutartid så att billysen ser ut som streck). Efter att ha snurrat fyra varv såg färgprickarna ut som ringar, men när han snurrade åt andra hållet återfick han samma prickmönster han hade innan han snurrade (förutom lite skiftningar på grund av diffusion, dropparna vill spontant sprida sig). Så för att svara på din fråga; ja det är teoretiskt (och i vissa fall praktiskt)möjligt att separera en blandning, om själva omblandingsförfarandet är icke-kaotiskt. För övrigt kan jag tillägga att kaotisk omblanding är det man oftast eftersträvar industriellt, och det är inte helt lätt, särskilt inte i det nu så heta nanoteknikområdet.
EDIT: Vill du ha en bättre förklaring så kan du prova att Googla efter "chaotic mixing" (det du inte vill göra med makaronilådan) och "reversible mixing" (det du vill göra).
EDIT 2: Hittade en sida om just demon jag skrev om på sidan
http://www.fas.harvard.edu/~scdiroff/lds/NewtonianMechanics/ReversibleFluidMixing/ReversibleFluidMixing.html .