2010-02-14, 02:03
Medlem
Juridiskt sett så kan väll personen som
har haft sin hund lös inte begära skadestånd,
Citera
2010-02-14, 02:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efranlund
Jag var på landet och höll på att packa bilen när pb och ägaren kommer ut ur skogen på en stig precis bredvid.
Håller du inte med om att man måste ha så pass bra disciplin på sin jycke så att den inte hugger tag i min hund när den går fram och hälsar? SPECIELLT när det är en Pitbull, skulle min hun ha bitit pb skulle det inte behövt så mycket kraft för att få loss honom...

Nej, det håller jag inte med om -- din hund utgör ett hot för den andra hunden när den springer fram.

Alla hundar -- utom rent utställningsavlat skit - har kvar instinkter som de reagerar med och agerar utifrån därför händer olyckor när främmande hundar springer fram.
Citera
2010-02-14, 02:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan

Jo de kan de - för juridiskt är den hund som ställer till skada också skyldig -- dvs den ägaren har betalningsansvar oavsett vem som sprang fram till vem.
Citera
2010-02-14, 03:36
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan

Jo.. som sagt så råder strikt ansvar för hundägaren, alltså är man ansvarig för ALLT som ens hund gör, oavsett vad som har föranlett det - i det här fallet att en okopplad hund kommer framspringande. Sliter sig din hund och springer ut i gatan och blir påkörd kan du bli skadeståndsskyldig gentemot bilföraren för skador på bilen till exempel.

Skadeståndsskyldig för detta är man alltså alltid, oavsett om man varit direkt vållande, vårdslös eller är helt utan skuld - det är innebörden i "strikt ansvar". Dock kan skadeståndet sättas ner där den skadelidande är medvållande - man är alltså som ägare fortfarande ansvarig och skadeståndsskyldig, men summan man behöver betala kan sättas ner, i vissa fall ända till noll. Det innebär att man fortfarande är ansvarig för hundens handlande, men att den skadelidande på grund av sitt handlande inte skall ha rätt till ersättning.

I det här fallet borde skadeståndet kunna sättas ner till viss del i alla fall, men jag anser fortfarande att TS borde söka ersättning.
Citera
2010-02-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Jo.. som sagt så råder strikt ansvar för hundägaren, alltså är man ansvarig för ALLT som ens hund gör, oavsett vad som har föranlett det - i det här fallet att en okopplad hund kommer framspringande. Sliter sig din hund och springer ut i gatan och blir påkörd kan du bli skadeståndsskyldig gentemot bilföraren för skador på bilen till exempel.

Skadeståndsskyldig för detta är man alltså alltid, oavsett om man varit direkt vållande, vårdslös eller är helt utan skuld - det är innebörden i "strikt ansvar". Dock kan skadeståndet sättas ner där den skadelidande är medvållande - man är alltså som ägare fortfarande ansvarig och skadeståndsskyldig, men summan man behöver betala kan sättas ner, i vissa fall ända till noll. Det innebär att man fortfarande är ansvarig för hundens handlande, men att den skadelidande på grund av sitt handlande inte skall ha rätt till ersättning.

I det här fallet borde skadeståndet kunna sättas ner till viss del i alla fall, men jag anser fortfarande att TS borde söka ersättning.

Om nu TS begär skadestånd så är väl chansen stor att han faktiskt får det.
Jag undrar lite hur stor chansen är om PB ägaren efter det, stämmer TS på skadeståndssumman.
TS har ju även han brutit lagen.
Citera
2010-02-14, 10:24
Medlem
scream2mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Nej jag håller inte med dig, DIN hund har fan inget framme hos en främmande hund att göra.....

Sen är det inget SPECIELLT med en pitbull, en hund precis som vilken standard mops som helst...

Jag lovar dig att en mops jävel går få att attackera och bita på kommando precis som en stor hemsk pitbull.

Men än en gång KAN DU INTE GARANTERA ATT DIN HUND STANNAR SÄTTER SIG PÅ DITT KOMMANDO så är det ditt fel . Punkt slut

Jag kan iofs hålla med dig om att TS hund skall vara antingen såpass lydig så att han håller sig (i detta fallet ägarens bil). Eller vara kopplad. Oavsett var i Landet man befinner sig. I en stad eller på landet är ingen skillnad. Man kan helt enkelt inte räkna med at det inte skall komma Tex en hund på ett visst ställe bara för att det aldrig har gått en där innan.
Men att en hund biter en annan hund är i mina ögon inte OK! Där spelar det ingen roll om det är en pitbull som biter en mops eller tvärtom.
Alla hundar har samma instinkter fast i lite olika mängd. Att en hund är liten ger den inte (i mina ögon) fler rättigheter än en stor.
Men eftersom någon sa innan att ansvaret för vad ens egna hund gör INTE har med om den är kopplad/lös stor eller liten utan VAD den faktiskt gör så undrar jag nu om ditt inlägg är fakta eller om det är vad du anser?

Jag har själv varit i nära kontakt med 2 (olika kullar) Pitbullar under deras uppväxt och senare liv. Jag kan som många andra skriva under på att det är väldigt kärvänliga hundar som besitter stor intelligens och som på många sätt är trevliga djur. Dom har väldigt mycket energi vilket kanske iofs skulle vara bra om man TRÄNADE dom till att vara aggressiva.
Min åsikt om dom småhundar jag träffat är däremot helt tvärtom. Nervösa, högjludda och mer eller mindre missanpassade (min personliga åsikt).
Citera
2010-02-14, 10:52
Medlem
scream2mes avatar
Jag kom på en annan sak/fråga.
Vad gäller (om vi förutsätter att den bitande hundens ägare betalar) om hunden dör? Hunden dör blixtsnabbt det blir alltså inga veterinärskostnader alls.

Vad blir man betalnningsskyldig då? Kostnaden för inköpet av hunden?
Citera
2010-02-14, 12:01
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man behöver inte avliva en hund för att den bitit en annan hund.

Jag skulle inte ens överväga det i normalfallet heller -- det är normalt för hundar att ogilla hundar utanför flocken.

Fråga vilken polishundsförare som helst om han vill att din lilla mops skall hälsa på hans Karo
ursäkta? en hund som återkommande går till attack mot en annan hund måste avlivas. vi hundmänniskor brukar skilja på beteendet attack och avvisning, då det är två helt skilda saker. detsamma gäller för försäkringsbolaget, eller veterinären som analyserar riskhunden.

det viktiga i det här fallet är varför hunden har bitit din hund. var ni på allmän plats? var din hund kopplad? i stort sätt alltid gäller ansvaret för den som hade kopplet på hunden, så att säga.
Citera
2010-02-14, 12:10
Medlem
Hajvans avatar
Tänk själv om en främmande hund sprang fram till dig och din hund? Din hund skulle tolka det som ett hot och försvara dig.

Jag tycker inte att du skall kräva skadestånd med tanke på att din hund var lös medans den andre hunden var kopplad.
Citera
2010-02-14, 12:15
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scream2me
Jag kan iofs hålla med dig om att TS hund skall vara antingen såpass lydig så att han håller sig (i detta fallet ägarens bil). Eller vara kopplad. Oavsett var i Landet man befinner sig. I en stad eller på landet är ingen skillnad. Man kan helt enkelt inte räkna med at det inte skall komma Tex en hund på ett visst ställe bara för att det aldrig har gått en där innan.
Men att en hund biter en annan hund är i mina ögon inte OK! Där spelar det ingen roll om det är en pitbull som biter en mops eller tvärtom.
Alla hundar har samma instinkter fast i lite olika mängd. Att en hund är liten ger den inte (i mina ögon) fler rättigheter än en stor.
Men eftersom någon sa innan att ansvaret för vad ens egna hund gör INTE har med om den är kopplad/lös stor eller liten utan VAD den faktiskt gör så undrar jag nu om ditt inlägg är fakta eller om det är vad du anser?

Jag har själv varit i nära kontakt med 2 (olika kullar) Pitbullar under deras uppväxt och senare liv. Jag kan som många andra skriva under på att det är väldigt kärvänliga hundar som besitter stor intelligens och som på många sätt är trevliga djur. Dom har väldigt mycket energi vilket kanske iofs skulle vara bra om man TRÄNADE dom till att vara aggressiva.
Min åsikt om dom småhundar jag träffat är däremot helt tvärtom. Nervösa, högjludda och mer eller mindre missanpassade (min personliga åsikt).

Allt jag skrev var fakta tagit från SKK Svenska kennel klubben.

Inte att en mops kan bli lika aggressiv som vilken hund som helst, men det säger sig ju självt.
Citera
2010-02-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efranlund
Jag var på landet och höll på att packa bilen när pb och ägaren kommer ut ur skogen på en stig precis bredvid.
Håller du inte med om att man måste ha så pass bra disciplin på sin jycke så att den inte hugger tag i min hund när den går fram och hälsar? SPECIELLT när det är en Pitbull, skulle min hun ha bitit pb skulle det inte behövt så mycket kraft för att få loss honom...

Att vara hundägare handlar till stor del om att ta ansvar och att visa hänsyn. Anser du att det är rätt att ha en hund lös och inte ha kontroll på den? Att ha sin hund under sådan kontroll att den inte springer fram till människor och hundar handlar om vanligt hyfs.

Med tanke på att din hund var lös kan detta möjligtvis jämkas med stöd av skadeståndslagen då du varit vållande.
Citera
2010-02-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Som flera redan har varit inne på tidigare föreligger ett strikt ansvar för hundar. Om hunden varit kopplad eller inte spelar därmed ingen roll. Frågan regleras genom lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, vars 19 § stadgar att [e]n skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan.

Fast ser du till lagens förarbeten så nämner man att jämkning kan vara möjlig i de fall där den skadelidande varit vållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in