2010-02-13, 01:37
Medlem
Lite osäker om jag är fel ute, jag undrar vad det är för program jag kan lära mig om jag vill skapa.

Jag har så många tankar och idéer i huvudet som jag vill få ut, försökte till en början i paint gick väl sådär riktigt uselt resultat. Photoshop är det första jag tänker på, men finns det något mer specificerat för design/inredning ?

Att kunna skapa rum, lägga till tapet med dess mönster. Att jag skapar mönstren, lägga till möbler. Att man får en överblick själv, något visa för de man inreder åt.

Ber om ursäkt för dålig rubrik. Hoppas någon kan hjälpa mig

Mvh Sinclaire
Citera
2010-02-13, 01:43
Medlem
tältpinnes avatar
Jag kör Live Interior 3D, rätt simpelt program, men det låter dig importera modeller från SketchUp vilket är smidigt. Tyvärr är LI3D MAC-only, och jag chansar vilt på att du sitter på en pc. Det finns hur som helst sjukt många program att välja på, det handlar mest om hur avancerat du vill ha det. Det finns program där du kan designa trädgård, hus i detalj med kabeldragningar och hållfasthet etc, till enklare grejer där du bara klipper in möbler och texturer. Du får nästan googla dig fram och se vilken nivå du tycker är hanterbar.
Citera
2010-02-13, 02:03
Medlem
Ja jag sitter vid en pc :/ Men tror du att på bara en rak arm du skulle kunna ge mig en start. Jag är väl inte sådär super på data, men vill inte ha för svårt, men samtidigt inte för lätt.. lagom utmaning.

Vad bör ja söka på i google för att hitta rätt, kan tänka mig att inte så många är gratis vara. Och vill inte köpa något jag blir besviken över.

Visst har jag ett intresse för trädgård, men först och främst är det interiör som faller mig i smaken. Skulle gärna vilja skapa själv, att ta fram egen design skapa egna möbler. Om du förstår hur jag menar.

Tack för svar
Senast redigerad av Sinclaire 2010-02-13 kl. 02:05.
Citera
2010-02-13, 02:59
Medlem
tältpinnes avatar
Home Designer Suite verkar vara vettigt, det finns dessutom att ladda ner. Gratisprogram är nog ingen höjdare.

Vill du konstruera möbler så rekommenderar jag Googles Sketchup, tanka gärna piratversionen så får du pro, annars är basic gratis.

Här är ett exempel på ett konstigt bord jag gjorde i Sketchup på fyllan och sedan byggde:

Sketchup: http://img28.imageshack.us/img28/3228/bord.jpg
Resultatet: http://img189.imageshack.us/img189/8893/img8887b.jpg
Citera
2010-02-14, 06:56
Medlem
Kan du rita? Mitt hetaste tips är att du lär dig i rita hyggligt i perspektiv. Kanske låter torrt och tråkigt men det kommer göra allt annat skapande mycket lättare. Som att lära sig springa innan man börjar med höjdhopp, det funkar utan men blir inte lika bra resultat

Jag jobbar som designer och gör det mesta i Adobe Illustrator och då ritar jag ju, fast med datorn. I Illustrator kan man göra mönster som du lägger in i former och så. Det finns också en 3D del i det men jag använder det mest för att få upp former som jag ritar vidare från sen.

Du kan ju också använda något 3D program och just Sketchup som Tältpinne nämnde är nog det snällaste, annars har 3D programmen en tendens att vara jävligt avancerade. Jag jobbar mest med Rhinoceros när det behövs 3D och renderar det sedan i Maxwell Render. Rhinoceros är ganska snällt om man har någon som visar grunderna och Maxwell är nog ett av de enklare och bästa men samtidigt långsammaste renderingsprogrammen.

Men testa Illustrator är nog mitt slutliga tips, där kan du göra egna mönster, rita former och det finns även sk brushes man kan ladda ner, det gör t ex att om du ska göra ett rep så ritar du en linje och sen väljer rep-brush och tjoflöjt så har du ett rep. Det finns också väldigt mycket tutorials och sånt som du kan kolla på för att lära dig.
Citera
2010-02-14, 23:02
Medlem
Åhh tack för alla bra svar Illustrator var det jag fick av en tjej kompis i förslag, men kunde inte minnas vad det var hon sa

Gör jag bäst i att köpa den program varan ? Eller går det möjligtvis att ladda ner det som pirat ?

Tack på förhand Sinclaire.
Citera
2010-02-15, 00:17
Medlem
-Mackan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Åhh tack för alla bra svar Illustrator var det jag fick av en tjej kompis i förslag, men kunde inte minnas vad det var hon sa

Gör jag bäst i att köpa den program varan ? Eller går det möjligtvis att ladda ner det som pirat ?

Tack på förhand Sinclaire.
Du kan ju alltid göra som man borde dvs: Tanka och testa, om du är nöjd KÖP! Eller så kan du skaffa en mac och vara riktigt nöjd med att du kan arbeta i office och alla Mac program!
Rekommenderar alltså Mac eller tanka för att eventuellt köpa
//-Mackan-
Citera
2010-11-14, 00:02
Medlem
Jewdass avatar
Papper och penna är underskattat. Sjukt lätt interface, väldigt billig programvara och trådlöst!

Annars illustrator + sketchup antar jag.
Citera
2010-11-14, 23:12
Medlem
musfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Lite osäker om jag är fel ute, jag undrar vad det är för program jag kan lära mig om jag vill skapa.

Jag har så många tankar och idéer i huvudet som jag vill få ut, försökte till en början i paint gick väl sådär riktigt uselt resultat. Photoshop är det första jag tänker på, men finns det något mer specificerat för design/inredning ?

Att kunna skapa rum, lägga till tapet med dess mönster. Att jag skapar mönstren, lägga till möbler. Att man får en överblick själv, något visa för de man inreder åt.

Ber om ursäkt för dålig rubrik. Hoppas någon kan hjälpa mig

Mvh Sinclaire

Om du går hit: http://www.ashampoo.com/en/usd/lpa/gift

Knappa in kod: ASH-111PR

Hämta hem: Ashampoo-Home-Designer

Här finns en liten video på youtube så du kan kolla lite

http://www.youtube.com/watch?v=YKxc6H-aYPk&feature=player_embedded#at=25
Citera
2010-11-15, 16:04
Medlem
Hakalabakalas avatar
Lär dig 3ds max och vray, sen går du nån kurs på Folkhögskolan. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in