Kan du rita? Mitt hetaste tips är att du lär dig i rita hyggligt i perspektiv. Kanske låter torrt och tråkigt men det kommer göra allt annat skapande mycket lättare. Som att lära sig springa innan man börjar med höjdhopp, det funkar utan men blir inte lika bra resultat
Jag jobbar som designer och gör det mesta i Adobe Illustrator och då ritar jag ju, fast med datorn. I Illustrator kan man göra mönster som du lägger in i former och så. Det finns också en 3D del i det men jag använder det mest för att få upp former som jag ritar vidare från sen.
Du kan ju också använda något 3D program och just Sketchup som Tältpinne nämnde är nog det snällaste, annars har 3D programmen en tendens att vara jävligt avancerade. Jag jobbar mest med Rhinoceros när det behövs 3D och renderar det sedan i Maxwell Render. Rhinoceros är ganska snällt om man har någon som visar grunderna och Maxwell är nog ett av de enklare och bästa men samtidigt långsammaste renderingsprogrammen.
Men testa Illustrator är nog mitt slutliga tips, där kan du göra egna mönster, rita former och det finns även sk brushes man kan ladda ner, det gör t ex att om du ska göra ett rep så ritar du en linje och sen väljer rep-brush och tjoflöjt så har du ett rep. Det finns också väldigt mycket tutorials och sånt som du kan kolla på för att lära dig.