Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-12, 21:14
Medlem
Lundin89s avatar
Om vi ponerar att jag läser av en användares inlägg att h*n eventuellt härstammar från en stad nära min uppväxtort, är det då tillåtet att publikt fråga denna användare var denne kommer ifrån utan att skriva in några gissningar i inlägget?

Vore tråkigt att åka på en bannlysning helt i onödan.
Citera
2010-02-12, 21:25
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Om vi ponerar att jag läser av en användares inlägg att h*n eventuellt härstammar från en stad nära min uppväxtort, är det då tillåtet att publikt fråga denna användare var denne kommer ifrån utan att skriva in några gissningar i inlägget?

Om du frågar utan att antyda att du har en aning om det eventuella svaret så borde det inte vara några problem, lite beroende på sammanhanget (det kan ju betraktas som OT)

Det är ju frivilligt för användaren att svara.
Annars skulle ju inte Fråga en flashbackare... kunna finnas...

Senast redigerad av epost72 2010-02-12 kl. 21:28.
Citera
2010-02-12, 21:26
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Om du enbart frågar: "Var bor du?", så är det ju okej.
Men att fråga: "Är det du som bor på Storgatan 24?", ger dig nog problem.
Citera
2010-02-12, 21:28
Medlem
Lundin89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om du frågar utan att antyda att du har en aning om det eventuella svaret så borde det inte vara några problem, lite beroende på sammanhanget (det kan ju betraktas som OT)

Det är ju frivilligt för användaren att svara.
Annars skulle ju inte Fråga en flashbackare... kunna finnas...

Då lyder jag ditt råd och håller mig till en enkel fråga utan några som helst spekulationer. Det tycker jag också bör vara rätt oskyldigt. Du har ofta det rätta svaret på frågor så jag tackar dig för det snabba svaret och önskar dig en trevlig helg =)
Citera
2010-02-12, 21:31
Medlem
Justlinks avatar
Citat:
Då lyder jag ditt råd och håller mig till en enkel fråga utan några som helst spekulationer. Det tycker jag också bör vara rätt oskyldigt. Du har ofta det rätta svaret på frågor så jag tackar dig för det snabba svaret och önskar dig en trevlig helg =)
Kan man inte skicka ett PM till denna person i fråga annars och fråga på det viset istället för publikt?
Citera
2010-02-12, 22:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justlink
Kan man inte skicka ett PM till denna person i fråga annars och fråga på det viset istället för publikt?
Det beror på... Om personen du skickar PM till upplever ditt PM som ett hot om outande kan det leda till att du blir pollad för brott mot regel 1.06. För att generalisera kan man säga att om du skriver till någon du tror är din kompis och skriver "tjena Calle, det här är Nisse " och det är helt uppenbart för din kompis vem du är löper du sannolikt ingen risk.
Citera
2010-02-12, 22:26
Medlem
epost72s avatar
Jag skulle nog säga att tråden jag tidigare nämnde som ligger i Laidback kan ses som lite av en fristad, där man kan ställa frågor till andra medlemmar, man kan ju inte kräva svar och man får inte antyda eller framlägga bevis för sina misstankar. men ändå det är ju tillåtet att fråga "bor du i X kommun?".

Sedan är det ju lite upp till den som svarar vill man eventuellt outa sig och svara Ja, följdfrågor som ringar in en så är det fortfarande frivilligt att svara.

Man bör även ha i åtanke att alla inte är helt ärliga när de svarar.

Så att publicera olika inlägg där en användare skrivit att jag kommer från kommun X och jag jobbar som X kan ses som att man kartlagt och försöker att outa en annan användare.
Citera
2010-02-13, 00:11
Medlem
Justlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det beror på... Om personen du skickar PM till upplever ditt PM som ett hot om outande kan det leda till att du blir pollad för brott mot regel 1.06. För att generalisera kan man säga att om du skriver till någon du tror är din kompis och skriver "tjena Calle, det här är Nisse " och det är helt uppenbart för din kompis vem du är löper du sannolikt ingen risk.
Tack då vet man!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in