2010-02-13, 13:24
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Mmmm..precis som Flashback skrattade när man hamnade hos marknadsdomstolen.

Den enskilde användaren kan känna sig trygg men Flashback bör ha anledning att känna oro.

Nu har man visserligen på pappret låtit ett LTD-bolag med säte i USA stå för forumet men det
hjälper inte ett skvatt.

Nu är det väl så att det troligtvis är fotografen som har ensamrätt till bilden och får bestämma hur
den kan användas.

Kommer det ett krav från denna rättshavare till FB om att ta bort bilden så är FB skyldig att göra
detta vid äventyr att rättshavaren kan sätta igång en hel del rikigt jobbiga processer både i Sverige
och i USA.

FB är allt annat än omtyckt bland myndigheterna i Sverige och man bör tänka sig lite för på hur man
agerar utan att behöva tömma på yttrandefriheten. Det är aldrig smart att komma i onåd hos personer
med makt.

Även om TA, DO inte gör något finns det ju andra myndigheter som skulle kunna vidta mycket allvarliga och kännbara åtgärder. Historisk exempel är ju Al Capone.

Risken är ju liten men när bollen börjar rulla....du kan det lätt bli huggsexa om vem som gör mest
"skada".

Rimligen är det väl fotografen som har rättigheterna till en bild, och som skulle kunna tänkas vilja försvara dem.
En fotograf = en enskild näringsidkare som har tagit en bild, gjort ett jobb åt DO.

Skulle då DO, som organisation, ta på sig uppgiften , och ta DO:s resurser( tid, pengar) i anspråk för att försvara en fotografs rättigheter till en bild? Är det DO:s uppdrag? Visst, tjena.
Citera
2010-02-13, 14:40
Medlem
Bossiemans avatar
Alltså, det låter jävligt långsökt att DO eller en torped till denne just nu skulle sitta och planera nästa drag i spelet. Tror inte ens att DO vet om den här tråden. Mer troligt att en "tardy"-medlem som känner sympati med vår icke-kvoterade DO utger sig själv för att vara torped åt DO.
Citera
2010-02-13, 14:45
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Om man 'är' DO och blir kränkt för en offentlig bild används då måste det vara jävligt svårt att leva en dag i Svärgistan utan att 'bli kränkt'. Totalt bottennapp. Jag känner mig nog lite kränkt också när jag tänker efter. Jo. Joo fan. Mycket kränkt. Pengar! Till mig! Nu!
Citera
2010-02-13, 14:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Tur att inte alla mods är lika undersåtligt systembejakande och PK-skitnödigt humorlösa som du då.

Jag kan inte annat än hålla med. Det är styrka olika ståndpunkter finns representerade inom moderatorkollektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Att som du gör kollektivt anklaga alla som skrattar åt DO-översittaren och landsförrädaren T.A., hans cybertorped och hela spektaklet som orsakats av deras rutinmässiga polishot för att besitta en "kollektiv inavelsmentalitet" är illa gjort av en moderator. Fler än jag undrar nog varför du överhuvudtaget är moderator på FB, där så mycket som "de flesta", "den politiska och juridiska eliten i Sverige", alla jävla urtrista Bror Duktig-typer och fan och hans mormor inte anser är "socialt accepterat" både är tillåtet och ytterst omtyckt av fria andar och hedniskt-amoraliska satiriker.

Nej, jag anklagar inte alla som skrattar åt honom. Däremot "anklagar" jag den subkulturella yttringen på Flashback (utan att för den delen förespråka någon form av regeländring). Tror det finns många, både moderatorer och andra, som av olika skäl personligen ogillar vissa delar av Flashback (antingen i bemärkelsen forumdelar eller tja "subkulturer"). Exempelvis när herr Skillt var moderator så tror jag inte han gillade gänget i Pedofili-forumet särskilt mycket.
Citera
2010-02-13, 15:02
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kan inte annat än hålla med. Det är styrka olika ståndpunkter finns representerade inom moderatorkollektivet.

Nej, jag anklagar inte alla som skrattar åt honom. Däremot "anklagar" jag den subkulturella yttringen på Flashback (utan att för den delen förespråka någon form av regeländring). Tror det finns många, både moderatorer och andra, som av olika skäl personligen ogillar vissa delar av Flashback (antingen i bemärkelsen forumdelar eller tja "subkulturer"). Exempelvis när herr Skillt var moderator så tror jag inte han gillade gänget i Pedofili-forumet särskilt mycket.

Gick just igenom tråden och undrade när det första sansade inlägget skulle dyka upp. När Trojan är den röst som manar till lite eftertanke, så blir man faktiskt glad. Ännu har inte konformitet och FB-korrekthet letat sig upp i moderatorsskaran i någon större utsträckning, och det är jävligt uppmuntrande.

Att han sen blev lika nedgjord och spottad på, som vilken annan användare som vågar anmäla avvikande åsikt var ju i sig också uppmuntrande...

Bra och tänkvärda inlägg Trojan!
Citera
2010-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Exempelvis när herr Skillt var moderator så tror jag inte han gillade gänget i Pedofili-forumet särskilt mycket.

Vem skulle gilla det läget? Maken till grälsjuka jäklar får man ju leta länge efter, möjligtvis kan man hitta liknande personligheter i programmet Grannfejden...
Citera
2010-02-13, 15:06
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Självklart finns det saker och ting den enskilde tycker sämre om eller "finner osmakliga" (eller enfaldiga, ointressanta, patologiska, degenererade) på FB - men då kan man välja att ignorera dessa delfora och diskussioner. Medan du i denna tråd om den maktmissbrukande DO-byråkraten och hans cybertorpeds hotelser valde att skriva:

Citat:
Den kollektiva inavelsmentaliteten, där användare tävlar om att få cred för att på det mest osmakliga sätt håna en person som faller utanför ramarna, visar sig.

Jag anser inte att det rör sig om någon "inavelsmentalitet", utan om ett sunt folkligt-elitistiskt förakt gentemot inkvoterade illegitima "myndighetspersoner" som beter sig illa och dessutom i sitt dagliga "arbete" systematiskt skadar nationen. Hade det endast rört sig om att T.A. som du påstår "fallit utanför ramarna" skulle inte de i det stora hela helt harmlösa humoristiska avatarbytarupptågen rönt någon som helst framgång på forumet.
Senast redigerad av Ezzelino 2010-02-13 kl. 15:08.
Citera
2010-02-13, 15:09
Medlem
BeachHunterNs avatar
"Kläderna är ett sätt att visa sin tro inom bland annat islam, så det innebär att man inte har rätt att tro vad man vill." Är ju inte direkt ett smart uttalande, för även om burka inte skulle förbjudas på arbetsplatser så finns det ju fortfarande olika kläder man inte får ha på sig.

Molok1 har du fått din ursäkt? Eller blivit kontaktad från polisen?
Citera
2010-02-13, 15:13
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Inte om du ändrar den... Som de flesta här har gjort. Det faller under konstnärlig frihet.

Men någon som kan juridik kan ju förtydliga vad som gäller.

PS. Jag väntar ivrigt på att bli kallad till polisförhör.

Fel, hade jag varit fotografen som tagit bilden hade jag kunnat ta ett extra påslag på hundra procent om någon redigerat (förstört) min bild.

Blondinbella har gjort det, och åkt dit.
Citera
2010-02-13, 15:20
Bannlyst
Mannen är en offentlig person och hävdar att han blir kränkt av att en pressbild på honom används.
Är han lika dum som han ser ut?
Citera
2010-02-13, 15:24
Medlem
Troians avatar
Ezzelino: Naturligtvis behöver man inte skriva som jag gjorde, nej. Det beror väl på hur polemiskt lagt man är och vilket humör man är på antar jag? Yttrandefriheten på Flashback innefattar även rätten att kritisera sådant man av någon anledning ogillar. Även om det man inte gillar på något vis samlas på Flashback. Det är en rätt som omfattar alla medlemmar, också de som är moderatorer. (Visserligen kan det ju i förekommande fall anses som off topic, och det är ju så fall en bedömning som får göras av moderatorn i aktuell forumdel.)

Förstår inte riktigt vad poängen är med att du redogör för din syn på DO. Jag tror jag och de flesta andra här har den hyfsat klar för sig. "inavelsmentalitet" vs. "undersåtligt systembejakande och PK-skitnödigt humorlös[] som [Troian]" utgör två ytterligheter som båda fyller en funktion på forumet, enligt min mening.

Med "faller utanför ramarna" menade jag just det att han företräder en institution som ligger långt från FB-korrektheten. Det är ju det förföljelsen handlar om, i kombination med hans handikapp givetvis.

I övrigt tycker jag inte det kan uteslutas att den som PM:ade TS är ett troll.
Senast redigerad av Troian 2010-02-13 kl. 15:28.
Citera
2010-02-13, 15:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Mannen är en offentlig person och hävdar att han blir kränkt av att en pressbild på honom används.
Är han lika dum som han ser ut?

Nej det har han väl inte hävdat? En som påstår sig agera på uppdrag av TA däremot har sagt att TA kränks av avataren. Förutsatt att meddelandet stämmer så vet vi inte vad TA gav för direktiv, om det där med "polisförhör var något som kom från PM:aren eller TA.
Senast redigerad av Troian 2010-02-13 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in