Citat:
Ursprungligen postat av doriangrey
Tjenare!
Jag har funderingar kring market makers. Vad jag har förstått så är det företag som ställer ut och tar delar av risken för olika derivat. Men jag tycker fortfarande allt är lite luddigt så jag undrar om någon skulle lite enkelt förklara hur de gör och om det finns några renodlade marketmakers i sverige och om inte vilka fyller isf den funktionen här.
mvh
En market maker är någon som ställer priser (skapar en marknad - make market) i någon tillgång, t ex derivat. Finns ju också market makers (MM härefter) i svenska aktier men då kallas de oftast likviditetsgarant.
Det de gör är alltså att garantera priser så att du som kund alltid ska kunna handla. Om du t ex köper 10 kontrakt HM optioner så betyder det att MM säljer dessa, alltså utfärdar. En MM för derivat kommer alltså att sitta med en väldigt stor derivatportfölj då han/hon hela tiden står som motpart för affärer. Portföljen är nästan alltid deltaneutral och man handlar istället volatilitet.
Renodlade marketmakers i Sverige nja, det är ju många som sysslar med det men jag tror inte det finns någon som har det som enda verksamhet. Storbankerna, Penser, HQ, Carnegie, alla sysslar med marketmaking.