Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2010-02-04, 21:56
Medlem
Herregud.

Jag har ju redan visat vilken symbol som en stor del av Flashbacks symbol är byggd på. Nämligen, evighetsknuten http://www.tibetanmastiffinfo.com/TMBRN-Tibetan-Mastiff-Info.shtml . Lägg de båda symbolerna vredvid varandra och jämför. Då ser ni att skelettet är en evighetsknut.

Tycker att ni tänker lite konstigt här. Hakkorset består av ett antal räta linjer organiserade på ett speciellt sätt. Flashbacksymbolen består till stora delar av ett antal räta linjer organiserade på ett speciellt sätt. Alltså delar de stor likhet.

Det är som att man börjar se enorma fallossymboler när man vandrar i skogen. Jag menar, det finns vissa grundläggande former som upprepas för vitt skilda föremål, men det är också heller inte mycket mer än så. Jag tror ju inte att Karl Pilkingtons huvud verkligen är en apelsin eftersom att han har "A head like a fucking orange". De har bara samma primitiva form, sfären.
Senast redigerad av Seburo C-X 2010-02-04 kl. 21:59.
Citera
2010-02-04, 22:12
Bannlyst
Kom igen nu. Från vad är sigillet taget? Menar ni att Flashback har designat den själva?
Citera
2010-02-04, 23:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Admin vill nog gärna förklara den här symbolen själv, men jag kan avslöja att det inte alls har med någon nazistisk symbolism att göra. Lägg märke till att i FB:s logo så går det pilar både ut och in, åt alla möjliga håll. Hurvida den baseras på någon tibetansk eller keltisk symbol vet jag inte.

Men, jag kan förstå att man lätt associerar med pilkors, germanska kors och liknande, mycket beroende på den svartvita färgskalan med de tjocka strecken. Lite trist att nazisterna (de ursprungliga med Hitler och company) har lyckats förstöra så många symboler - från hakkors till gamla tyska kors.
Citera
2010-02-04, 23:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Visa symbolen för 10 random människor på gatan så skulle garanterat 7 pers gissa på att det är symbolen för någon obskyr grupp rasister. Inte bra, men bättre än katten.

Ni vet väl att katten är "en hårding som röker en fet"? Det var det svar jag fick från en ilsken användare när jag frågade vad katten står för. För helvete! Vad som helst vore väl mer värdigt? Jag har bara blivit hotad på FB två gånger. Ena gången handlade det om Michael Jackson, andra gången om katten. Eller förlåt...hårdingen som röker en fet.
Citera
2010-02-05, 13:19
Medlem
Quid pro quos avatar
Äh, nu har de tvångsmässigt politiskt korrekta hittat ännu en trivialitet att förfasa sig över. En symbol som inte har sitt ursprung i nomenklaturans tankesmedja, går det att hitta den avlägsnaste likhet med något vitt folks exklusiva symbol så måste den censureras för pk:iterna mentala hälsas skull.
Resultatet blir att urgamla nordiska symboler som solkorset skall raderas ut ur det kollektiva medvetandet. För att travestera, där man rensar ut symboler, rensar man snart ut människor.

Och Ruskigbuss, det var inte Hitler & Co som förstörde en massa symboler, det var ni med er bisarra överkänslighet.
Citera
2010-02-05, 13:39
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Äh, nu har de tvångsmässigt politiskt korrekta hittat ännu en trivialitet att förfasa sig över. En symbol som inte har sitt ursprung i nomenklaturans tankesmedja, går det att hitta den avlägsnaste likhet med något vitt folks exklusiva symbol så måste den censureras för pk:iterna mentala hälsas skull.
Resultatet blir att urgamla nordiska symboler som solkorset skall raderas ut ur det kollektiva medvetandet. För att travestera, där man rensar ut symboler, rensar man snart ut människor.

Och Ruskigbuss, det var inte Hitler & Co som förstörde en massa symboler, det var ni med er bisarra överkänslighet.

Precis. Att det finns folk som letar efter, och hittar, nazistiska symboler eller värderingar i saker i tid och otid är otroligt tröttsamt. Det visar enbart på obildning och trångsynthet. Ta saker för vad de är, helt enkelt. Eller läs på.

En symbol förstörs i två steg. Det första är när en idiot tar den och missbrukar den i ett felaktig syfte och sammanhang. Det andra är när alla andra idioter accepterar att han gör det.

För varje gång en trångsynt PK:it ondgör sig över någon som bär en torshammare, ett solkors eller en runa är vi ett steg närmare att förstöra en ursprungligen fin symbol och en del av vår egen historia. Skäll inte på de vettiga människor som brukar symboler som är nordiska/keltiska etc, skäll på de idioter som missbrukar dem.

För övrigt anser jag att symbolen som är föremål för denna diskussion gärna får användas här och där, men katten är självklart den primära loggan.
Citera
2010-02-05, 13:49
Administrator
admins avatar
Det är Flashbacks första logotyp som användes innan katten Axl Jansson lanserades. Den användes aktivt mellan 1998-2001, men har på senare år använts allt mindre.

Den symboliserar yttrande- och åsiktsfrihet samt självständigt tänkande.

Pilarna inåt symbolisera yttrandefrihet (möjligheten att kunna ta emot information utan statlig censur).

Pilarna utåt symbolisera åsiktsfrihet (möjligheten att själv kunna föra fram åsikter utan rädsla för repressalier)

Ringen som kopplar dem samman symboliserar självständigt tänkande (möjligheten att kunna analysera informationen, och att tänka självständigt).

YTTRANDEFRIHET - ÅSIKTSFRIHET - SJÄLVSTÄNDIGT TÄNKANDE

Vilket är vad Flashback handlar om. Think Independent.

admin
Citera
2010-02-05, 13:56
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är Flashbacks första logotyp som användes innan katten Axl Jansson lanserades. Den användes aktivt mellan 1998-2001, men har på senare år använts allt mindre.
Är det så länge sedan?

Tänkte precis skriva att den inte är ny överhuvudtaget, men inte fan trodde jag att det var så länge sedan man såg den...var det när FRA fortfarande kom ut någon gång i månaden som den användes senast eller?
Citera
2010-02-05, 14:01
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:

Pilarna inåt symbolisera yttrandefrihet (möjligheten att kunna ta emot information utan statlig censur).

Pilarna utåt symbolisera åsiktsfrihet (möjligheten att själv kunna föra fram åsikter utan rädsla för repressalier)

Ringen som kopplar dem samman symboliserar självständigt tänkande (möjligheten att kunna analysera informationen, och att tänka självständigt).

admin

Intressant, tackar!

Jag röstar för att ersätta katten med den gamla symbolen. Asså fy fan va löjligt det är med en katt som röker, vem kom på idén egentligen!? (no offence axel eller vem det kan varit).

Att ha en symbol där någon röker på ett forum som klassas som "nazistknark" bland allmänmheten är väl lite som att ha ett hakkors på ett nasseforum

Nu kommer säkert någon klaga på att FB ska vara slutet och att vi ger fan i vad andra personer tycker. Ta bort den för att den är allmänt ful då.

Skitsamma, katten kommer stanna i vilket fall
Citera
2010-02-05, 14:26
Medlem
dannywtfs avatar
Nja, det kan jag nog inte påstå var speciellt likt. Har du månde sippat på gammal julglögg?
Citera
2010-02-05, 15:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Nu finns det ju också en ganska starkt historiskt samband tycke för symboler och viljan att rensa ut människor. Det sambandet kanske till och med är ganska välkänt, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
För att travestera, där man rensar ut symboler, rensar man snart ut människor.
Citera
2018-01-14, 04:28
Medlem
Hestapos avatar
Citat:

admin

Letade information om symbolen Kunskap är makt som finns bl.a. på sidan för regler.

Vem har skapat den och finns det fler symboler, förutom katten Axl Jansson, på forumet?

En tanke och påminnelse så god som någon, värd att citera i dessa tider av censursivrande.

"För att travestera, där man rensar ut symboler, rensar man snart ut människor."
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in