2010-02-03, 14:39
Medlem
Yoyombas avatar
Det är så att jag har funderat länge på det här.

Vad är det egentligen för skillnad mellan tron i de olika kyrkorna? Jag tänker mest på de som är medlemmar i Svenska kyrkan och de som är medlemmar i Immanuelskyrkan.

Jag menar, de som är med i Immanuelskyrkan (Evangeliska Frikyrkan) är ju de som är närmast Svenska kyrkan. Pingsrörelsen struntar jag i, dom är för extrema i sin tro. Varför går inte evangeliska frikyrkan och Svenska kyrkan ihop? Jag menar, Svenska kyrkan räknas väl nu för tiden som en "frikyrka"?

Men vad tror Evangeliska frikyrkan om Jesus egentligen? Vad är det för skillnad mot tron i Sv. kyrkan?
Och sen har jag också tänkt på en sak. Varför ska man vara så strikt och tråkig i Svenska kyrkan? När man är på en gudstjänst i t.ex Immanuelskyrkan i Örebro så är allting så lätt och roligt. Man kan gå dit i mjukisbyxor och en tjocktröja om man vill, ingen kollar snett på en. Alla är delaktiga i gudstjänsten! I Svenska kyrkan sitter man ju bara i sin bänk och.. håller käft?
Dessutom så är det typ bara äldre människor som kommer på gudstjänsterna. TRÅKIGT!

Någon seriös som kan svara på detta. Vore mycket tacksam! Funderar på att byta.
Citera
2010-02-03, 18:19
Medlem
Xploits avatar
Diskussioner om pingströrelsens eventuella extrema variation på kristendom kan tas i en annan tråd. OT raderat.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in