Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Jag har inget vettigt svar på det. Men på testen för IQ är ju oftast endast att man typ ska pricka i vilken bild/symbol som är nästa steg i serien. WAIS-testet mäter mer än så.
Men jag förstår att du menar hur det kan skiljas från olika personer. Som sagt vet jag inte, o är inte säker på om ens psykiaters o neurologer vet det...
Här hittade jag en intressant artikel (maskinöversatta citat)...
https://vocal.media/education/what-makes-someone-more-intelligent-than-others
Vi har två personer, den ena har 140 som IQ, den har 80. Vad är det som händer inne i hjärnan? Alla djur i det vilda är lika smarta som sina egna arter. Ingen är märkbart mindre intelligent än den andra så länge vi snackar om dem inom samma djurart.
Så vad är felet med oss människor? Precis som med allting annat så ska allting vara på ett sätt. Utseendemässigt så ska alla människor se bra ut, det utseendet som vi kallar modell är det naturliga utseendet som människor ska ha om de får rätt när sedan födsel. Att människor inte är snygga, ha med kosten att göra i grund och botten. Samma sak Med kroppslängden.
Om nu det finns personer med högt IQ så betyder det att dom är genetisk perfektion gällande intelligens. Folk inte förstår är att om en människa har så högt IQ så ska alla människor ha ungefär lika högt. Det ska inte skilja så som de gör. Någonting är fel i utvecklingen, alla är människor. Människor har fått en intelligens, det ska inte skilja mellan individer.
Det finns ju en anledning till varför folk är smarta, det finns en anledning till varför vissa inte är det. Då är frågan vad är det som skiljer en persons hjärnkapacitet hjärnans uppbyggnad ifrån en annan person? I grund och botten så kanske det handlar om att man inte har bästa förutsättningar för att vara smart. För att hjärnan inte har utvecklats sådan ska.
Naturen skapar bara perfektion. Om nu det finns människor som är mindre intelligenta än någon annan så betyder det att personen ifråga har inte utvecklats som den ska. Det ska inte finnas människor som är märkbart dummare än andra. Visst att någon kan vara lite smartare eller lite dummare men på ett ungefär så ska vi ha som människor samma intelligens alla.