2010-02-02, 09:34
Medlem
Gör man ett sådant när man genomgår en neuropsykiatrisk utredning? Och om någon gjort det - vad fick ni för resultat?
Citera
2010-02-02, 09:53
Medlem
jag har gjort ett när jag sjönk ner i en djup depression. hur vanligt det är att man gör det vet jag inte, men man gör det för att bedöma funktionaliteten hos människor som har psykiska sjukdomar i mer omfattande drag misstänker jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale
kan du läsa mer om det.

jag fick som svar att jag hade den bästa visuospatuella förmågan han träffat på, ett extremt logiskt öga för detaljer och hög intelligens. det enda som jag fick sämre på (inom medelvärdet, men på gränsen) var snabbhet. jag var seg. inte så konstigt eftersom jag två timmar senare åkte in på akuten för en fysisk sjukdom.

några av testen som jag minns är att du ska göra ett vanligt iq-test som rättmätigt mäter din iq, till skillnad från allt svammel du får göra på nätet. sen så får du en bild som du ska arrangera klossar efter, se på en bild för att upptäcka var det är som är fel på den, du får räkna huvudräkning och allt går på tid. ja, den där snabbhetsfaktorn innebar att du skulle skriva vissa tecken vid vissa siffror också. allmänkunskap innehåller det också. lycka till, gör det snabbt så tycker dom att du är schmartt!
Citera
2010-02-02, 19:26
Avslutad
Jag har gjort det, minns inte vad det var, eller vad jag fick för resultat. Ska se om jag hittar det.
Citera
2010-04-06, 08:44
Medlem
Jag gjorde ett under min ADHD utredning.
Den var rätt omfattande tror det tog 3-4 veckor att genomföra testet.
Väldig krävande psykiskt.
Ang resultatet och tidigare erfarenheter att tala om det så vill jag inte yttra mig
Mvh
Citera
2024-12-19, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
jag har gjort ett när jag sjönk ner i en djup depression. hur vanligt det är att man gör det vet jag inte, men man gör det för att bedöma funktionaliteten hos människor som har psykiska sjukdomar i mer omfattande drag misstänker jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale
kan du läsa mer om det.

jag fick som svar att jag hade den bästa visuospatuella förmågan han träffat på, ett extremt logiskt öga för detaljer och hög intelligens. det enda som jag fick sämre på (inom medelvärdet, men på gränsen) var snabbhet. jag var seg. inte så konstigt eftersom jag två timmar senare åkte in på akuten för en fysisk sjukdom.

några av testen som jag minns är att du ska göra ett vanligt iq-test som rättmätigt mäter din iq, till skillnad från allt svammel du får göra på nätet. sen så får du en bild som du ska arrangera klossar efter, se på en bild för att upptäcka var det är som är fel på den, du får räkna huvudräkning och allt går på tid. ja, den där snabbhetsfaktorn innebar att du skulle skriva vissa tecken vid vissa siffror också. allmänkunskap innehåller det också. lycka till, gör det snabbt så tycker dom att du är schmartt!

Vad är skillnaden på detta testet och de man gör på nätet?
Citera
2024-12-20, 06:28
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Vad är skillnaden på detta testet och de man gör på nätet?
De man gör på nätet är väldigt förenklade. WAIS-testet måste man vara utbildad för att kunna tolka, se nedan...

Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag har gjort det, minns inte vad det var, eller vad jag fick för resultat. Ska se om jag hittar det.
Jag hittade resultatet av det nu, 14 år senare...
https://mittwaistest.tiiny.site/

/Psychopatic
Citera
2024-12-20, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
De man gör på nätet är väldigt förenklade. WAIS-testet måste man vara utbildad för att kunna tolka, se nedan...

Jag hittade resultatet av det nu, 14 år senare...
https://mittwaistest.tiiny.site/

/Psychopatic

Hur mycket kan det skilja mellan dessa test? Vad är det som gör att vissa kan vara smarta än andra då? Vill inte bara ha ett svar att ” vissa är smartare helt enkelt ” utan vad är det som händer i hjärnan? Har det med näringsbrister göra omega 3 osv eller är hjärnans signaler trasiga?

I det vilda så är inte en & samma djur art jätte mycket smartare än varandra.Tex katter ,alla katter är ungefär lika smarta. Så varför skiljer det då mycket mellan människor? Kan man fixa något för att hjärna ska du förstå bättre??
Citera
2024-12-20, 10:03
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Hur mycket kan det skilja mellan dessa test? Vad är det som gör att vissa kan vara smarta än andra då? Vill inte bara ha ett svar att ” vissa är smartare helt enkelt ” utan vad är det som händer i hjärnan? Har det med näringsbrister göra omega 3 osv eller är hjärnans signaler trasiga?

I det vilda så är inte en & samma djur art jätte mycket smartare än varandra.Tex katter ,alla katter är ungefär lika smarta. Så varför skiljer det då mycket mellan människor? Kan man fixa något för att hjärna ska du förstå bättre??
Jag har inget vettigt svar på det. Men på testen för IQ är ju oftast endast att man typ ska pricka i vilken bild/symbol som är nästa steg i serien. WAIS-testet mäter mer än så.

Men jag förstår att du menar hur det kan skiljas från olika personer. Som sagt vet jag inte, o är inte säker på om ens psykiaters o neurologer vet det...

Här hittade jag en intressant artikel (maskinöversatta citat)...
Citat:
Varför är vissa människor mer intelligenta än andra? Denna fråga är inte enkel. Det är känt att både genetiska och miljömässiga faktorer spelar en betydande roll.
Citat:
Gener spelar en stor roll i hur smarta vi är, med cirka 50 % till 80 % av intelligensen knuten till genetik. Studier med tvillingar visar detta. IQ för adopterade barn liknar mer deras biologiska föräldrar än deras adoptivföräldrar.
Citat:
Studier har visat att mental träning, som att lära sig nya färdigheter, kan förändra vår hjärna och göra oss smartare. Dessa ansträngningar förbättrar vårt minne, hur snabbt vi tänker och andra färdigheter.
Citat:
Förutom mental träning spelar det stor roll vad vi äter, hur aktiva vi är och att få tillräckligt med vila. Denna livsstil stöder en sund, smart hjärna. Med tiden kan dessa val hjälpa till att behålla och till och med öka vår intelligens.
https://vocal.media/education/what-makes-someone-more-intelligent-than-others
Citera
2024-12-20, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har inget vettigt svar på det. Men på testen för IQ är ju oftast endast att man typ ska pricka i vilken bild/symbol som är nästa steg i serien. WAIS-testet mäter mer än så.

Men jag förstår att du menar hur det kan skiljas från olika personer. Som sagt vet jag inte, o är inte säker på om ens psykiaters o neurologer vet det...

Här hittade jag en intressant artikel (maskinöversatta citat)...

https://vocal.media/education/what-makes-someone-more-intelligent-than-others

Vi har två personer, den ena har 140 som IQ, den har 80. Vad är det som händer inne i hjärnan? Alla djur i det vilda är lika smarta som sina egna arter. Ingen är märkbart mindre intelligent än den andra så länge vi snackar om dem inom samma djurart.

Så vad är felet med oss människor? Precis som med allting annat så ska allting vara på ett sätt. Utseendemässigt så ska alla människor se bra ut, det utseendet som vi kallar modell är det naturliga utseendet som människor ska ha om de får rätt när sedan födsel. Att människor inte är snygga, ha med kosten att göra i grund och botten. Samma sak Med kroppslängden.

Om nu det finns personer med högt IQ så betyder det att dom är genetisk perfektion gällande intelligens. Folk inte förstår är att om en människa har så högt IQ så ska alla människor ha ungefär lika högt. Det ska inte skilja så som de gör. Någonting är fel i utvecklingen, alla är människor. Människor har fått en intelligens, det ska inte skilja mellan individer.

Det finns ju en anledning till varför folk är smarta, det finns en anledning till varför vissa inte är det. Då är frågan vad är det som skiljer en persons hjärnkapacitet hjärnans uppbyggnad ifrån en annan person? I grund och botten så kanske det handlar om att man inte har bästa förutsättningar för att vara smart. För att hjärnan inte har utvecklats sådan ska.

Naturen skapar bara perfektion. Om nu det finns människor som är mindre intelligenta än någon annan så betyder det att personen ifråga har inte utvecklats som den ska. Det ska inte finnas människor som är märkbart dummare än andra. Visst att någon kan vara lite smartare eller lite dummare men på ett ungefär så ska vi ha som människor samma intelligens alla.
Senast redigerad av Fotbollskillen92 2024-12-20 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in