2010-01-31, 22:57
Medlem
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5766263

53 och 54 år gamla, ostraffade och ett 40-tal kunder över 40år.
Inte så unikt men att det är på Gotland förvånar mig.

Någon som vet vilka dessa är?
Kan de även ha sålt till ungdomar?
Kanske är det en herrklubb med lite festligare aktiviteter?

Detta kan bli snaskigt.
Citera
2010-02-02, 12:18
Medlem
He he Gotland är ganska fullt av övervintrade hippies i den lite småfina världen. Jag har dock ingen som helst kontakt längre med den så jag har absolut inget att tillföra till tråden. Skulle kunna gissa att en del typ helgflummare sitter på förtroendearbeten nu bland barn, unga och kultur och kanske tom i behandlingsbranchen. Man får väl vänta tills det kommer domar.

Det är väl knappast så att 40 är gripna som det stått i tidningen utan att kanske 2 är gripna och de har namnen på 40 kunder. Tror nog inte en typ polisman som utreder lägger fingrarna i mellan när de får fram tjusiga namn i detta. Enligt min fördom är de här som köper röka samma personer som i alla lägen kastar skit på polisen när de ingriper med fasthet.
Citera
2010-02-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
He he Gotland är ganska fullt av övervintrade hippies i den lite småfina världen. Jag har dock ingen som helst kontakt längre med den så jag har absolut inget att tillföra till tråden. Skulle kunna gissa att en del typ helgflummare sitter på förtroendearbeten nu bland barn, unga och kultur och kanske tom i behandlingsbranchen. Man får väl vänta tills det kommer domar.

Det är väl knappast så att 40 är gripna som det stått i tidningen utan att kanske 2 är gripna och de har namnen på 40 kunder. Tror nog inte en typ polisman som utreder lägger fingrarna i mellan när de får fram tjusiga namn i detta. Enligt min fördom är de här som köper röka samma personer som i alla lägen kastar skit på polisen när de ingriper med fasthet.

Ja förlåt mig, inte 40 gripna utan 40 kunder som dom har namnet på.
Citera
2010-05-04, 16:34
Medlem
Nu har det visst väckts åtal mot hela gänget. Tänk vilket lallande det kommer bli på tingsrätten!

"40 knarkåtalade i gotländsk härva

Sammanlagt 40 personer på Gotland ska åtalas, misstänkta för narkotikabrott.
Två av dessa misstänks för att ha langat narkotika och åtalas därför för grovt narkotikabrott. De övriga, som misstänks ha köpt av de två, åtalas för ringa narkotikabrott.
Åklagaren anser det styrkt, genom förhör med misstänkta och genom ett omfattande spaningsarbete som genomfört av polisen, att de två männen har bedrivit en omfattande narkotikaförsäljning på Gotland under flera år.
Polisen har under sitt spaningsarbete avlyssnat de misstänktas telefoner och har som bevis ljudinspelningar på sammanlagt två och en halv timme.
Dessutom har narkotika beslagtagits hos de två. Polisens narkotikahund nosade fram 1,7 kilo cannabis som den ene förvarade i sin verkstad norr om Visby och den andre mannen hade nära ett halvt kilo cannabis på sig och mer än ett halvt kilo i sin bostad i Visby när han greps av polis. Männen är i 55-årsåldern. De varken erkänner eller förnekar de brott de misstänks för.
Förutom narkotika beslagtog polisen en sekatör som använts för att klippa sönder cannabiskakorna vid försäljning - det fanns spår av cannabis på sekatören.
Polisen beslagtog dessutom sammanlagt 155 000 kronor hos de två, pengar som av åklagare anses vara vinst av narkotikaförsäljning.
I samband med åtalet yrkas att den beslagtagna narkotikan och pengarna ska förklaras vara förverkade.

Fick stanna på rummet
I syfte att sälja har de två männen, enligt åklagaren, innehaft och förvarat minst tre kilo cannabis. Narkotikan har använts för eget bruk men även till försäljning vid minst 500 tillfällen till fler personer än de 38 medåtalade. Brottet bedöms som grovt eftersom det bedöms ha utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i en större omfattning samt att det handlar om en stor mängd narkotika.
I vittnesförhör med dottern till en av de huvudåtalade framkom att pappan hade många besök av ensamma män i hemmet i Visby och att dottern vid dessa tillfällen inte fick vistas fritt i lägenheten utan fick stanna på sitt rum.
Polisen har även utfört spaning på de två som ska huvudåtalas för att utröna hur många misstänkta kunder de träffade under ett dygn. Männen sitter nu häktade.

Från 21 till 73 år
De flesta av de 38 som misstänks för köp av narkotika är födda på 1950-talet. Den yngste är i 20-årsåldern och den äldste är över 70 år gammal. Två förnekar brott, nio varken förnekar eller erkänner och resten erkänner att de har begått brott. Bland köparna finns två kända gotländska konstnärer.
Nio av de 38 har suttit häktade men har frigivits i väntan på rättegång.
Det kommer att bli en omfattande rättegång och åklagaren Susanne Wihlborg bedömer att det kommer att ta minst en hel dag för genomgång av de två första åtalspunkterna rörande de två männen som åtalas för grovt narkotikabrott.
Efter den första dagen fortsätter rättegången med de övriga 38 som kommer att tilltalas med cirka 30 minuters mellanrum. Alla åtalade ska vara närvarande personligen då de även är åberopade som bevisning under de två första åtalspunkterna. Åklagaren vill nu ha en förhandlingsplan från Gotlands tingsrätt och önskar att den tekniska utrustningen ska fungera i rättssalen när bevis ska spelas upp och bilder ska visas.
Åtalet ska vara väckt inom två veckor.

Ulf Glimfalk
ulf.glimfalk@gotlandsallehanda.se
0498-20 25 64

Gotlands Allehanda"
Citera
2010-05-06, 08:05
Bannlyst
Känns som alla mina gammla polare får "skaka anstaltsgaller" på paradisön i sommar.. (läge att skaffa ny bekantskapskrets där då..)
Citera
2010-05-07, 19:02
Medlem
Cakures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxigaolle
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5766263

53 och 54 år gamla, ostraffade och ett 40-tal kunder över 40år.
Inte så unikt men att det är på Gotland förvånar mig.

Någon som vet vilka dessa är?
Kan de även ha sålt till ungdomar?
Kanske är det en herrklubb med lite festligare aktiviteter?

Detta kan bli snaskigt.

Vad exakt är det som är "snaskigt" med detta?
Som artiklarna säger; har de sålt till folk som kan ta ansvar för detta själv.
Och varför förvånar de dig att det är på gotland? knarkets ö. Man hade kunnat bada i det i en simbassäng på hundra meter.
Citera
2010-05-07, 22:07
Medlem
Cacure - Du tycker det står i tidningarna att de har sålt till folk som kan ta ansvar för detta själv. Till exempel har de väl gissningsvis sålt till föräldrar vars barn nu har vuxit upp med pårökta föräldrar? Hur kul kan det vara?
Citera
2010-05-07, 22:34
Medlem
Cakures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Cacure - Du tycker det står i tidningarna att de har sålt till folk som kan ta ansvar för detta själv. Till exempel har de väl gissningsvis sålt till föräldrar vars barn nu har vuxit upp med pårökta föräldrar? Hur kul kan det vara?

De kan väl tänka själva, medelålders människor som förövrigt inte ens behöver ha några barn? Det finns nog många underbara föräldrar därute som drar en gås ibland utan att detta någonsin gått ut över barnen eller ens visat detta för ungarna i fråga.

Jag irriterade mig på hans inlägg då jag inte förstår vad som är snaskigt i detta eller varför folk skall behöva bli uthängda på nätet.
Citera
2010-05-07, 23:01
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakure
De kan väl tänka själva, medelålders människor som förövrigt inte ens behöver ha några barn? Det finns nog många underbara föräldrar därute som drar en gås ibland utan att detta någonsin gått ut över barnen eller ens visat detta för ungarna i fråga.

Jag irriterade mig på hans inlägg då jag inte förstår vad som är snaskigt i detta eller varför folk skall behöva bli uthängda på nätet.

"Underbara föräldrar som drar en gås ibland". Du verkar inte tillhöra den s.k. begåvningsreserven. Fast det gör ju faktiskt ingen eftersom alla kan bli studenter numera. Intelligens, vett och sans verkar dock vara lika lätt/svårt att finna som fordom. Som ex.gotlänning trodde jag faktiskt att sånt skit bara förekom hos osäkra bekräftelsekåta nollor på 70-talet.
Citera
2010-05-07, 23:11
Medlem
Cakures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
"Underbara föräldrar som drar en gås ibland". Du verkar inte tillhöra den s.k. begåvningsreserven. Fast det gör ju faktiskt ingen eftersom alla kan bli studenter numera. Intelligens, vett och sans verkar dock vara lika lätt/svårt att finna som fordom. Som ex.gotlänning trodde jag faktiskt att sånt skit bara förekom hos osäkra bekräftelsekåta nollor på 70-talet.

Du förstod antagligen precis vad jag menade med "underbara föräldrar" Föräldrar som tar hans om sina barn helt enkelt. Det kan föräldrar som tar en grogg eller en gås ibland också göra. Jag har många kompisar vars föräldrar rökt på under vissa tillfällen, stadgade familjer där man hållit ihop och de växt upp under bra förhållander. Bra jobb och skött skolan.
Citera
2012-01-11, 02:13
Medlem
123456outsiderns avatar
nu vet ni vilka pensionärsligan är,o tränaren som gola ir?alla äkte dit utom en!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in