Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-31, 19:20
Medlem
The Lawns avatar
Hej!

Jag äger en vit Macbook med produktnamn 3,1 som inhandlades i januari 2008, vilken jag antar tillhör generation 3. Följande information gäller för mina befintliga minnen:

BANK 0/DIMM0:

Storlek: 512 MB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz
Status: OK

BANK 1/DIMM1:

Storlek: 512 MB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz
Status: OK

Idag var jag på Mediamarkt och köpte 2 st nya minnen efter att ha rådfrågat personalen. Men eftersom jag är osäker på deras kompetens vill jag höra med expertisen här på Flashback innan jag trycker in stickorna. Så min fråga är helt enkel fungerar följande minnen i min Macbook? :

Kingston RMN2-800/2G
http://www.itbankeurope.com/RMN2-800%5B2F%5D2G_/
Senast redigerad av The Lawn 2010-01-31 kl. 19:35.
Citera
2010-01-31, 22:32
Medlem
Ja. Det är SO-DIMM 200-pin DDR2-minnen så de är rätt.

Sen är de lite snabbare än dina gamla, men om jag inte minns fel så bör inte din FSB klara med än 667 MHz, vilket bara betyder att dina minnen kommer köra i 667 istället för 800 som de egentligen ska klara. Någon får gärna rätta mig om jag har fel här, dvs fel i att FSBn ligger på 667. Att minnena går att köra ändå vet jag.
Citera
2010-02-01, 16:56
Medlem
Tillbakadragens avatar
Ursäkta att jag kapar tråden, men det är ju dumt att starta en till med samma rubrik.

Efter ett (pinsamt) felköp av 240-pinsminne sitter jag och läser in mig lite ordentligare på vilka minnen min vita macbook från juli 07 (Intel Core 2 Duo) klarar av. Om jag förstått rätt så är den faktiska begränsningen på 3.3gb, vilket uppnås av att stoppa i 2x2048MB.

Jag har för tillfället 2x512MB i datorn, och vill upp till 2GB (eller mer).

Frågan jag har är, kan jag stoppa i en enkel 2GB-sticka (och då kanske t.o.m. behålla en 512-sticka)?

Minnet jag funderar på att köpa är:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699

Idéer?

Edit:
Efter en del googlande och sökande på macforum har jag kunnat besvara min egen fråga (förutsatt att moderatorn på mac-forumet kan sin sak, vilket jag litar på).

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=49608&st=320

Svaret är att det fungerar.
Senast redigerad av Tillbakadragen 2010-02-01 kl. 17:28.
Citera
2010-02-01, 22:54
Medlem
The Lawns avatar
Det gick åt helvete!

Jag stoppade in minnena helt enligt alla föreskrifter och sedan blir det bara svart efter att ha tryckt på powerknappen, inte ens ett felmeddelande. Testade att ta ut och sätta in dem igen utan bättre resultat och nu sitter jag här och skriver med mina gamla minnen igen. Någon som har har en susning om vad som kan ha gått snett? Det lär bli ett jävla krig med mediamarkt om jag skall få tillbaka några pengar.
Citera
2010-02-01, 23:49
Medlem
Tillbakadragens avatar
Efter att ha läst runt på diverse ställen har jag flera gånger stött på påståendet att det är SODIMM PC2-5300 667 Mhz som gäller, undantagslöst. Vidare har jag stött på påståendet att det är väldigt riskabelt att installera två likadana men omatchade minnen. Följden ska tydligen bli frekventa spontana omstarter och kernel panics, men nu var det ju inte det du råkade ut för.

Är du säker på att du tryckt in minnena tillräckligt? Att de ansluter till moderbordet korrekt? Man måste ge dem en liten extraknuff, som ibland känns lite våldsam tycker jag.

Edit: eftersom du bytt tillbaka till dina gamla minnen och fått allt att fungera så får jag ju såklart anta att du vet hur man byter minnen. Ursäkta mig för detta.
Citera
2010-02-02, 18:39
Medlem
The Lawns avatar
Lämnade precis tillbaka minnena på Mediamarkt och fick faktiskt mina pengar tillbaka utan tjafs. Sedan åkte jag och köpte två st av detta fabrikat:
http://www.inet.se/artikel/5302538/a-data-2048mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300-667mhz

De nya minnena funkade direkt och jag är numera en lycklig man! Kan bara gissa mig till att bytet från 800 mhz till 667 mhz gjorde skillnaden.
Citera
2010-02-03, 19:10
Medlem
Tillbakadragens avatar
Nu har även jag fått mitt minne, och min Core 2 Duo opererat smidigare än någonsin med 2.5gb istället för tidigare 1gb. Om någon googlare någonstans undrar så kan jag alltså bekräfta att ovan nämnda minne fungerar ypperligt.
Citera
2010-02-03, 21:05
Medlem
Hej äger en Vit Macbook 2,1
med intel C2duo 2.1GHZ och jag kör 4gb, satorn mäter faktiskt även upp 4gb, så det går hur bra som helst, sedan vet jag inte hur mkt av detta som grafikkortet stjäl men det stoppar inte vid 3,3 gb som tydligen skulle vara max? Tror att detta har med att göra att det är en Duo processor, har för mig att en 32bitars singel-kärne processor inte kan hantera mer men kanske är ute på ett bananskal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in