2010-01-29, 20:30
Medlem
Nickeps avatar
I diskussioner med muslimer hamnar praktiskt taget varje Islamkritisk diskussion på idealiseringsnivån, dvs. som, från muslimsk sida, utmärker Islam som felfri, reprenterande fredens religion på jorden. Oavsett vilka textavsnitt ur Islams grundkällor som diskuteras och oavsett hur grovt, primitivt våld som kan härledas till Allah att användas mot otrogna, hamnar förklaringen i samma fålla - "man måste se våldet i sitt sammanhang".

För vanliga dödliga, för vilka varje form av grovt våld är omöjlig att se som nödvändigt att utöva i något enda sammanhang, personifierar muslimen - inte bara islamisten - ofta det dolda våldet - det som många muslimer ser som naturlig lösning att utöva mot oliktänkande. Det som blivit muslimens grundinställning, självklart inducerad av Koranen (var annars), visar att våldet blivit en naturlig ingrediens i muslimens föreställningsvärld. Våld utövat mot otrogna (amerikaner, judar, kristna, icke-troende etc.) räknas antingen inte alls eller bara lite. I vissa muslimska länder är det t.o.m. så att fäder eller bröder till unga fickor som "drar skam" över familjen (hedersvåld) får skrattretande låga straff för att ha mördat en familjemedlem. Man räknar med att ca. 5000 flickor mördas av hedersrelaterade skäl (se):

http://www.truthtube.tv/play.php?vid=1024

När muslimska barn (flickor i tioårsåldern) hörs hatiskt men entusiastiskt uttala våldsfraser och begreppet jihad som lösningen på problemen och också uttala martyrskapet som varande något eftertraktansvärt, har man all anledning att bli bedrövad.

När barn via vuxenvärldens får lära sig att kombinera olika begrepp som:

"Överlämna dig i rättvisans händer och jihad"

som om de skulle ha något med varandra att göra, kan fortsättningen (när de växer upp) bara bli död och elände.

Man förstår att barnen tidigt, hänsynslöst indoktrineras till att bli kanonmat, när i en lärobok kan stå:

"Denna religion [Islam] kommer att krossa alla andra religioner genom de islamiska jihadkrigarna."

Barnen ser som poesi att högröstat spotta ut:

"...Jag marscherar snabbt mot min död"

egentligen inte så märkligt när de får höra muslimska åldersmän skrika aut:

"...den enda vägen till ära går genom jihad
...även stenen kommer att säga:
oh muslim en jude gömmer sig bakom mig
kom och skär av hans huvud"
och vi kommer att skära av hans huvud
Vid Allah, vi kommer att skära av det!

...jihad för Allahs skull"...

http://www.truthtube.tv/play.php?vid=537

På nätet finns en rad exempel just på unga pojkar resp muslimska män, som ser som den naturligaste saken i världen att döda kristna män (för att de inte är muslimer) och såga av huvudet som en slags trofé.

Vad anser forummedlemmarna - vilka möjlighter finns egentligen här i väst till att motverka de värsta effekterna av den etik som Islam förmedlar till de sina (oavsett som det brukar heta att detta sker via islamister inte moderata muslimer)?
Citera
2010-01-31, 08:51
Medlem
IslamIsLifes avatar
Lösningen är att INTE förtrycka muslimer, vare sig explicit eller via s.k välmenande trådar eller särbehandling av olika slag. Öppna ögonen och SE världen och du ser varför det finns problem i dena världen. Om Du ser människor som lika värda så gå i första ledet och visa detta.

Väl mött.
Citera
2010-01-31, 18:44
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IslamIsLife
Lösningen är att INTE förtrycka muslimer, vare sig explicit eller via s.k välmenande trådar eller särbehandling av olika slag. Öppna ögonen och SE världen och du ser varför det finns problem i dena världen. Om Du ser människor som lika värda så gå i första ledet och visa detta.

Väl mött.
Som jag ständigt hävdar - en av de viktigare politiska åtgärderna i väst, för att motverka problemen, är att på alla sätt medverka till att muslimerna känner sig integrerade i det sekulära samhället.

Min fråga:

vilka möjligheter finns egentligen här i väst till att motverka de värsta effekterna av den etik som Islam förmedlar till de sina,

innefattar, som en viktig ingrediens, integration och på lång sikt assimilering. Sådan kan aldrig fungera effektivt om en viss grupp invandrare skulle känna sig illa behandlade.

Observera att min tveklösa kritik mot Islam inte har det minsta samband med att jag skulle känna avsky mot människor, som uppfattar den ideologin som lösningen på alla problem. Några av familjens närmaste vänner råkar av rent slumpmässiga skäl vara muslimer - ett av skälen till mitt intresse för forumet.
Citera
2010-02-01, 23:00
Medlem
Nickeps avatar
Det finns all anledning att på allvar ta upp vad denna tråd är ute efter. I inlägg efter inlägg av muslimska debattörer framkommer hur saken (allvarlig kritik av Islam) förbigås med slingrande rörelser, dimridåer och inte sällan ren oärlighet i resonemangen. Vad jag vill ha fram är hur debatter runt Islam skall kunna stanna vid saken och inte diversifieras, så att ingra resultat framkommer.
Citera
2010-02-01, 23:03
Bannlyst
Bägge
Citera
2010-02-02, 17:36
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Bägge
Hållas vid saken och inte diversifieras eller?
Citera
2010-02-02, 17:38
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Bägge
Att debatten hålls kvar vid saken och inte diversifieras eller?
Citera
2010-02-02, 17:39
Medlem
Nickeps avatar
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in