Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag försöker läsa mcfrogs FUP just som en del av er, men har lite svårt att hinna. Det är ibland tufft att läsa ikapp i tråden också. Stort tack till SWeeperr, HectorPi, mcfrog m fl som gjort det smidigt! 14 bilagor levererade om jag hängt med. (Inlägg 5725: ”Ger upp nu. Går inte att ladda upp de två största filerna.”) Hellgonet har ytterliggare 2 bilagor! (inlägg 5924)
Hur mycket material saknas nu egentligen? Kan vi göra något åt det? Hellgonet? Mcfrog?
1. Det ser ut att vara ett stort antal målsägande. Att många är funna och kallade är väldigt positivt. De borde få tillgång till psykoterapi/traumabearbetning efter behov. Jag undrar om det kanske är det viktigaste av allt? Annars kan i värsta fall behovet bli tydligt först efter 30 år och långvarigt missbruk.
2. Men hur går det till när man hittar 11 målsäganden och bara 3 torskar? Anmärkningsvärd proportion! Finns några ledtrådar i FUP? (Kaj Svea t ex, blev han kallad till förhör? Förklarade han sig och förhöret hamnade i slasken?)
3. Finns det inga ledtrådar i FUP om trafficking, som det funnits (rätt logiska) farhågor om? Någon tolkhjälp eller så?
4. Tingsrätten hade bokat in 11 datum för förhandling långt innan åklagare kom in med åtalet. Jag antar att man gör så när någon sitter häktad. Annars är perioden mellan åtal och förhandling ofta en väntan på flera månader. En konsekvens av detta blev att tingsrätten skapade sig minimalt med tid att maska/stryka över i FUP. Synd.
5. Jag undrar över er som hittar missar i FUP-överstrykningarna och berättar om det. Det tycker jag är bra, men varför skriver ni var missarna finns?
Och ni som frågar om dem, som skriver ’Vardå? Vilken sida?’ Varför gör ni det?
I punkt 1 tar du upp ett angeläget men helt försummat problem. Ta tjejerna från 1976. Då samhället aldrig erkänt det dom utsatts för, av samhällets "respektabla" företrädare, har de aldrig erbjudits någon hjälp eller något stöd.
De estniska tjejerna, ett par under 18, som människohandlaren Lilius tog hit avkrävdes deltagande i rättsprocessen, sedan utvisades de till Estland. Inga stödåtgärder i samarbete med estniska myndigheter genomfördes. Också dessa tjejer hade utnyttjats av män från rättsväsende, kulturliv och andra celebriteter.
Vad jag vet har också Jobenius/Kregerts/Blomqvists tonårsoffer helt försummats. Hoppas jag har fel.
Däremot fick kräket Åhs, plus en till tror jag, behandling för sexmissbruk. Det är OK, men behandlingen ska ske under strafftid på anstalt, inte i det fria.
Punkt 5, sista meningen. Den öppna förundersökningen har tyvärr lockat en del mindre lämpade nyfikna som inte bryr sig ett dugg om saken utan vill ha snaskiga detaljer.