2010-01-25, 20:54
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Apple vet vilka kort, men det är inte supporten som vet det utan serviceställena. Och de vill så klart göra jobbet själv

Men Not_me länkade ju till ett kort som verkar vara rätt, och det ser ut att vara din bästa (billiga) chansning.
https://www.flashback.org/sp21105783

Du kan inte under några omständigheter stoppa in ett grafikkort som finns att köpa i PC-butiker Sverige. De passar inte fysiskt, och de fungerar heller inte med Mac OS.

Har kontakatat en "datakille" nu han hade varit med om likande fel och trodde att det kan vara något med kablarna till grafikkortet. Får se imorgon, återkommer och tackar alla för svaren!
Citera
2010-01-25, 21:01
Medlem
flipper1446s avatar
Och det baserar han på sin vida erfarenhet av iMacar? Jag tycker att det låter som så kallad teknisk mumbojumbo. Släpp inte in någon en klåpare i burken så att han förstör den ännu mer nu...

Den här tråden kan bli historisk, men om datorn mot förmodan överlever och dessutom repareras; återkom gärna och berätta vilka kablar det rörde sig om.
http://news.cnet.com/8301-13506_3-10210484-17.html

(och sorry för att jag är så elak mot din datakille, men jag bjuder gärna på en bit av min stolthet om han visar sig ha rätt)
Citera
2010-01-25, 21:11
Medlem
mrvisions avatar
tsss......jag kan tala om antagligen tala om vad som är fel.

Du kanske borde lagt tråden i pc forumet så hade du nog fått bättre hjälp. Mac är ju numera en PC om ni nu trodde något annat. Exakt samma hårdvara och licensierad UNIX.

Men håll med om att den är shiny.

Nä allvarligt så är det nog en minnesmodul på grafikkortet som är trasig pga av överhettning. Och din mac hade väl grafikkortet på moderkortet så det blir till att byta moderkort.

Det är bara tt använda mycket vaselin och säga högt och tydligt

- Thank you Steve Jobs! May I have another!
Senast redigerad av mrvision 2010-01-25 kl. 21:26.
Citera
2010-01-25, 21:23
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Och det baserar han på sin vida erfarenhet av iMacar? Jag tycker att det låter som så kallad teknisk mumbojumbo. Släpp inte in någon en klåpare i burken så att han förstör den ännu mer nu...

Den här tråden kan bli historisk, men om datorn mot förmodan överlever och dessutom repareras; återkom gärna och berätta vilka kablar det rörde sig om.
http://news.cnet.com/8301-13506_3-10210484-17.html

(och sorry för att jag är så elak mot din datakille, men jag bjuder gärna på en bit av min stolthet om han visar sig ha rätt)

Varför helt plötsligt så snobbig? Vi kommer ta det lungt, vi ska ju bara öppna den inte pilla och skruva.
Citera
2010-01-25, 21:25
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrvision
tsss......jag kan tala om antagligen tala om vad som är fel.

Du kanske borde lagt tråden i pc forumet så hade du nog fått bättre hjälp. Mac är ju numera en PC om ni nu trodde något annat. Exakt samma hårdvara och licensierad UNIX.

Men håll med om att den är shiny.

Jag kan antaligen tala om vad som är fel? Och det ger du fan i för att jag la tråden här eller vad är det frågan om?

Jag har aldrig påstott att jag är "unik" med min iMac om du tror det, dra inte alla över att vara "mactaliban"
Citera
2010-01-25, 21:27
Medlem
flipper1446s avatar
Det är möjligt att det låter snobbigt/överlägset. Jag är mest orolig för att datorn ska gå sönder för dig. Se upp för små sladdar och mycket ömtåliga kontakter.

Och bry dig inte om kokaintrollet, sådana raporterar man bara som OT så kommer moderatorn med stora städskyffeln.
Citera
2010-01-25, 21:29
Medlem
mrvisions avatar
Nä allvarligt så är det nog en minnesmodul på grafikkortet som är trasig pga av överhettning. Och din mac hade väl grafikkortet på moderkortet så det blir till att byta moderkort.

Och man måste dammsuga sin dator för att hålla fläktarna rena från damm och annat.

Och bry dig inte om cannabistrollet flipper han verkar ha flippat.
Senast redigerad av mrvision 2010-01-25 kl. 21:35.
Citera
2010-01-25, 21:35
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Det är möjligt att det låter snobbigt/överlägset. Jag är mest orolig för att datorn ska gå sönder för dig. Se upp för små sladdar och mycket ömtåliga kontakter.

Och bry dig inte om kokaintrollet, sådana raporterar man bara som OT så kommer moderatorn med stora städskyffeln.

Ok, lät lite så. Men det han sa var bara att man kan kolla sladdarna till kortet KAN ju vara något glapp. Sen om fläcken fungerar som den ska? bara lite sånna småsaker.

Det är ingen idiot jag släpper in för detta som ska dyka och börja skruva. Han har jobbat inom datareparation och ska bara göra en enkel koll inget annat.

Just ja! Kolla upp försäkringen. Jag har en såkallad "drulleförsäkring". Som du säkert vet innebär det klant saker olycksfall. Eller kan det komma in på någon tekniskt med kanske? 'råkande installera ett program som inte var gjort att köpa på min dator sen pang' haha nej fan vet jag
Citera
2010-01-25, 21:45
Medlem
flipper1446s avatar
Jag reserverade mig också för att din teknikervän är välkommen att ta en bit av min stolthet om jag har fel

Kan du ta reda på exakt vad du har för försäkring?
För enligt Folksams hemsida så är deras tilläggsförsäkring Allrisk vad man kallar "drulleförsäkring". Och om du då har Allrisk på din Hemförsäkring, då ska den täcka detta.

Ta reda på:
* Vilken typ av försäkring har du?
* Vilka tillägg har du?
Citera
2010-01-25, 21:46
Medlem
flanellografs avatar
Citat:
För enligt Folksams hemsida så är deras tilläggsförsäkring Allrisk vad man kallar "drulleförsäkring". Och om du då har Allrisk på din Hemförsäkring, då ska den täcka detta.

Ta reda på:
* Vilka tillägg har du?

Gäller försäkring överhuvudtaget om man öppnat och pillat runt?
Citera
2010-01-25, 21:58
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Gäller försäkring överhuvudtaget om man öppnat och pillat runt?
Vet ej, vet inte ens vad han har för försäkring så det går heller inte att kontrollera just nu.
Men försäkringsbolaget vet ju inte vad han har gjort. Kan lika gärna vara förra ägaren och då var det inte inom nuvarande ägarens kontroll.
Senast redigerad av flipper1446 2010-01-25 kl. 22:03.
Citera
2010-01-25, 22:04
Medlem
nbzs avatar
Citat:
Jag reserverade mig också för att din teknikervän är välkommen att ta en bit av min stolthet om jag har fel

Ta reda på:
* Vilka tillägg har du?

Shit är fan tjacknojjig, bättre vänta med att öppna och pilla. Har ingen hemförsäkring bara en gruppmedlems försäkring via facket.

Däremot har min flickvän också folksam/hemförsäkring och det gäller alla i hemmet även mig. Sen är det ju våran gemensamma dator inte bara min. Så varför skulle inte hon kunna vända sig dit? Säkert någon skitregel för det med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in