2010-01-21, 13:49
Medlem
Voltaire1s avatar
http://www.dn.se/nyheter/varlden/egyptisk-domstol-rev-upp-niqabforbud-1.1030441

Hur ser ni på detta?

Citat:
"Friheten att bära niqab garanteras av mänskliga rättigheter och konstitutionella friheter och en flickas rätt att klä sig så som hon önskar i linje med sin övertygelse och sociala omgivning är en stark rättighet som inte kan kränkas"

Jag håller med om att man ska få bära vilka plagg man vill, men varför bär vissa, och inte alla kvinnor i islam Niqab/Burka? Finns det någon religiös mening bakom det?
Man ska få bära vad man vill, så löd dommen i Egyptisk domstol, allt för att skydda kvinnornas rättighet/frihet. Men vad är det för frihet bakom en Niqab?

Anyone who has the power to make you believe absurdities has the power to make you commit injustices.
V
Citera
2010-01-21, 18:12
Medlem
flygande mattans avatar
Voltaire1

Bra att kvinnor själv får välja hur man ska klä sig. Att det inte alltid är det år 2010 är rent förunderligt däremot.

Det råder delade meningar om täckandet av ansiktet. Den fråga som råder konsensus i att vad mest får synas är ansikte och händer. Sen täckandet utöver det, dvs ansiktet och händerna, finns det en del muslimska kvinnor som anser det är fardh, dvs påbjudet, och andra har en annan åsikt, däribland jag (även delade meningar bland lärda i den här frågan). Men det handlar om, som i alla andra åtaganden och praktik man tar itu med, den enskildas avsikt (niyyah) hur hon vill göra, vilket som känns bäst och rätt för henne. Det kan ingen annan avgöra.

Så friheten är just att få välja själv, det är en rättighet som vi har och även har givits av Allah (swt), men det finns en del människor som vill ta den rättigheten från muslimska kvinnor, och därmed tvinga oss till att följa andras åsikter, vilket upplevs både kränkande och förtryckande, att inte själv få välja hur man vill klä sig.
Senast redigerad av flygande mattan 2010-01-21 kl. 18:15.
Citera
2010-01-21, 18:21
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Hur ser ni på detta?

Bra såklart, jag ser inte hur någon kan tycka annorlunda.

Citat:
Jag håller med om att man ska få bära vilka plagg man vill, men varför bär vissa, och inte alla kvinnor i islam Niqab/Burka? Finns det någon religiös mening bakom det?

Man tolkar det olika, vissa ser det som mustahhab (rekommenderat), andra (en mindre del) ser det som fard (religiös plikt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in