Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Om ett "västerländskt levnadssätt" för dig innebär att gå lättklädd, dricka alkohol, "vara lite slav under mode" och känna tryck på hur man ska se ut så måste jag göra dig besviken. Du har nog varit ifrån Sverige för länge, eller så hade du ett mycket märkligt umgänge när du levde här.
Men snälla nån, tror du att det är något man frivilligt väljer?
(Jag och min sambo dricker inte alkohol, har en ganska alternativ stil vad gäller klädsel och konsumerar inte särskilt mycket. Vi är långt ifrån ensamma om det levnadssättet. Vi kan dock gå lättklädda när vädret tillåter)
Det börjar ju redan i skolan och vad jag förstår pågår det än idag, eller snarare, idag är det mycket värre än det var tidigare. Sen finns det väl klädkoder också, så tror inte jag är helt fel ute. Trycket är helt klart stort, att man 'bör' se ut på ett visst sätt för att passa in, på olika sätt.
Det var ett dåligt exempel, men bara som en tanke - alltså måste man bli något eller göra något, istälelt för att bara acceptera att andra blir det eller gör det?
Dvs kan man inte flyta in i 'den västerländska levnadssättet' utan att anamma den ytliga biten av det?
Så vad är då problemet om jag då också har en egen klädstil som inte är norm, inte heller dricker osv, röstar, går på torgmöten, arbetar osv, men ändå så säger folk att 'du har inte accepterat det västerländska levnadssättet'. Är det inte så att i det uttrycket så ingår det 'se ut som oss, gör som oss' så blir du accepterad och ingår i det västerländska levnadssättet?
Tror inte jag är helt ute och cyklar faktiskt.