På omslaget till det paket långkalsonger jag för tillfället har på mig stod det "Herr Långkalsong". Jag såg inte till Fru Långkalsong någonstans, hon kanske befann sig i tvättstugan vid tillfället.
Om det finns någon som befinner sig i Norrtälje (som jag) och som läser denna tråd, så ska ni hålla utkik efter någon firma som jag tror heter "Berget" (eller något liknande), som hyr ut det där skyddsrummet som ligger bakom Rodengymnasiet till förrådsutrymme. Killen som driver det företaget måste vara det största särskrivar-missfostret i universums historia. Han har satt upp någon reklamlapp lite varstans på stan, där han (fritt ur minnet) skryter med tjänster i stil med "Däck Förvaring" och "Förråds Förvaring". Seriöst, hela lappjäveln är ett enda långt exempel på särskrivning, där han har skrivit precis
VARTENDA SAMMANSATT ORD som två! Un-fucking-believable. Det sitter en sådan lapp på anslagstavlan utanför Nightmare Outlet (uppe vid Ö&B) ifall ni är intresserade. Om någon käck Norrtäljebo har en digitalkamera får han/hon gärna ta en bild och lägga upp i den här tråden, det vore väl värt besväret. Seriöst: killen som satt upp reklamen måste ha en IQ på ungefär 20.
Annars är menyn som sitter bakom disken på Anteps Restaurant (bredvid polishuset) också ett prima exempel på särskrivning (dock invandrarrelaterad sådan, men ändå...) om man råkar befinna sig i Norrtälje. Själv har jag dock ingen digitalkamera, så jag kan inte bidra med någon bild. Bilder efterlyses alltså om det finns några andra Norrtäljebor som läser denna tråd!
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det finns inget i denna värld som irriterar mig mer än särskrivningar. Det får personerna ifråga att verka så fruktansvärt ointelligenta, och är i 9 fall av 10 en indikation på att så även är fallet.
Människor som särskriver tenderar även att stava fel pinsamt ofta, och skiljetecken lyser oftast med sin frånvaro.
Det mest irriterande av allt är att dessa människor inte ens besitter insikten att dom själva är ointelligenta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.64.2655&rep=rep1&type=pdf