2010-01-15, 14:59
Medlem
L0s-Pir4t0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Precis.

Sen även som en hårt inbiten ateist om man vet att sannolikheten för att man ska överleva är ytterst låg så skadar det inte att be till Gud ju, finns ju en viss sannolikhet att Gud existerar, således ökar sannolikheten för ens överlevnad. Simple as that.

Men ska man då inte som "inte döende" ära Gud försäkerthetsskull?

Jag menar om det finns en sannolikhet att Gud existerar.
Citera
2010-01-15, 15:03
Bannlyst
Citat:
Precis.

Sen även som en hårt inbiten ateist om man vet att sannolikheten för att man ska överleva är ytterst låg så skadar det inte att be till Gud ju, finns ju en viss sannolikhet att Gud existerar, således ökar sannolikheten för ens överlevnad. Simple as that.

Sant.
Vissa tillber större delen av sina liv, andra gör det först när skiten träffar fläkten.

Det i sig ett spännande faktum att den mänskliga hjärnan alltid har en plats
över åt Gud, även om det ibland krävs ett livshotande tillstånd.

Det kan inte kallas bevis för Gud kanske, men det är en väldigt intressant fenomen.
Citera
2010-01-15, 15:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
"'There are no atheists in foxholes' isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes."
Citera
2010-01-15, 15:06
Medlem
kicksareforribss avatar
tror snarare att det är ett kraftutryck/svordom som man inte tänker på vilken innebörd det egentligen har. precis som "Fan", "Jävlar", eller kanske t.o.m "fitta"
Citera
2010-01-15, 15:12
Medlem
mycket enkelt. Gud är de svagas tröst. Det säger ju i princip att allt kommer bli bra även om man dör. Och inför döden är alla svaga, alltså tror alla till viss del på gud inför döden.
viljan att tro någonting kan kasta allt logiskt resonumang åt sidan. Kolla bara på kristna när de får frågan varför gud dödar nyfödda spädbarn med sjukdomar och pundare. Gud rör sig i mystiska vägar
Citera
2010-01-15, 15:13
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
"'There are no atheists in foxholes' isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes."
Jag tror även fast jag är en ganska etablerad ateist. Att även jag skulle instinktivt önska av någon högre makt att rädda mig. Om tex mitt flyg skulle störta ner i en aktiv vulkan. Min logiska del av min hjärna säger mig att det vore ganska hopplöst. Men man kan hoppas även om det är helt meningslöst.

Inte för att säga att alla som står inför döden ber till en högre makt. Men enligt mina erfarenheter skulle jag nog önska något magiskt iaf.
Citera
2010-01-15, 15:13
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0s-Pir4t0s
Men ska man då inte som "inte döende" ära Gud försäkerthetsskull?

Jag menar om det finns en sannolikhet att Gud existerar.

Sannolikhet för att Gud existerar ja, med Gud menar jag en övernaturlig kraft som styr universum. Sannolikhet för att det existerar ett paradis där man får leva efter man dött kan approximeras till 0. Varför ska jag tillbe en sak vars åsikter jag inte delar, leva en livsstil jag inte vill leva för en sak som inte existerar?
Citera
2010-01-15, 15:14
Medlem
claxors avatar
Många använder nog ordet "gud" i sådana sammanhang för att det helt enkelt är vanliga svenska uttryck. Själv säger jag "herregud" etc. hela tiden, men jag syftar inte på gud när jag säger det.
Citera
2010-01-15, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L0s-Pir4t0s
Man hör ofta historier från bekanta och dokumentärer tidningar mm,
där folk som håller på och drunknar osv skriker "snälla Gud hjälp mig!"
fast dom är ateister

.Hur kommer det sig att dom som inte tror, och ibland går så långt som att
prata illa om Gud, helt plötsligt skriker effter nåd?
Tillåt mig tvivla på researchen bakom detta påstående. Är det verkligen säkerställt att det är ateister som ropar så?

Enda exemplen jag kan komma på är tagna direkt ur amerikanska filmer, och de kan väl knappast vara särkilt representativt...
Citera
2010-01-15, 15:16
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLOJ
Sant.
Vissa tillber större delen av sina liv, andra gör det först när skiten träffar fläkten.

Det i sig ett spännande faktum att den mänskliga hjärnan alltid har en plats
över åt Gud, även om det ibland krävs ett livshotande tillstånd.

Det kan inte kallas bevis för Gud kanske, men det är en väldigt intressant fenomen.

Eller rädsla för det okända, den enda saken som ens försöker förklara döden är religion, således associerar hjärnan döden med religion. En biologisk organism kan inte tänka sig sin egen icke-existens hur mycket den än tror att den kan. Således letar hjärnan igenom saker den kan associera med döden (Life flashing by my eyes som man säger) och det den oftast hittar är just religion. Inget bevis för Gud, sorry.
Citera
2010-01-15, 15:18
Medlem
GalnaKalles avatar
Citat:
Precis.

Precis, det finns en sannolikhet att Gud existerar, precis lika stor sannolikhet som att Flygande Spaghetti Monstret gör det, så när det krisar skulle jag nog personligen tillbe han i första hand.

För den oupplyste: http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster
Citera
2010-01-15, 15:23
Medlem
L0s-Pir4t0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
varför gud dödar nyfödda spädbarn med sjukdomar och pundare. Gud rör sig i mystiska vägar

Är du säker på att det är Gud som dödar spädbar? (källa på det?) hahaha
Jag tror att det är en som jag inte nämner vid namn. (S***n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in