Citat:
Ursprungligen postat av clj
Petr Čech
William Gallas - Ricardo Carvalho - John Terry - Ashley Cole
Michael Essien -Claude Makélélé - Frank Lampard
Joe Cole - Gianfranco Zola
Didier Drogba
Bänk
Marcel Desailly
Arjen Robben
Jimmy Floyd Hasselbaink
Carlo Cudicini
Eiður Guðjohnsen
Lassana Diarra(y)
Gaël Kakuta(y)
Målvakt: Två riktigt bra målvakter under decenniet, Petr var dock given efter en summering.
Försvar:Terry är ju given av uppenbara skäl. Tyckte Gallas var grym under hans period i laget och eftersom han lirat både mitt, höger och vänsterback så får han starta till höger då han förtjänar en plats i startelvan. Carvalho bildade i mitt tycke världens bästa mittbackspar ihop med Terry under delar av decenniet och får starta han med även om Desailly inte var långt efter. Vänsterbacken går till Cole som verkligen visat hans klass de sista åren.
Mittfält:I min "julgran" eller ev. en 4:3:3 så var mina tre mittfältare givna. Lampard som är decenniets bästa mittfältare i premier league tillsammans med Essien och städgumman Makélélé, bildar ett tremanna mittfält som har allt.
Anfall: Didier och Zola var två lätta val. I min julgran så spelar Zola och Cole precis bakom Drogba. Två tekniker av världsklass bakom en av de bästa target spelarna under årtiondet. På bänken sitter ett fruktat anfallspar i Eidur och Hasselbaink. Robben som är en personlig favorit hadde jag görna haft på plan men han petar varken Cole eller Zola.
Ungdomar har haft väldigt svårt att få chanser i CFC men en som jag tyckte var väldigt lovande och som jag blev väldigt besviken när han lämnade var Diarra, som sedan blivit en verklig arvtagare till Claude i RM.
Efter allt snack om Kakuta så tog jag med han som ett hopp för framtiden att vi ska få upp riktigt bra spelare genom akademien.
Är det här en "bästa elva" eller en "favoritelva"? För jag förstår inte hur du får med Gallas i en favoritelva.
Min favoritelva, baserat på mycket mer än enbart prestationerna på planen:
Carlo Cudicini
Mario Melchiot - John Terry - Ricardo Carvalho - Graham Le Saux
Claude Makelele
Frank Lampard - Michael Essien
Joe Cole
Gianfranco Zola - Jimmy Floyd Hasselbaink
Bänk: Petr Cech, Juliano Belletti, Jesper Grönkjaer, Damien Duff, Eidur Gudjohnsen, Hernan Crespo.
Ungdomar: Carlton Cole, Robert Huth.
Målvakt: Carlo Cudicini har alltid varit en favorit och den lojalitet och det tålamod han visade upp under de fem och ett halvt år han satt på bänken är beundransvärt. Inte ens flytten till Tottenham kan förta Carlos plats i mitt hjärta. Cech är såklart en bättre målvakt, men Cudicini är ändå min personliga favorit.
Försvar: På ytterbacksplatserna hittar vi två sköna lirare från 2000-talets början. Le Saux var en riktig fighter med stort hjärta medan Melchiot bara hade en härlig stil. Båda var dessutom bra fotbollsspelare. Mittbackparet består av klubbens hjärta JT samt en otroligt sköna profilen Riccy C. På bänken återfinns Juliano Belletti tack vare de fantastiska mål han har gjort under sina få framträdanden. Extra plus för att två av dessa har varit mot Tottenham.
Mittfält: Fyra riktiga favoriter som alla har kombinerat storslagna insatser på planen med lagmoral och stark klubbkänsla. Gronky och Duffa får bänkplatserna för att de var spännande spelare som tråkigt nog inte fick ut sina fulla potentialer i Chelsea trots att de hela tiden slet hårt. Till skillnad från andra liknande spelare (Robben) höll de inte på med filmningar och annat gnällande.
Anfall: Zola är så självskriven man kan vara. Bredvid sin sida får han Hasselbaink som trots att han väckte mycket frustration under sina sista säsonger i klubben var en fantastisk spelare som förtjänade betydligt mer än de noll titlar han vann under karriären. Gudjohnsen var också en stjärna liksom Crespo som enligt mig alltid spelade bra i Chelseatröjan. Dessa två sålde vi betydligt tidigare än nödvändigt. Didier Drogba faller just på att han faller för mycket samt den onödiga utvisningen i Moskva.
Ungdomar: Carlton Cole och Robert Huth trodde jag stenhårt på när de kom fram och de gjorde flera bra intsatser. Hade det inte varit för Abramovichs intåg i klubben hade de säkert tillhört startelvan på Stamford Bridge i dag (om Chelsea ens hade funnits kvar).