Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-06, 21:03
Medlem
Kurrets avatar
Helt plötsligt gick inte mitt windows XP home igång. Står att en fil i system32 mappen är skadad, och att jag ska reparera den med windows installationsskivan. Enda problemet är att jag inte har någon (följde inte med när jag köpte burken). Något tips på hur jag ska gå till väga? Kan man skapa installationsskivor från andra datorer som har samma version av windows?
(felsäkert läge går inte hlr att starta)
Citera
2010-01-08, 15:55
Medlem
Kurrets avatar
ja jag bumpar väl den här. Jag behöver alltså en XP skiva/reparations skiva. Borde inte sånt finnas att ladda ner/alternativt skapa från en dator som redan har windows?? Har googlat men hittar ingenting.

Alternativt hörde jag att jag kunde köra linux från en cdskiva, och komma åt filerna däreifrån (och sedan eventuellet avinstallera hela windows och ta linux istället). Någon som vet hur?
Citera
2010-01-08, 19:46
Medlem
Kurrets avatar
Nu har jag fått tag på en skiva, men det fungerar inte. Jag börjar med att köra från skivan och när jag kom till steget då man ska välja partition att reparera så fanns det ingen att välja. Fanns endast typ "disk D (Ingen disk tillgänglig)" i lista, tryckte jag enter fick jag bluescreen. ;S
Citera
2010-01-08, 19:51
Medlem
Trigraphs avatar
Gör en reparationsinstallation då, påbörja installation som vanligt och när programmet frågar om du vill reparera en befintlig installation så gör det.

Live-linux:
http://www.knoppix.org/
Citera
2010-01-10, 20:27
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Gör en reparationsinstallation då, påbörja installation som vanligt och när programmet frågar om du vill reparera en befintlig installation så gör det.

Live-linux:
http://www.knoppix.org/
Det är det jag har försökt göra. Man ska ju välja en partition som man vill reparera en installation på, men det finns ingen att välja.

Det går itne heller att hitta någon partition att formatera via återställningskonsolen.
Citera
2010-01-11, 18:46
Medlem
Trigraphs avatar
Men påbörja en ny windowsinstallation då, då får du ju möjlighet att se alla hårddiskar och ev. partitioner. Finns det inga partitioner så verkar det ju konstigt, då borde windows aldrig ha fungerat.

Annars får du väl köpa dig en till hårddisk och installera ett nytt windows på, för att sen från det komma åt dina gamla filer på din gamla hårddisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in