Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-04, 16:14
Medlem
DoDaDas avatar
hej hej. nu vet jag inte riktigt hur jag ska förklara, men jag ska göra mitt bästa.

Jag fick en dator där det redan var installerat ett antal OS. Ett XP oxh kanske tre olika Ubuntu? (om det går vet jag inte med så såg det ut)

Jag skulle rensa diskana helt och köra in Windows 7, vilket jag också gjorde. Men i installationen av W7 så kan man ju välja att partionera, och nu vet jag inte riktigt vad jag gjorde, men jag raderade ubunturna som såg ut att ha varsin partion. Jag fick då ett par olika tomma partioner på kanske sammanlagt 50 till 100 Gb, kommer inte riktigt ihåg.

Hur som helst, när jag sedan startar datorn och är inne i Windows så ser jag bara att jag har en C: på 500 Gb, vilket ska stämma, men resterande saknas! Nu tänkte jag ta tag i det och få fram mina bortglömda Gb. Och jag går in i kontrallpanelen för att partionera, och får fram ett sånt här resultat.
http://bayimg.com/maJGOaacG

Som jag förstår så ligger systemet (windows) på disk 0, men ska inte det ligga i C:? Det är endast den gröna och svarta som går att göra en ny volym av, men det är så smått så det e skit samma. De andra delarna på 30 respektive 30 Gb kan jag endast ta bort.

Frågor
Kan jag ta bort delarna på 20 och 30 Gb för att få dom lediga? eller försvinner de då?

Varför har en del på disk 0 bildats där det tar upp 70Gb? Vad används den till?

Vad ska jag göra för att få loss mina förlorade 100 Gb?
Citera
2010-01-04, 17:42
Medlem
sommarlovs avatar
Ubuntu hade du bara 1 av, men hade olika konfigurationer i starthanteraren (grub).

38 och 20 Gb delarna är antagligen rester från Ubuntu (root och home)
1,69Gb var Ubuntus swap.
Ta bort dessa bara.
Skapa en ny part.
Citera
2010-01-04, 22:10
Medlem
DoDaDas avatar
Ok, tack så mycket. jag ska göra detta idag eller imorgon, så kan ja gåterkomma sen om jag behöver mer hjälp.

Men tack så mycket!
Citera
2010-01-04, 23:07
Moderator
Protons avatar
Spelar för övrigt ingen roll på vilken av diskarna C: ligger, det har ju snarare att göra med partitioneringen. Det intressanta är ju att datorn startar och gör det den ska, vilket den uppenbarligen gör.
Citera
2010-01-05, 00:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Spelar för övrigt ingen roll på vilken av diskarna C: ligger, det har ju snarare att göra med partitioneringen. Det intressanta är ju att datorn startar och gör det den ska, vilket den uppenbarligen gör.

Naturligtvis inte.

Dessutom är enhetsbokstäver ett arv från datorns stenålder som Microsoft envisas med att behålla...
Citera
2010-01-05, 01:00
Medlem
DoDaDas avatar
Det är egentligen inte det jag är ute efter, vill bara få tillbaka mina försvunna GB...

Men den stora delen på disk 0 ska jag låta bli va? Den är ju ändå på 77 GB, och är verkligen systemfilerna så stora?! och varför ligger dom där när jag installerade windows på disk 1??!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in