2024-05-20, 19:03
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni på ett nytt Prog-album med tiden. Eller kommer de vänta för att inte hamna i skuggan av
DreamTheater?
Citera
2024-05-24, 16:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nästa skiva med Opeth lär bli ett progressivt death metal-verk.
Citera
2024-05-24, 16:32
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nästa skiva med Opeth lär bli ett progressivt death metal-verk.

kommer blir det årets trollning i så fall. Var så säker på det.
Men det skulle vara riktigt härligt ifall det blev så
Citera
2024-05-24, 17:14
Medlem
NoTruces avatar
Åkerfeldt lär inte gå tillbaka till growlen. Vore coolt att höra honom i Bloodbath igen.
Citera
2024-05-24, 18:26
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Åkerfeldt lär inte gå tillbaka till growlen. Vore coolt att höra honom i Bloodbath igen.

Åkerfeldt är en av få musiker jag känner till som ber om ursäkt för den musik han spelar.
Han är som ett kärleksbarn mellan Lasse Åberg & Erik Haag till personligheten. Men med ett skarpt intellekt som är något överanalytiskt.
Citera
2024-05-24, 20:46
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Åkerfeldt lär inte gå tillbaka till growlen. .

Har han gett något ordentligt skäl till att han har lagt av med growlen?
Vet ju att band utvecklas rejält med åren.
Citera
2024-05-24, 21:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Har han gett något ordentligt skäl till att han har lagt av med growlen?
Vet ju att band utvecklas rejält med åren.

Jag tror inte det var så att han bara bestämde sig en dag för att lägga av med det. Men han gillar ju och är influerad av 60- och 70-talsprogg/rock/psykedelia och tyckte det väl det föll sig naturligt att gå in på det spåret, och då skedde det lite på bekostnad av brölandet. Sedan spelar väl även åldern in; man orkar kanske inte growla skiten ur sig varje kväll på turné.
Citera
2024-05-24, 21:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Jag tror inte det var så att han bara bestämde sig en dag för att lägga av med det. Men han gillar ju och är influerad av 60- och 70-talsprogg/rock/psykedelia och tyckte det väl det föll sig naturligt att gå in på det spåret, och då skedde det lite på bekostnad av brölandet. Sedan spelar väl även åldern in; man orkar kanske inte growla skiten ur sig varje kväll på turné.

Det kan nog stämma det också med tanke på att han både 60- och 70-talsprogg/rock/psykedelia
En del säger att Opeth "dog" när de blev mer Prog band. (Även om jag börjar gilla en del Growl.)
Men fortfarande så är Prog Opeth lite bättre.

Risken finns väl också som du sade att man orkar kanske inte growla skiten ur sig varje kväll på turné.
Citera
2024-05-30, 05:51
Avslutad
Opeth efter 2008 är inget för mig alls. Flera enligt mig rätt själslösa skivor som inte låter ett dugg som det ska. Dock var ju "Watershed" kanske deras bästa album (gillar även "Blackwater Park"). Får jag välja en favoritlåt med Opeth så helt klart "Harvest". Mer growligare låtar så "When" utan tvekan. Gitarrsolon är ju också en stark sida med bandet. Vet att Åkerfeldt är en riktigt bra sångare och även gitarrist.
Citera
2024-07-22, 19:16
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Opeth efter 2008 är inget för mig alls. Flera enligt mig rätt själslösa skivor som inte låter ett dugg som det ska. Dock var ju "Watershed" kanske deras bästa album (gillar även "Blackwater Park"). Får jag välja en favoritlåt med Opeth så helt klart "Harvest". Mer growligare låtar så "When" utan tvekan. Gitarrsolon är ju också en stark sida med bandet. Vet att Åkerfeldt är en riktigt bra sångare och även gitarrist.

Så skivorna 2011 – Heritage 2014 – Pale Communion 2016 – Sorceress & 2019 –
In Cauda Venenum
är inget för dig.
Måste säga att du har missat något.

Men vet att en del har svårt för "Prog Opeth"
Citera
2024-07-24, 15:54
Moderator
zanteras avatar
Även om jag tycker skivorna efter Watershed är klasser sämre än allt som kom tidigare så vet jag inte om "själlöst" är rätt ord. Om något hade det väl varit själlöst att fortsätta på det gamla spåret om nu Mikael inte kände för det. Har inget emot att artister följer sina egna kreativa spår även om resultatet inte blir vad jag själv vill, hellre än att de endast gör musik de tror fansen vill höra, för det brukar märkas ganska tydligt på resultatet tycker jag.

Skulle ändå säga att In Cauda Venenum har växt på mig lite senaste åren. Skulle fortfarande ranka den som deras 10e bästa skiva, men den är ändå stabil. Jag har accepterat att Opeth aldrig kommer göra en 10/10 skiva igen och det är okej. Tycker deras diskografi speciellt mellan My Arms Your Hearse och Ghost Reveries är oerhört stark med flera fullpoängare och det är bättre än vad många andra band klarar av under sina karriärer.
Citera
2024-07-24, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Så skivorna 2011 – Heritage 2014 – Pale Communion 2016 – Sorceress & 2019 –
In Cauda Venenum
är inget för dig.
Måste säga att du har missat något.

Men vet att en del har svårt för "Prog Opeth"

Ja så är det, det är ju fråga om en helt annan musikstil. Jag har lyssnat på alla de albumen och gillar nästan inga av låtarna. Samtidigt är jag öppen för att ge en ny chans nångång. Jag kanske beskrev i lite väl negativa ordalag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in