2009-12-28, 00:14
Medlem
Brittbrunos avatar
God afton!

Jag uppgraderade nyss min vistaburk till windows 7 och allting funkar fint, förutom att datorn fryser fullständigt vid till synes slumpmässiga tillfällen. Det kan ske när jag trycker på något, men det kan också ske när jag inte gör något speciellt eller bara ser på en film på youtube. Det som händer vid frysningen är att musen och tangentbordet beter sig som om datorn har slutat existera, eventuellt pågående ljud loopas och bilden på skärmen fryser sig. När det sker är det bara att trycka på strömknappen på burken om man vill att något ska hända.

Mina specs är:
Windows 7 64bit
Asus P5KPL moderkort
Intel Core 2 Duo E6850
4 gb Corsair DDR2 RAM
Sound Blaster Audigy Value
GeForce 8800 GTS
avast! antivirus free edition

Alla komponenter har sina senaste drivers installerade, förutom det integrerade nätverkskortet (hittar inga drivers på asus hemsida). Min BIOS har inte den senaste versionen. Jag kör inga konstiga program; Steam och Daemon Tools lite körs på startup.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Det är en aning ennerverande.

/Brittbruno
Citera
2009-12-28, 00:16
Medlem
Precis likadant för mig. Tror det inte har med win7 att göra faktiskt... men man vet ju aldrig. Jag får blåskärm också..
Citera
2009-12-28, 00:28
Medlem
Brittbrunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Precis likadant för mig. Tror det inte har med win7 att göra faktiskt... men man vet ju aldrig. Jag får blåskärm också..

Mysigt. Jag misstänker att om jag väntar tillräckligt länge så händer det nock mig med.

Obs: Vill tillägga att jag inte har haft liknande problem med burken förut.
Citera
2009-12-28, 00:31
Medlem
rillehectors avatar
har själv Win7, och aldrig hänt.

Läste här: http://www.alltomxp.se/forum/index.p...ppnar-program/

Att just ASUS moderkorten hade fel i ACPI eller något, och att det kunde vara boven i detta drama.

läs vad som skrivits där, följ råden och se om det löser något
Citera
2009-12-28, 00:45
Medlem
Brittbrunos avatar
Jag vill lägga till att min dator har efter formatering slutat pipa till när man startar den. Detta skedde tidigare efter precis när skärmen slutade visa en bild där det stod "ASUS P5KPL".

Håller på att kolla länkarna som rillehector länkade. Tack!
Citera
2009-12-28, 00:49
Medlem
rillehectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brittbruno
Jag vill lägga till att min dator har efter formatering slutat pipa till när man startar den. Detta skedde tidigare efter precis när skärmen slutade visa en bild där det stod "ASUS P5KPL".

Håller på att kolla länkarna som rillehector länkade. Tack!

var det bara ett kort "boot" pip, eller tjöt det i hela rummet ?

För om det var bootpip:et som lät innan, så kanske det är gamla drivisar till moderkortet?

Itanke på att med fullt uppgraderade drivisar, så pep den, utan några, så bootar kanske inte datorn normalt ?
Citera
2009-12-28, 02:46
Medlem
AmadeusKriegs avatar
jag stuvade in win7 professional 32bit på min dator för 1-2 veckor sedan.
Allt var frid och fröjd o jag var jättenöjd att bli av med det förbannades jävla horvista som häcklat mig under de senaste åren. Mest imponerad var jag över den enormt korta uppstartningstiden. Från nästan 3.5-4 minuter till under en minut

Fram tills för några dagar sedan,

precis som ts skriver så började datorn hänga sig i mystiska sammanhang.
Dock så hade jag lite tålamod de gångerna jag inte gjorde något av värde utan gick därifrån. När jag kom tillbaka (5-6 min) senare så hade låset släppt,
dock var hela datorn förslöad och allting jag ville göra tog enormt lång tid, öppna menyer 15 sekunder osv osv.

Under denna afton kom dock nådastöten,
efter en hängning som resulterade i att jag fick stänga ner helvetet med hårdhandskarna (läs stänga av skiten by force) så ville inte windows hoppa igång igen.

Jag startade då i "reparationsläge-blahablaha" och den sökte efter problem i omgångar under loppet av några timmar.

Stoppade då i win7 skivan (en skiva som saknar flashiga hologram etc etc), så försökte den reparera igen, fortfarande utan resultat.

I nuläget har jag faktiskt kommit in i windows igen,
HOWEVER: Från att jag tryckte på on-knappen tills dess att jag står i windows och skrivbordet är färdigladdat osv tar det säklerligen tagit 20-25 minuter.

Till synes så fungerar det men allt tar bara enormt mycket längre tid.

Vanligtvis brukar jag kunna identifiera symptom och säga vart problemet ligger, men denna gång är jag lost.

--
Valde att skriva mitt problem i denna tråd då jag tyckte det var ytterst snarlikt ts problem.
Senast redigerad av AmadeusKrieg 2009-12-28 kl. 02:50.
Citera
2009-12-28, 17:59
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Jag gav upp eget felsökande och ringde till en (relativt) lokal datorassistansbutik.

De, liksom jag, antog att det var, som tidigare nämnt, hårdvarurelaterat.
Ska åka in dit i morgon för att felsöka på plats.

Men låsning/seghet - - - > hårddisksproblem?

Äter windows 7 upp hårddiskar?
Citera
2009-12-28, 18:46
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Era problem låter värme-relaterat. En dator kan slumpmässigt hänga sig när den når för hög temperatur.
Windows 7 är tyngre och driva (även om dom säger att det är snabbare än någonsin). Därför kan datorn ha fått sig en chock.
Det finns en mängd program som kollar temperaturerna:
Speedfan, Coretemp, HWmonitor och även i BIOS.
Försök med många program samtidigt då tempen kan variera från program till program.

Är något ovanligt varmt kan ni höja fläktarnas RPM (om så möjligt) annars byta.

Som sagt detta kan vara lösningen, kan också vara mjukvaru-relaterat.

Rasmus
Citera
2009-12-28, 20:49
Medlem
Tror inte det beror på windows 7. mitt fungerar perfekt
Citera
2009-12-28, 22:54
Medlem
Att datorn fryser kan bero på nästan vad som helst. Värme, som beskrivits här ovan, är dock ytterst ovanligt, speciellt om datorn aldrig haft värmeproblem innan.

Testa att, om möjligt, byta minnen, uppdatera BIOS, installera annan version av Windows (Vista, XP). Byt andra komponenter om möjligt, t.ex. grafikkortet. Låt datorn stå utan att göra någonting, se om den hänger sig, och hur lång tid det tar. Tanka sedan ner burn-in-test och kör det, se om den hänger sig snabbare (stor belastning). Tanka även memtest 4 och kör ett par rundor med det (låt stå över natten).

Amadeuskrieg: låter som minnesfel eller sektorfel på disken. Kolla minnena med memtest 4, och disken med HDTune (båda är freeware).
Citera
2009-12-28, 23:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brittbruno
Alla komponenter har sina senaste drivers installerade, förutom det integrerade nätverkskortet (hittar inga drivers på asus hemsida). Min BIOS har inte den senaste versionen.
Kan va där skon klämmer, har också ett Asus moderkort och bytte kanske för nån månad sedan från XP till Windows 7 Ultimate 64-bit ...i början kunde jag inte ens komma in i Windows om inte skivan satt i och hade redan senaste BIOS men uppdaterade ändå till den som var anpassad för Windows 7 64-bit och efter det har allt funkat utan problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in