Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-27, 15:42
Medlem
Feberns avatar
Hej,

jag har använt programmet KillDisk för att rensa min hårddisk genom USB då jag inte kunnat formatera genom XP-skivan. När jag nu skall installera Vista på hårddisken står det "Windows is unable to find a system volume that meets its criteria for installing".

Hur åtgärdar jag detta?

Tack.
Citera
2009-12-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Hej,

jag har använt programmet KillDisk för att rensa min hårddisk genom USB då jag inte kunnat formatera genom XP-skivan. När jag nu skall installera Vista på hårddisken står det "Windows is unable to find a system volume that meets its criteria for installing".

Hur åtgärdar jag detta?

Tack.

Partionerar hårddisken till lämplig storlek, sedan kommer installationsprogrammet att kunna fortsätta installationen. Det skall finnas ett menyval för att partionera i windowsinstallationen.
Citera
2009-12-27, 15:53
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Partionerar hårddisken till lämplig storlek, sedan kommer installationsprogrammet att kunna fortsätta installationen. Det skall finnas ett menyval för att partionera i windowsinstallationen.

Det har jag försökt med.

Jag har delat upp den i två lika stora delar (69 gig st) och kan inte installera på primary eller den nedre.
Citera
2009-12-27, 16:00
Medlem
Citat:
Det har jag försökt med.

Jag har delat upp den i två lika stora delar (69 gig st) och kan inte installera på primary eller den nedre.
http://support.microsoft.com/kb/927520

Är det en SATA då kan det ibland krävas separata drivrutiner så du vet, men kolla länken så kanske den ger nåt matnyttigt.
Senast redigerad av pc4life 2009-12-27 kl. 16:06.
Citera
2009-12-27, 16:08
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
http://support.microsoft.com/kb/927520

Är det en SATA då kan det ibland krävas separata drivrutiner så du vet, men kolla länken så kanske den ger nåt matnyttigt.

Jag förstår verkligen inte hur jag skall gå tillväga. Jag behöver alltså DiskPart.exe. Skall det installeras på usb-minne och bootas?
Citera
2009-12-27, 16:13
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte hur jag skall gå tillväga. Jag behöver alltså DiskPart.exe. Skall det installeras på usb-minne och bootas?
Förstår inte riktigt vad du lyckats med och varför man alls behöver nåt som Killdisk?

1. Vad är det för en dator du har, stationär/laptop, märke/modell, eller hemmabygge.
2. Vad är det för skivor du har tillgång till du försöker installera ifrån (Retail/OEM)?
3. Vilket filsystem har partitionerna du skapat?
4. Datorn du tänker installera om kom den förinstallerad och med vilket OS?
5. Är det en IDE eller SATA?
6. Hittas den i BIOS?
Citera
2009-12-27, 16:37
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du lyckats med och varför man alls behöver nåt som Killdisk?

1. Vad är det för en dator du har, stationär/laptop, märke/modell, eller hemmabygge.
2. Vad är det för skivor du har tillgång till du försöker installera ifrån (Retail/OEM)?
3. Vilket filsystem har partitionerna du skapat?
4. Datorn du tänker installera om kom den förinstallerad och med vilket OS?
5. Är det en IDE eller SATA?
6. Hittas den i BIOS?

Laptop

AcerAspire 7520G

Jag har en Vista Ultimate OEM

Vilket filsystem vet jag inte. Jag använde KillDisk och nu har jag ingen aning.

Hur ser jag om det är IDE eller SATA?

Den hittas i BIOS.
Citera
2009-12-27, 17:04
Medlem
Citat:
Laptop

AcerAspire 7520G

Jag har en Vista Ultimate OEM

Vilket filsystem vet jag inte. Jag använde KillDisk och nu har jag ingen aning.

Hur ser jag om det är IDE eller SATA?

Den hittas i BIOS.
Du har gjort ett generalfel. Du har ju recoverypartition på den som det är meningen att du skall nyttja vid installation/återställning. Fast nu har du kanske tagit bort den med detta Killdisk...Illa...Illa

En köpt/nedtankad Windows skiva fungerar inte alltid på OEM-datorer då tillverkaren använder egen unik hårdvara som kräver tillverkarens specifika drivrutiner för att känna av hårdvaran korrekt.

Har du inga recovery-skivor sedan köpet att prova med så får du nog leta på deras hemsida om de finns ngn drivrutin att tanka ned så du kan få installationsskivan att känna av disken.

Edit: Kolla bootordningen i BIOS så den läser skivan före hårddisken, har du tur är det så enkelt.
Senast redigerad av pc4life 2009-12-27 kl. 17:08.
Citera
2009-12-27, 19:32
Medlem
Feberns avatar
Jag har lyckats.

Tack så mycket!
Senast redigerad av Febern 2009-12-27 kl. 19:40. Anledning: Problem löst
Citera
2012-11-24, 19:04
Medlem
Citat:
Du har gjort ett generalfel. Du har ju recoverypartition på den som det är meningen att du skall nyttja vid installation/återställning. Fast nu har du kanske tagit bort den med detta Killdisk...Illa...Illa

En köpt/nedtankad Windows skiva fungerar inte alltid på OEM-datorer då tillverkaren använder egen unik hårdvara som kräver tillverkarens specifika drivrutiner för att känna av hårdvaran korrekt.

Har du inga recovery-skivor sedan köpet att prova med så får du nog leta på deras hemsida om de finns ngn drivrutin att tanka ned så du kan få installationsskivan att känna av disken.

Edit: Kolla bootordningen i BIOS så den läser skivan före hårddisken, har du tur är det så enkelt.

har exakt detta problem med en HP dv7-1195eo. vad är det för drivrutin jag skall söka efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in