Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-26, 12:43
Medlem
gläfss avatar
Har det inte med licenser att göra? Har för mig att jag läst den någon gång.

Hur som helst blir ju VLC ett allt sämre alternativ numera, sedan deras OS X-utveckling helt lagts ned. Om inte det löser sig, förstås. Därför kan det ju vara bra att vänja sig vid att använda Quicktime iaf...
Citera
2009-12-26, 15:54
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs

Hur som helst blir ju VLC ett allt sämre alternativ numera, sedan deras OS X-utveckling helt lagts ned. Om inte det löser sig, förstås. Därför kan det ju vara bra att vänja sig vid att använda Quicktime iaf...
Men utvecklingen ska väl inte läggas ned?
http://macworld.idg.se/2.1038/1.280430/sa-ska-vlc-bli-mer-macigt

Eller har det hänt något sedan dess?
Citera
2009-12-26, 15:58
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Men utvecklingen ska väl inte läggas ned?
http://macworld.idg.se/2.1038/1.280430/sa-ska-vlc-bli-mer-macigt

Eller har det hänt något sedan dess?
Mnja, de släppte ju inte 64-bitarsversion av senaste, på grund av programmerarbrist, men visst, hittar de programmerare så kan det bli fint. Men det har de ju inte. Än.
Citera
2009-12-26, 17:54
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs

Jag gick över till Quicktime hel för länge sedan. Tycker inte att VLC ger mig något som inte QT kan ge mig. Dessutom slipper jag allt hackande i filmer med QT.
Citera
2009-12-26, 18:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
G

Varför kan inte Apple göra Quicktime så att den klarar av allt per automatik som VLC?

GOD JUL!

Därför att Apple måste betala licensavgifter till alla som utvecklar codekar...VLC kan förlita sig på fulhack. Däremot har Apple gjort det enkelt att stoppa in fulhack-codekar.. t ex Perian..

God jul, detsamma
Citera
2009-12-26, 18:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Jag gick över till Quicktime hel för länge sedan. Tycker inte att VLC ger mig något som inte QT kan ge mig. Dessutom slipper jag allt hackande i filmer med QT.

Därför att QT använder GPUn i grafikkoret för att spela film.. En H.264 i 1080 film drar för mig 4-7 % CPU i QT och 40-50% i VLC
Citera
2009-12-26, 19:25
Medlem
Lillebror88s avatar
Quicktime fungerar okej på Mac OS X. Men det finns bättre gratisprogram.

Ett exempel är MPlayer OSX Extended, där har du en stabil och snabb mediaspelare. Testa ladda hem det och se om du är nöjd, annars är Perian till att rekommendera för QT.

http://mplayerosx.sttz.ch/
Citera
2009-12-26, 19:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Därför att QT använder GPUn i grafikkoret för att spela film.. En H.264 i 1080 film drar för mig 4-7 % CPU i QT och 40-50% i VLC

Jävlar vad avancerat. Fattade fan inte något annat av ditt inlägg än det med CPU. Vad är GPU för något?

Citat:
Ursprungligen postat av Lillebror88
Quicktime fungerar okej på Mac OS X. Men det finns bättre gratisprogram.

Ett exempel är MPlayer OSX Extended, där har du en stabil och snabb mediaspelare. Testa ladda hem det och se om du är nöjd, annars är Perian till att rekommendera för QT.

http://mplayerosx.sttz.ch/

Kör Perian nu och är nöjd som negern vid vattenhålan.
Citera
2009-12-27, 00:37
Medlem
Citat:
Jävlar vad avancerat. Fattade fan inte något annat av ditt inlägg än det med CPU. Vad är GPU för något?
GPU är förkortning på grafikkort (typ)

Quicktime använder grafikkortet för att spela upp filmerna istället för processorn. En fullhd (högupplöst material) kräver mer av datorn, och grafikkortet klarar av detta bättre än din processor. VLC verkar inte utnyttja grafikkortet så där förlorar du en del prestanda.
Citera
2009-12-27, 00:54
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
GPU är förkortning på grafikkort (typ)

Quicktime använder grafikkortet för att spela upp filmerna istället för processorn. En fullhd (högupplöst material) kräver mer av datorn, och grafikkortet klarar av detta bättre än din processor. VLC verkar inte utnyttja grafikkortet så där förlorar du en del prestanda.

Graphical Process Unit Mer eller mindre en enhet i datorn som berbetar den grafiska datan och levererar till bildutgången. När en GPU kan processera video (i form av t.ex filmer) slipper då CPU som är den centrala processor kraften i datorn arbeta i samma kraft som tidigare. GPUn avbelastar den och många gånger kan göra ett bättre jobb i form av effiktivitet än CPUn. Det finns relativt nya upptäckta resursmöjligheter som har frigjort med hjälpav att man kunnat använda GPUn processor kraft till annat en just bildframkallning och rendering. Att arikivera filer via GPUn har vissat stor framgång m.fl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in