2009-12-18, 10:20
Medlem
UAAs avatar
Du låter som min tjej. Det enda tipset jag har är att det ser ut som att du fokuserar alldeles för mycket på dig själv.
Oavsätt hur du går och känner om dagarna så kommer din ångest inte påverka din killes beslut om att vara trogen eller ej. Så varför gå omkring och må skit?

Litar du på din kille? Tydligen inte. Du ifrågasätter hans motiv att vara ihop med dig. Säger han att du är vacker? Håller han om dig med kärlek? Om ja, varför tvivlar du på hans ord?

Det är en klyscha, men det stämmer: "Fatta att du duger som du är", du har ju bevisen runt om dig.
Citera
2009-12-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jennifer79
En bra självkännsla för mig är:
Att man inte känner sig svartsjuk att man kan lite på folk (pojkvän).att man duger som man är..jag vill känna den känlan.Jga vill känna ro i min själ jag är så orolig hela tiden

Du har inte skrivit så mkt om dig själv och din situation, men jag tror att vi har ungefär samma problem (kolla min tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=1050925). Det som är bra är att du insett att svartsjukan bottnar i din osäkerhet. Mitt första tips är att prata med din pojkvän om detta, se till att han förstår vad som händer när du blir svartsjuk, tankar, känslor, och faktorer som utlöser en sån reaktion hos dig. Som du säkert hört förr, kommunikation är väldigt viktigt i ett förhållande.

Sedan tror jag att det handlar om att gå till botten med vad som gör att du tvivlar på dig själv. Det finns olika sätt att stärka självkänslan, men ett bra tips fick du av GregerMoek, att göra saker du trivs med. Jag har själv insett att jag länge gjorde saker och ting för att det förväntas av en. Jag hade svårt att säga nej till folk, ställde alltid upp, vågade inte säga nej, bara av rädsla för att de skulle känna sig svikna. Du måste göra det som känns bra för dig, vara skonsam mot dig själv. Även träning ger positiva effekter, som någon redan skrivit.

Du behöver inse ditt värde och din förmåga, och bygga upp ditt självförtroende igen. Och du får kanske vara beredd på att det tar tid. Det handlar om att förändra tankemönster och beteenden, och det är bland det svåraste som finns.
Jag är inte ens i närheten av att vara färdig med mina egna problem, men jag har börjat iaf. Varje dag är en kamp mot mina egna tankar, men jag tar en dag i taget och försöker att hela tiden vara öppen och ärlig mot min sambo om vad jag tänker och känner. Han börjar känna igen mina beteendemönster och hjälper mig att bromsa innan det gått för långt.

I sista hand skulle jag tipsa dig om att söka hjälp utifrån, en kurator, psykolog eller liknande. Det är skönt att få ett perspektiv utifrån. Jag skulle även vilja föreslå KBT, det är ett bra sätt att få egna verktyg och knep att ta till när det blir jobbigt. Men det där är något du själv får ta ställning till, alla har sina egna metoder. Men det är viktigt att du hittar någon du tycker att det känns bra att prata med. Det är inte alltid det går på första försöket.

Jag hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna för dig.
Citera
2009-12-18, 13:40
Medlem
imgen som har nått vertyg hur jag ska göra?
Citera
2009-12-18, 14:19
Medlem
Artygs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=752120

Ta en titt där.
Citera
2009-12-18, 14:44
Medlem
VeganJans avatar
Antagligen är det väl så att det inte finns några enkla små verktyg som drastiskt ändrar på allt du beskriver och därför uteblir dom svaren. Hålller med om det som UAA skriver dock om att du kanske har för mycket fokus på dig själv. Ordet självkänsla är också ett väldigt luddigt begrepp där man ofta buntar ihop olika känslor, tankar och beteenden. När man gör så blir det nog mindre gripbart. Istället tror jag du ska ta en sak i taget.

Som det här med att du inte duger tex. Det handlar ju om negativa tankar om dig själv, även om dom också är kopplade till vissa typer av känslor.. Förmodligen är tankarna ännu mer konkreta än just att du inte duger. Kanske spelar du upp saker du tycker att du gjort dåligt, eller tänker på egenskaper du inte gillar hos dig själv. Kanske ska du börja med att försöka ändra på dessa tankar genom att öva dig på att tänka positivt om dig själv. Saker du gjort bra och saker du gillar med din egen person. Kanske ska du rentav först försöka schemaföra hur mycket tid du ägnar åt dessa negativa tankar och sen försöka minska på eländet. När du jobbar med att minska detta så ska du inte ge upp bara för att du tex upplever svartsjukhet eller något annat av det du beskrivit. Det kanske istället är nästa typ av tanke/känsla du ska göra till ditt mission att ändra på.

Joggingturerna är ju heller aldrig fel! aktivitet bra, passivitet dåligt.

Lite idéer bara, vet inte om dom känns vettiga eller begripliga för dig. Lycka till iaf!
Citera
2009-12-18, 14:54
Medlem
tragic.s avatar
Det kanske låter klysché, men det enda sättet du kan förbättra din självkänsla på är att tro på dig själv och att du är bra precis som du är. Upprepa för dig själv när du gjort något bra, säg till dig själv att du är fin, att du är en bra person. Om du upprepar positiva saker om dig själv för dig själv så kommer du tillslut att börja tro på det. Varje kväll så ska du skriva ner något (eller bara upprepa högt för dig själv) något som du gjort bra under dagen och att "jag är bra och fin som jag är" eller liknande. Tänk INTE negativa saker om dig själv, för då är det det som du tror på. Du är en bra person.
Citera
2009-12-18, 15:13
Medlem
adorkables avatar
Det här med självkänsla och självförtroende är så enormt viktigt, jag tror inte riktigt att alla förstår hur viktigt det är. Mår man inte bra inombords, kommer inte en känsla av att man duger, när man inte värderar sig själv högt, när man inte tror sig själv så söker man det utanför sig själv. Alla dom som är osäkra söker "säkerhet" utifrån, med andra ord bekräftelse. Då betyder det mycket vad andra tycker och tänker om en; bekräftelse om att man duger, man är "inne", populär osv osv. Hur många av er som köpt den senaste mobilen köpte den endast pga dess funktioner? Hur många av er säger saker som man tror andra vill höra istället för det man egentligen vill säga? Detta leder till en beroendeställning till din omgivning. Om du mår efter vad andra människor ger dig (t.ex bekräftelse) och du inte längre får det, hur mår du då?

Allt detta sitter i skallen, du väljer _själv_ vilka tankar du vill tänka. Tänker du på en rolig grej skrattar du, tänker du på en negativ händelse mår du dåligt osv. Övar du dig på att stänga ute så mycket dåliga tankar du kan så mår du automatiskt bra.

När man börjar göra såhär, vara sig själv och sätter ett högre värde vad man själv tycker om sig själv. än vad andra tycker om en, kommer du känna hur du växer. När du växer kommer du känna dig mindre beroende av andra människor för att göra dig själv lycklig, då kommer du också känna hur du kommer kunna balansera dina relationer till alla bättre. När du är dig själv kan du också ge människor i din omgivning något.

Allt handlar om alltså om att själv börja styra sitt eget liv, sitt värde, välja sina egna tankar, välja sina egna känslor och inte låta andra göra det. Flytta fokus från alla andra till sig själv, många tror att det är vad andra gör eller inte gör som påverkar hur man mår eller tänker och känner. När det egentligen är det man själv tänker och tycker om det andra gör eller inte gör. Det är ens ego som skapar problem, ens märkliga hybris som har tankar och åsikter om hur världen och andra människor borde fungera.
Citera
2009-12-18, 15:13
Medlem
adorkables avatar
Skrev även detta i ett annat forum i psykologi.. Kika in där vetja.
Citera
2009-12-18, 15:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Alla, eller åtminstone de flesta, tvivlar på sig själva någon gång. Det är fullständigt normalt och naturligt. De allra flesta har ingen egentlig anledning till att tvivla på sig själva dock. Nästintill alla är bra som de är, alla människor du tittar på och tror är bättre än du är har också sina brister, lär du känna dem så ser du att de är ungefär lika bra som du är, en del kanske bättre, en del kanske sämre. Allt detta är givetvis subjektivt. Det bästa är nog att tänka mindre, och fokusera lite mer på de saker som du är bra på, du vet att de finns, det är bara att erkänna dem.
Citera
2009-12-18, 16:03
Medlem
Sinsisters avatar
Läs Självkänsla nu med Mia Törnblom. Den räddade mitt liv, jag överdriver inte!
Citera
2009-12-18, 16:55
Medlem
Arbetarbroders avatar
Topic justerad och tråden flyttad från "Relationer och samlevnad" till "Psykologi och psykiatri"
//moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in