Citat:
Ursprungligen postat av jennifer79
En bra självkännsla för mig är:
Att man inte känner sig svartsjuk att man kan lite på folk (pojkvän).att man duger som man är..jag vill känna den känlan.Jga vill känna ro i min själ jag är så orolig hela tiden
Du har inte skrivit så mkt om dig själv och din situation, men jag tror att vi har ungefär samma problem (kolla min tråd
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1050925). Det som är bra är att du insett att svartsjukan bottnar i din osäkerhet. Mitt första tips är att prata med din pojkvän om detta, se till att han förstår vad som händer när du blir svartsjuk, tankar, känslor, och faktorer som utlöser en sån reaktion hos dig. Som du säkert hört förr, kommunikation är väldigt viktigt i ett förhållande.
Sedan tror jag att det handlar om att gå till botten med vad som gör att du tvivlar på dig själv. Det finns olika sätt att stärka självkänslan, men ett bra tips fick du av GregerMoek, att göra saker du trivs med. Jag har själv insett att jag länge gjorde saker och ting för att det förväntas av en. Jag hade svårt att säga nej till folk, ställde alltid upp, vågade inte säga nej, bara av rädsla för att de skulle känna sig svikna. Du måste göra det som känns bra för dig, vara skonsam mot dig själv. Även träning ger positiva effekter, som någon redan skrivit.
Du behöver inse ditt värde och din förmåga, och bygga upp ditt självförtroende igen. Och du får kanske vara beredd på att det tar tid. Det handlar om att förändra tankemönster och beteenden, och det är bland det svåraste som finns.
Jag är inte ens i närheten av att vara färdig med mina egna problem, men jag har börjat iaf. Varje dag är en kamp mot mina egna tankar, men jag tar en dag i taget och försöker att hela tiden vara öppen och ärlig mot min sambo om vad jag tänker och känner. Han börjar känna igen mina beteendemönster och hjälper mig att bromsa innan det gått för långt.
I sista hand skulle jag tipsa dig om att söka hjälp utifrån, en kurator, psykolog eller liknande. Det är skönt att få ett perspektiv utifrån. Jag skulle även vilja föreslå KBT, det är ett bra sätt att få egna verktyg och knep att ta till när det blir jobbigt. Men det där är något du själv får ta ställning till, alla har sina egna metoder. Men det är viktigt att du hittar någon du tycker att det känns bra att prata med. Det är inte alltid det går på första försöket.
Jag hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna för dig.