Citat:
Ursprungligen postat av tengilforlife
Men människor fanns inte innan religonen, gud fanns innan männsikan fanns, och från början som levde gud och människor med varandra. det var ju gud som skapade människan. Om han skapade människan genom evolution eller på 6 dagar är och förblir en gåta men så det iallafall.
Och att påstå att gud skulle vara en hemsk tyrann verkar lite fel. Tycker inte du att det är kärleksfullt att skicka ner jesus till jorden för att ta på sig alla människan synder? Eller kärleksfullt att ens ska dig till den du är?
Om han inte är en hemsk tyrann, svara då min motivering till varför han är det.
När det gäller Jesus, om nu historien kring honom öht är sann, vilket det inte finns några direkta bevis för, men det är en annan sak. Men om den är sann, så och? Många oskyldiga har dömds till döden genom historien, så varför skulle Jesus lidande vara större än någon annans. Sen är det väl inte mer än rätt att Gud och Jesus får spendera lite tid i den värld de har skapat. Jag tycker det känns lite självömkande, om han fanns så led han säkert, men liksom han har då blivit hyllad i 2000 år, vad har de andra som dog på samma sätt fått?
Okej, men innan bibeln da, eller har den också funnits i all evighet? Hur ska människor ha kunnat följa bibeln innan den skapades?
Jag antar du menar ”skapar” då du skriver, ”ska”. Jag är väl hyfsat nöjd med mej själv. Men titta dej omkring, folk tar självmord, folk födds med olika form av handikapp och dylik, och om det hade funnits en himmel så hade även jag hellre varit där, än varit utsatt för något sadistiskt test av en uppmärksamsökande gud.