2009-12-22, 00:12
Medlem
kaiross avatar
Att synda, häda osv är "utomkroppsligt". T.o.m att säga elaka saker till Jesus menades vara "fysiska akter". Att förneka gud i sitt hjärta, är däremot allvarligt.
Så tolkar jag det. Idag säger vi saker som "du kan inte älska andra, förrän du lärt dig att älska dig själv", "det viktigaste är att du förlåter dig själv" osv. Det är lite samma princip. Det spelar ingen roll hur mycket du säger att du älskar någon om du inte känner det i ditt hjärta. Det omvända är - du kan mycket väl häda, men så länge du har gud i ditt hjärta kommer du att bli förlåten.
Senast redigerad av kairos 2009-12-22 kl. 00:29.
Citera
2009-12-22, 00:19
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Grejen är att vi är skapade, man kan kalla honom gud eller vad fan man vill. Allt är inte en slump, oddsen för det är enorma.

Ett litet tankeexperiment;
Du tar en kortlek och blandar den. Du får då en viss sammansättning av korten i kortleken. Chansen för att du får just den sammansättningen som du fick är en på 52!, drygt 1.2*10^(-65)% , enormt osannolikt. Men det innebär väl inte att det måste varit ett mirakel eller att gud blandade leken, bara att det finns många "giltiga" kombinationer?
Citera
2009-12-23, 00:45
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
Om man hädar mot heliga anden utan att vara medveten om konsekvenserna, är det samma straff då?

Alltså det är ju skrivet till redan troende människor tänker jag. Om du som ateist säger att du inte tror på gud och att du aldrig tänker följa honom. Då tror jag fortfarande det finns en chans för dig att bli förlåten.

Men om du som kristen förnekar guds existens eller liknande då är det en synd. Och det är den enda synden som inte är förlåtlig.
Så tänker jag, för annars borde det vara omöjligt för alla ateister att bli kristna och komma in i himmelriket efter döden.
Citera
2009-12-23, 02:00
Medlem
De påstår att gud är så kärleksfull, men vilken kärleksfull ledare begär blind trohet, annars får man spendera all evighet i helvetet? Jag kommer och tänka på serien stargate SG1. I slutet av den serien så är fienden Ori, de begär också trohet, de får sina krafter ifrån avgudande. Dessa är onda för de tvingar trohet på folk. Men de har i alla fall vett nog att visa sig och demonstrera sin makt, innan de begär trohet, men gud ska man tro på vars enda bevis på hans existens är gamla hörsägen. Gud om han finns känns inte kärleksfull för 5 öre, snarare en hemsk tyrann som saknar motstycke.

Dessutom vad hände med alla människor innan religioner? Var de dömda ifrån födseln?

Vissa kristna säger att gud inte vill skicka dem till helvetet, men han måste om de inte har trott på han i livet. Okej, men samma kristna brukar säga att gud är allsmäktig? Hur kan han vara det om han tvingas? Är det någon som bestämmer över gud då eller?
Citera
2009-12-23, 02:15
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Dessutom vad hände med alla människor innan religioner? Var de dömda ifrån födseln?

Men människor fanns inte innan religonen, gud fanns innan männsikan fanns, och från början som levde gud och människor med varandra. det var ju gud som skapade människan. Om han skapade människan genom evolution eller på 6 dagar är och förblir en gåta men så det iallafall.

Och att påstå att gud skulle vara en hemsk tyrann verkar lite fel. Tycker inte du att det är kärleksfullt att skicka ner jesus till jorden för att ta på sig alla människan synder? Eller kärleksfullt att ens ska dig till den du är?
Citera
2009-12-23, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
jag bryr mig inte om gudar överhuvudtaget.

Gå ut en stjärnklar kväll och titta uppåt - tror du fortfarande på gud då?
Jag säger istället, se på en dokumentär om Förintelsen - Tror du fortfarande på gud då?
Citera
2009-12-23, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengilforlife
Men människor fanns inte innan religonen, gud fanns innan männsikan fanns, och från början som levde gud och människor med varandra. det var ju gud som skapade människan. Om han skapade människan genom evolution eller på 6 dagar är och förblir en gåta men så det iallafall.

Och att påstå att gud skulle vara en hemsk tyrann verkar lite fel. Tycker inte du att det är kärleksfullt att skicka ner jesus till jorden för att ta på sig alla människan synder? Eller kärleksfullt att ens ska dig till den du är?

Om han inte är en hemsk tyrann, svara då min motivering till varför han är det.

När det gäller Jesus, om nu historien kring honom öht är sann, vilket det inte finns några direkta bevis för, men det är en annan sak. Men om den är sann, så och? Många oskyldiga har dömds till döden genom historien, så varför skulle Jesus lidande vara större än någon annans. Sen är det väl inte mer än rätt att Gud och Jesus får spendera lite tid i den värld de har skapat. Jag tycker det känns lite självömkande, om han fanns så led han säkert, men liksom han har då blivit hyllad i 2000 år, vad har de andra som dog på samma sätt fått?

Okej, men innan bibeln da, eller har den också funnits i all evighet? Hur ska människor ha kunnat följa bibeln innan den skapades?

Jag antar du menar ”skapar” då du skriver, ”ska”. Jag är väl hyfsat nöjd med mej själv. Men titta dej omkring, folk tar självmord, folk födds med olika form av handikapp och dylik, och om det hade funnits en himmel så hade även jag hellre varit där, än varit utsatt för något sadistiskt test av en uppmärksamsökande gud.
Citera
2009-12-23, 03:15
Bannlyst
"Gud" är en fantasi som bara finns inom dig. Att bekymra dig för att fantisera är lika onödigt som att bekymra dig för att ha tagit på dig en för varm tröja när det är 25 grader varmt.
Citera
2009-12-23, 11:34
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengilforlife
Alltså det är ju skrivet till redan troende människor tänker jag.
Du är inne på något grundläggande här tror jag. Vi får inte glömma att frågeställningar, likt trådskaparens, baseras på texter ur Bibeln. Dels så har texten en kontext, dvs att det finns en sammanhang, sedan så har den ett syfte.
För att förstå bör vi nog vara medvetna om varför den skrevs. För en teolog är det också viktigt när den skrevs (och som du mycket riktigt skriver ovan, till vem är texten adresserad). Synen på gud ändras hela tiden och ett "ord" i Gamla testamentet kan ha en helt annan mening än samma ord i Nya testamentet.
Senast redigerad av kairos 2009-12-23 kl. 11:36.
Citera
2009-12-23, 12:17
Bannlyst
Att förneka Gud, är att förneka sig själv.
Citera
2010-01-16, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Att förneka Gud, är att förneka sig själv.

Så du är Gud?
Citera
2010-01-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHitlersson
Så du är Gud?

Jag tror han menar att man kan se Gud i alla människor. Det blir lite lättare att förstå hur Jesus fortfarande skulle kunna leva då.

Att förneka Gud har alla gjort. I alla fall tvivlat. Och ja, Jesus förlåter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in