Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-15, 19:44
Medlem
Gröna.Gubbens avatar
Nu snackar vi moment 22.
Jag kan inte installera mitt nya graffikkort om jag inte har Windows installerat och vice versa.

Graffikkortet pajade för ett tag sedan. Innan konstaterandet gjorde jag en Fullständig Systemåterställning, dvs tryckte "F10" när HP-loggan visas vid uppstart. Allt raderades, men när jag sedan skulle installera Windows på nytt kunde jag inte ens se installationsguiden för allt flimmer och skeva färger, varpå jag stängde av datorn och skaffade mig ett nytt grafikkort.

När jag nu bytt grafikkort (och nätaggregat), slår på datorn, så ser jag HP-loggan i vanlig ordning. Därefter blir det svart med texten: "Disk Boot failure, insert system disk and press enter"

Jag har aldrig använt några Windows-skivor till datorn tidigare; när jag fått problem har jag tryckt "F10" vid uppstart, dvs Fullständig Systemåterställning, varpå all data raderats och datorn blivit som ny.
Detta går nu inte att göra; ingenting händer när jag trycker "F10" (vilket jag inte borde behöva göra då det endast är själva installationen jag är ute efter, men har testat mest för att ingenting annat heller funkar).
Nu sitter jag dock på en XP-skiva som jag fick när jag köpt min tidigare dator.
Denna sätter jag in och installationen påbörjas. Diverse drivrutiner och annat läses in tills det blir svart i ca 20 sek. Sen kommer jag till en text innehållandes 3 olika val:
"Välkommen till installationsprogrammet. Den här delen av installationen förbereder Microsoft Windows XP för att köras på datorn.

¤ Tryck ned "Retur" om du vill installera Windows XP nu.
¤ Tryck ned "R" om du vill reparera en Windows XP- installation med hjälp av återställningskonsolen.
¤ Tryck ned "F3" om du vill avsluta installationsprogrammet utan att installera Windows XP
"

Trycker jag då "Retur" eller "R" kommer jag till nästa text:
"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn. Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren. Installationen kan inte fortsätta. Tryck ned "F3" för att avsluta. "

I detta läge är "F3" det enda jag kan göra varpå datorn startas om och hela proceduren återupprepas.

Vad jag tror ligger problemet i det jag strukit under precis ovan. Jag fick ju en installationsskiva med det nya grafikkortet som jag inte kan köra då jag inte ens har Windows.

Några tips på vad göra?
Citera
2009-12-15, 20:34
Medlem
låter som det är ngt knas på din hårddisk
Citera
2009-12-15, 20:41
Medlem
xmzs avatar
Du har inte kommit åt sladden till hårddisken av misstag så den har åkt ur en bit? Dubbelkolla det.

Annars kan kanske data blivit korrupt om du stängde av datorn under installationen när du inte såg installationsguiden.
Senast redigerad av xmz 2009-12-15 kl. 20:43.
Citera
2009-12-15, 21:06
Medlem
u.n.c.l.es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröna.Gubben
Nu snackar vi moment 22.
Jag kan inte installera mitt nya graffikkort om jag inte har Windows installerat och vice versa. Några tips på vad göra?

Du skriver det inte rent ut, men det låter som att du tidigare kört Vista och nu försöker installera XP.. eller hur? Problemet orsakas nämligen av att XP helt saknar stöd för sATA hårddisk. Du får antingen foixa ett nytt Vista eller så får du försöka få tag på ett XP där man själv lagt till stödet för sATA.
Citera
2009-12-15, 22:58
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u.n.c.l.e
Du skriver det inte rent ut, men det låter som att du tidigare kört Vista och nu försöker installera XP.. eller hur? Problemet orsakas nämligen av att XP helt saknar stöd för sATA hårddisk. Du får antingen foixa ett nytt Vista eller så får du försöka få tag på ett XP där man själv lagt till stödet för sATA.
Eller så tankar man ner rätt SATA-drivers och lägger dem på en diskett och trycker sedan F6 precis i början av den blåa XP-installationen när den ber om det där nere på nedersta raden. Vips så har man SATA-stöd under installationen.

Ett alternativ är att i BIOS ställa ner SATA-controllern från AHCI till IDE-läge, så låtsas den vara en gammal IDE-controller som ju XP har fullt stöd för.
Citera
2009-12-15, 23:38
Moderator
Protons avatar
Om det är en HP-dator finns det ju alltid HP support att ringa?
Citera
2009-12-16, 04:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Tanka hem och installera vilken XP SP3 som helst och kör sen OEMBIOS Changer @ http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=6077 så blir din windows-installation lika äkta och laglig som den var när du köpte datorn.
Citera
2009-12-16, 06:34
Medlem
De låter troligt att du har råkat komma åt hårddiskkabeln. Jag skulle inte rekommendera dig att installera Windows XP (Om du hade Vista förrut) Det är inte säkert att det finns drivrutiner för din dator. Man ska alltid vara försiktig med att nedgradera/uppgradera Windows på märkesdatorer. Windows Vista -> Windows 7 brukar gå bra då de har kompatibla drivrutinsmodeller. XP och Vista/7 skiljer sig dock mycket.
Citera
2009-12-16, 17:14
Medlem
Gröna.Gubbens avatar
Jag har endast haft XP på datorn.

Hajar inte riktigt vad som menas:
Citat:
Tanka hem och installera vilken XP SP3 som helst och kör sen OEMBIOS Changer @ http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=6077 så blir din windows-installation lika äkta och laglig som den var när du köpte datorn.
men antar att jag kan glömma det, då jag aldrig haft något annat operativsystem?

Citat:
Om det är en HP-dator finns det ju alltid HP support att ringa?

Då garantin gått ut, tar de ett hutlöst minutpris, därför jag kollade här först.
Citera
2009-12-17, 17:35
Medlem
Gröna.Gubbens avatar
Har luskat lite och skivan jag försöker använda är som sagt egentligen till för min äldre dator, vilket gör att den är ca sju år gammal och heter så mycket som Windows XP professional service pack 1.
Skulle det möjligtvis kunna vara så att jag helt enkelt behöver minst SP2 för att ens kunna installera Windows eller har det inte alls med det att göra?

Tilläggas bör att jag inte vet vad jag hade från början, men då SP2 släpptes ett år innan jag köpte dator borde ju det vara det jag fick den med.
(Fick ju som sagt inga skivor med)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in