Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-14, 20:55
Medlem
TröttSvensks avatar
Alltså, hur mycket kan man byta i datorn innan windows tror att den hamnat i en ny dator och kräver ny oem kod ?
Jag har bytt grafikkort, satt i mer ramminne och tänker nu byta moderkort och processor.
Kommer det att funka ?

Mvh // TröttSvensk
Citera
2009-12-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Alltså, hur mycket kan man byta i datorn innan windows tror att den hamnat i en ny dator och kräver ny oem kod ?
Jag har bytt grafikkort, satt i mer ramminne och tänker nu byta moderkort och processor.
Kommer det att funka ?

Mvh // TröttSvensk

det kommer att krävas en omaktivering.
Citera
2009-12-14, 21:27
Medlem
gregerross avatar
Det är ju hårddisken allt ligger sparat.
Du kan byta och ha dig hur mycket du vill. ^^

Eller har man fel?
Citera
2009-12-14, 21:27
Medlem
TröttSvensks avatar
Ok
Kan man ringa till supporten och få en ny nyckel då eller ?
Hur funkar det ?

Citera
2009-12-15, 07:08
Medlem
Det är moderkortet som kommer kräva en omaktivering. I normala fall så måste man köpa en ny licens. Men säg i supporten att ditt moderkort gick sönder och du kunde inte hitta ett nytt moderkort av samma modell. Då brukar man få en ny kod.
Citera
2009-12-15, 09:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Beroende på vilken Windows TS pratar om.

Under Windows Vista står det så här.

Citat:
Om du har köpt Windows Vista förinstallerat på en dator från en större tillverkare (vilket ibland kallas OEM, eller Original Equipment Manufacturer) krävs aktivering av Windows Vista om du byter ut moderkortet mot ett moderkort som inte levereras av OEM-tillverkaren.

Men lättast är nog om TS kontaktar Microsoft för mer information.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/contact-support
Citera
2009-12-15, 13:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Köper du ett nytt moderkort kan du flasha om det med en modifierad BIOS så att datorn får SLP/SLIC i sin ACPI-tabell - precis det som en förinstallerad fabriksdator har (som inte kräver aktivering hos Microsoft). Mer info @ http://forums.mydigitallife.info/forumdisplay.php?f=25
Citera
2009-12-15, 18:20
Medlem
TröttSvensks avatar
Jag har en HP med Vista, inköpt 2007.
Visst fick jag aktivera window när jag drog i gång datorn, HP datorn levereras installerad men inte konfigurerad, man får välja språk och en del annat första gången man startar och även aktivera windows.

Tackar för alla kloka råd.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in