2009-12-13, 12:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Kan inte någon som på riktigt vet, sätta punkt för denna diskussion.
Citera
2009-12-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Länkar du till barnporr blir du bannad.

Jag antar att det var just det undrade över, eller hur?

Jo, det var det faktiskt, nästan. Jag var i denna tråden:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=590010

Och tänkte fråga någon specifikt om det var lagligt material denne postade, men som du ser så är tråden nästan 150 sidor, så det lättaste var att citera den änvändaren och fråga om lagligheten i hans länk. Jag ville ju inte gå inte på barnporr, så jag ville att någon kunde försäkra mig om innehållet då, och kom på att jag kanske inte fick citera honom om det var olagligt. Jag frågade där och fick inget svar så jag skapade denna tråd. Trodde du jag var ute efter barnporr, eller?
Citera
2009-12-13, 12:28
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Splicer.A
Det finns väl en hel del man inte får länka till här enligt reglerna, så min fråga är enkel, om någon annan användare länkar till otillåtna material, räknas det som att man själv gjort det om man citerar det denne skrev inklusive länken?

Nej, jag tycker inte att det räknas som att du själv gjort det. Jag saknar regelstöd för någon generell riktlinje i stil med "citera är straffvärdigt".

Däremot kan, beroende på regelbrott, olika formuleringar i kombination med det citerade leda till påföljd.

Tex.

Citat:
Citat:
barnporrlänk
Mums, finns det mer sånt?
Citera
2009-12-13, 12:30
Moderator
evilhoneys avatar
Även om det är ett citat så sprider du ju länken och det är det som är straffbart.
Citera
2009-12-13, 12:33
Medlem
Orzions avatar
"Diskussioner gällande illegal avkodning av tv-signaler (till exempel piratkort, cardsharing, dreambox) är förbjudna. Det är inte heller tillåtet att länka till webbsidor relaterade till detta ämne."

Tekniskt sätt om du citerar någon med en otilåten länk länkar du ju den sidan i din nya post inom citatet.
Citera
2009-12-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Nej, jag tycker inte att det räknas som att du själv gjort det. Jag saknar regelstöd för någon generell riktlinje i stil med "citera är straffvärdigt".

Däremot kan, beroende på regelbrott, olika formuleringar i kombination med det citerade leda till påföljd.

Tex.

Jo, det förstår jag, men du kan inte heller ge fullt säkert svar?
Citera
2009-12-13, 12:37
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Det är förbjudet att efterfråga eller sprida bilder i syfte att framställa minderåriga som sexuella objekt.
Precis som evilhoney säger sprider du ju länken genom att citera den. Citering är ju ett sätt att fortsätta diskussionen också, så helt klart tycker jag att det ska vara straffbart.

Lika dumt som att länka till barnporr och säga: "Men det var ju inte jag som lade upp den. Jag ville bara diskutera kring den."
Citera
2009-12-13, 12:37
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Jag kan inte lova vilken åtgärd (beror på vad det är för länk och vilken regel det bryter mot) men att det blir en åtgärd även om det är ett citat kan jag garantera.
Citera
2009-12-13, 12:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Det hela hänger på att den drabbades perspektiv har prioritet, för inte gör ex:vis en outning mindre skada per citat. RP:a på, bara.
Citera
2009-12-13, 12:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag kan inte lova vilken åtgärd (beror på vad det är för länk och vilken regel det bryter mot) men att det blir en åtgärd även om det är ett citat kan jag garantera.

Intressant.
Varianten är då att man citerar, och själv editerar bort just länken i citatet för att vara på säkra sidan?
Detta i kombination med länk till inlägget borde vara OK? (den länken slutar ju att fungera om inlägget raderas pga regelbrott)
Citera
2009-12-13, 12:50
Medlem
honken80s avatar
Citat:

Vi kan enbart svara säkert på hur vi själva ser på saken. I en omröstning kan åtgärden bli allt från inget till bannlysning, beroende på omständigheterna.

Vill man vara på säkra sidan kan man alltid skicka PM till mods eller lägga en RP.
Citera
2009-12-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Precis som evilhoney säger sprider du ju länken genom att citera den. Citering är ju ett sätt att fortsätta diskussionen också, så helt klart tycker jag att det ska vara straffbart.

Lika dumt som att länka till barnporr och säga: "Men det var ju inte jag som lade upp den. Jag ville bara diskutera kring den."

Men då vet jag, nu får jag komma på ett annat sätt att kunna fråga om en specifik länk är olaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in