Citat:
Ursprungligen postat av Medelhavet
Tja, jag vart tvungen och installera om Windows Xp, det var första gången för mig och det gick okej. Men nu när jag måste börja om allt igen få anslutning till internet och osv. Kan börja säga att jag är skit dålig på sånt här.
jag har installerat ett Norton virus skydd så att jag är säker... ja det är enda jag har gjort

.
Är det några drivrutiner jag ska installera eller?
Jag har inte en susning hur man får tillgång till internet, hur gör man? mitt bredbandsbolag är Vattenfall. Jag har Netgear wirless-G 54 Router. Hur får jag connection på den med min stationära dator? jag sitter nu med laptopen där jag har trådlöst och funkar skit bra. asså jag vet inte hur jag ska förklara när jag själv inte vet vad problemet är bara att jag inte får någon till gång till internet på

Vad du behöver göra i första hand är ju lägga in alla drivrutiner.
Kolla om du fick med någon cd med drivrutiner till din stationära dator.
Annars skulle du kunna kolla på datortillverkarens hemsida och söka på din dators namn. Du kommer säkert kunna hitta ett antal nödvändiga drivrutiner där. Sedan får du försöka föra över dom till din stationära med en extern hårddisk eller usbminne.
Om du nu inte hittar någon cd-skiva eller om du inte hittar några drivrutiner på tillverkarens hemsida finns det ett annat sätt att installera varje enhet.
Detta kanske inte är lättaste eller smidigaste sättet men det brukar fungera för mig:
Gör följande:
Start > Kontrollpanelen > System > Maskinvara > Enhetshanteraren --- och titta efter om det finns några enheter med ett gult frågetecken framför (dom har lite konstiga namn, typ PCI-indataenhet osv).
Där bör du ha ett antal enheter som inte installerats.
Eftersom du inte vet vad dessa enheter är för något så kan det vara svårt att hitta drivrutinerna..
Gör då följande:
1. Högerklicka på enheten med frågetecken framför och välj Egenskaper.
2. Tryck på "Information" fliken.
3. Välj Maskinvaru-ID i blädderlistan.
4. Högerklicka och kopiera den översta texten (min ser ut såhär på nätverkskortet: PCI\VEN_8086&DEV_1051&SUBSYS_101A1734&REV_02)
5. Gå till Google och sök efter det du kopierade.
6. Förhoppningsvis finns det någon länk på Google som kan svara på vad din enhet har för namn och vad det är för typ av enhet (nätverkskort, ljudkort etc). Försök leta dig fram bland informationen och se om någon har lagt ut en länk till enhetens drivrutiner.
Sen kan du göra samma sak på resten av okända enheter som inte installerats.
Som sagt, man kanske inte lyckas till 100% men det är värt ett försök.
Lycka till!