• 1
  • 2
2009-12-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Eftersom tallrikstillverkare bör veta vad som krävs av en tallrik som ska micras borde man kunna utgå från att om de märks med denna symbol så ska de inte innehålla metall. Ikea vet jag använder märkning och rekommendationer om tallrikar tål ugn eller micro eller diskmaskin m.m.
Ok, så IKEA är alltså ett ställe där jag kan få tag på dessa? Kan dock bli ett problem att ta sig dit, vet du hur markeringen ser ut? Det är ju möjligt att det finns liknande markeringar på andra märken (eller?)
Citera
2009-12-11, 22:12
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Ok, så IKEA är alltså ett ställe där jag kan få tag på dessa? Kan dock bli ett problem att ta sig dit, vet du hur markeringen ser ut? Det är ju möjligt att det finns liknande markeringar på andra märken (eller?)

Vet ej hur markeringen ser ut men du kan handla via nätet från Ikea och där står angivet om porslinet tål mikro.
Citera
2009-12-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vet ej hur markeringen ser ut men du kan handla via nätet från Ikea och där står angivet om porslinet tål mikro.
Okej, ska kolla där då, tack

Edit: Kollat på IKEAs hemsida nu, och alla dem tålde både maskindisk och mikro. Dem var däremot gjorda i olika material - Dem flesta var gjorda i Stengods/Färgad glasyr, Några endast Stengods, och några av Fältspatporslin. Nu undrar jag såklart - vilken skulle kunna tänkas vara bäst för mitt ändamål, vilken håller sig kallast efter en tur i mikron?

Edit 2: Gjorde en wikipediasökning på materialen, och det står att Fältpatsporslinet är gjort av till hälften lera, 1/4 fältspat (mineralgrupp som består av silikat av aluminium med natrium, kalium eller kalcium), och 1/4 kvarts (kiseldioxid, diamantliknande sten typ).
Stengods innehåller en större del av kvarts än föregående material, men mindre aluminium än det.
Så, någon som kan tyda detta? Vilken blir varmast fortast? En hel vetenskap detta, kanske skulle postat det i vetenskapsforumet istället
Senast redigerad av Steppy 2009-12-12 kl. 00:26.
Citera
2009-12-12, 23:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, rubriken är ju inte speciellt tydlig, men ska försöka förklara bättre nu.
Jag letar efter tallrikar som inte blir speciellt varma.
En kompis till mig har ett par tallrikar som kan stå flera minuter i micron utan att dem blir speciellt varma (inte supervarma så man inte kan ta i dem iaf), och enligt honom så är dem gjorde av en speciell keramiktyp. Jag letar nu också efter tallrikar som inte blir speciellt varma i micro.
Dem ska huvudsaklingen användas i micro, då jag ska ge bort dem till min mor. Hon använder gamla 40-tals tallrikar som hon helst inte använder i micro då dem går sönder och slits ut, så hade tänkt köpa några stycken och ge henne i julklapp.

Jag frågade inne på Åhlens (i princip det ända stället som har tallrikar i stan, förutom möjligtvis Jysk och liknande), och hon sa att temperaturen inte hade någonting med det alls att göra, utan endast maten som låg på tallriken påverkade det. Det tycker jag låter väldigt konstigt, det är klart att det finns material som leder värme mindre bra.

Någon som vet nåt ställe som har såna tallrikar? Om det inte finns/inte går att hitta, funkar "vanliga" tallrikar ok? Dem gamla tallrikar som min mor har blir svinheta av att stå i micron i bara 2 minuter, och det är väldigt jobbigt.

Dem ska vara runda, och gärna blå/vita i färgen så att dem passar någorlunda med dem andra tallrikarna.
Grattis! Du lyckades använda "dem" rätt två gånger utav tio!
Citera
2009-12-13, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Grattis! Du lyckades använda "dem" rätt två gånger utav tio!
Ja, det är inte första gången som nån klagar på det
Vet när man ska använda de och dem, men jag tänker sällan på det, så det blir som det blir.
Citera
2025-05-21, 14:58
Medlem
Citat:
Hm, låter inte helt tokigt. Min mors tallrikar som hon har nu har ju rätt många sprickor under sig då dem är så gamla

Ok, men hur kan man ta reda på om det finns metall i leran då? Om du menar metallränder och sånt så kan jag säga att det inte finns det på tallrikarna hon har just nu, vet av egen erfarenhet hur det kan gå då. Men menar du att metallen kan vara i blandingen av keramiken (och därmed så kan man alltså inte se den)?

Ok, tack för tipset. Problemet är att jag inte kan köpa flera olika tallrikar då jag har begränsad ekonomi (student), och det inte är speciellt lång tid till julafton.
Det behöver inte vara sprickor i tallrikarna för att de ska bli varma , det är helt enkelt olika
Citera
2025-05-23, 20:28
Medlem
Köpte ny mikro och tallrikarna blir kokheta! Hände aldrig i gamla mikron.

Ny mikroteknik?
Citera
2025-05-24, 11:08
Medlem
Sladdarens avatar
Vad sägs om en grillvante eller nåt sånt ? Så bränner man inte handen.. Ähh lite brännskador är väl inte så farligt. Huden blir bara tjockare av det ;-) när de läkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in