• 1
  • 2
2009-12-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Eftersom tallrikstillverkare br veta vad som krvs av en tallrik som ska micras borde man kunna utg frn att om de mrks med denna symbol s ska de inte innehlla metall. Ikea vet jag anvnder mrkning och rekommendationer om tallrikar tl ugn eller micro eller diskmaskin m.m.
Ok, s IKEA r allts ett stlle dr jag kan f tag p dessa? Kan dock bli ett problem att ta sig dit, vet du hur markeringen ser ut? Det r ju mjligt att det finns liknande markeringar p andra mrken (eller?)
Citera
2009-12-11, 22:12
Medlem
Snvits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Ok, s IKEA r allts ett stlle dr jag kan f tag p dessa? Kan dock bli ett problem att ta sig dit, vet du hur markeringen ser ut? Det r ju mjligt att det finns liknande markeringar p andra mrken (eller?)

Vet ej hur markeringen ser ut men du kan handla via ntet frn Ikea och dr str angivet om porslinet tl mikro.
Citera
2009-12-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vet ej hur markeringen ser ut men du kan handla via ntet frn Ikea och dr str angivet om porslinet tl mikro.
Okej, ska kolla dr d, tack

Edit: Kollat p IKEAs hemsida nu, och alla dem tlde bde maskindisk och mikro. Dem var dremot gjorda i olika material - Dem flesta var gjorda i Stengods/Frgad glasyr, Ngra endast Stengods, och ngra av Fltspatporslin. Nu undrar jag sklart - vilken skulle kunna tnkas vara bst fr mitt ndaml, vilken hller sig kallast efter en tur i mikron?

Edit 2: Gjorde en wikipediaskning p materialen, och det str att Fltpatsporslinet r gjort av till hlften lera, 1/4 fltspat (mineralgrupp som bestr av silikat av aluminium med natrium, kalium eller kalcium), och 1/4 kvarts (kiseldioxid, diamantliknande sten typ).
Stengods innehller en strre del av kvarts n fregende material, men mindre aluminium n det.
S, ngon som kan tyda detta? Vilken blir varmast fortast? En hel vetenskap detta, kanske skulle postat det i vetenskapsforumet istllet
Senast redigerad av Steppy 2009-12-12 kl. 00:26.
Citera
2009-12-12, 23:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, rubriken r ju inte speciellt tydlig, men ska frska frklara bttre nu.
Jag letar efter tallrikar som inte blir speciellt varma.
En kompis till mig har ett par tallrikar som kan st flera minuter i micron utan att dem blir speciellt varma (inte supervarma s man inte kan ta i dem iaf), och enligt honom s r dem gjorde av en speciell keramiktyp. Jag letar nu ocks efter tallrikar som inte blir speciellt varma i micro.
Dem ska huvudsaklingen anvndas i micro, d jag ska ge bort dem till min mor. Hon anvnder gamla 40-tals tallrikar som hon helst inte anvnder i micro d dem gr snder och slits ut, s hade tnkt kpa ngra stycken och ge henne i julklapp.

Jag frgade inne p hlens (i princip det nda stllet som har tallrikar i stan, frutom mjligtvis Jysk och liknande), och hon sa att temperaturen inte hade ngonting med det alls att gra, utan endast maten som lg p tallriken pverkade det. Det tycker jag lter vldigt konstigt, det r klart att det finns material som leder vrme mindre bra.

Ngon som vet nt stlle som har sna tallrikar? Om det inte finns/inte gr att hitta, funkar "vanliga" tallrikar ok? Dem gamla tallrikar som min mor har blir svinheta av att st i micron i bara 2 minuter, och det r vldigt jobbigt.

Dem ska vara runda, och grna bl/vita i frgen s att dem passar ngorlunda med dem andra tallrikarna.
Grattis! Du lyckades anvnda "dem" rtt tv gnger utav tio!
Citera
2009-12-13, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Grattis! Du lyckades anvnda "dem" rtt tv gnger utav tio!
Ja, det r inte frsta gngen som nn klagar p det
Vet nr man ska anvnda de och dem, men jag tnker sllan p det, s det blir som det blir.
Citera
2025-05-21, 14:58
Medlem
Citat:
Hm, lter inte helt tokigt. Min mors tallrikar som hon har nu har ju rtt mnga sprickor under sig d dem r s gamla

Ok, men hur kan man ta reda p om det finns metall i leran d? Om du menar metallrnder och snt s kan jag sga att det inte finns det p tallrikarna hon har just nu, vet av egen erfarenhet hur det kan g d. Men menar du att metallen kan vara i blandingen av keramiken (och drmed s kan man allts inte se den)?

Ok, tack fr tipset. Problemet r att jag inte kan kpa flera olika tallrikar d jag har begrnsad ekonomi (student), och det inte r speciellt lng tid till julafton.
Det behver inte vara sprickor i tallrikarna fr att de ska bli varma , det r helt enkelt olika
Citera
2025-05-23, 20:28
Medlem
Kpte ny mikro och tallrikarna blir kokheta! Hnde aldrig i gamla mikron.

Ny mikroteknik?
Citera
2025-05-24, 11:08
Medlem
Sladdarens avatar
Vad sgs om en grillvante eller nt snt ? S brnner man inte handen.. hh lite brnnskador r vl inte s farligt. Huden blir bara tjockare av det ;-) nr de lkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in