2009-12-15, 21:36
Medlem
HRTs avatar
Sant jag vet inte vad alla 6-8 bevakningsföretag som har godkänt för beväpning har. Dock de flesta som har personskyddsväktare (civilt har Glock) har aldrig hört talas om något annat och antar det är priset som avgör då en Glock ligger på ca 5500 sek och en Sig Sauer på dryga 10.000 om inte mer tror min låg på nästan 12?

Det du refererar till som jag direkt kom att tänka på var att en värde depå vakt någonstans i Sverige hade en revolver säger inte var o inte i vilken stad men farbrorn jobbade på en värde depå..
Sen hade ABAB revolvrar när de existerade men nu snackar vi väl över 20 år sedan, sen dess har de hetat div..Falck, Partena, G4S och säkert något mer?

Idag har jag dock inga revolvrar sett på personskyddsväktare men det är mycket möjligt någon har det..
Citera
2009-12-16, 19:04
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Det är ingen sanning huggen i sten. Det finns ett antal revolvrar som bärs av skyddsvakter. Företag okänt.

Vad är risken med att ha en egen licensierad pistol dvs inte "standard issue"?
Citera
2009-12-16, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kruth
Ironi,,funny!

Tack, jag vet.
Citera
2009-12-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad är risken med att ha en egen licensierad pistol dvs inte "standard issue"?
Att man blir av med jobbet och döms för brott mot vapenlagen? Vad jag vet kan man inte få personlig licens för användning vid tjänstgöring som skyddsvakt eller personskyddsväktare. Någon som har bättre koll får gärna korrigera.
Citera
2009-12-17, 15:10
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruth
Eh och med personskyddet avser du?

Jag menar RPS/säk's livvakter.
Senast redigerad av Tafkaf 2009-12-17 kl. 15:15.
Citera
2010-01-18, 09:04
Medlem
moohs avatar
Mycket OT i denna tråd.
Jag tror nog, eller VILL i alla fall tro, att personen i fråga helt enkelt var på väg till eller från en tävling eller träningssession i skytte.

Jag har flera gånger frågat personer, som man tycker borde ha bra svar, HUR man transporterar vapen på bästa sätt. Jag har till och med ringt till Polisen och pratat med folk på deras vapenavdelning eller vad den relevanta avdelningen nu kallades.

Svaren man får är minst sagt vaga. "Vapen skall fraktas på bästa sätt". Exakt VAD "bästa sätt" är, får man väldigt dåliga svar på. Vad jag minns finns inga regler om att man inte får använda kommunaltrafik eller åka tåg när man är på väg till ett skytteevenemang. Man får till och med, vid behov, övernatta på exempelvis motel, som saknar vapenskåp, OM MAN MÅSTE, när man är påväg till eller från en tävling. Du måste givetvis alltid ha vapnet säkert och under uppsikt.

Min stora Feinwerkbau AW93 kal .22 fraktar jag i dess väska, pga vapnets storlek och alla tillbehör man måste ha med sig.
Min lilla CZ75 9mm fraktar jag alltid i mitt axelhölster. Min åsikt är att i mitt axelhölster är vapnet betydligt säkrare än om jag bar det i en liten väska som bara hålles i handen. Givetvis har jag alltid med mig legitimation, vapenlicens samt "gröna kortet", dvs Pistolskyttekortet.
Senast redigerad av mooh 2010-01-18 kl. 09:08.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in