2009-12-06, 07:08
Medlem
Giffoxs avatar
Nope, förbudet är t.o.m. grundlagsfäst (RF 2:10 1st).
Citera
2009-12-08, 00:15
Medlem
sebnies avatar
mansig: Även om det inte är förbjudet att titta på barnporr, så laddar du faktiskt hem barnporren genom att titta på den, och begår ett brott via den vägen.

(Ni som inte tror att man laddar hem allt man tittar på så föreslår jag att du tittar i mappen C:\Documents and Settings\[DITT ANVÄNDARNAMN]\Lokala inställningar\Temporary Internet Files) (använd start-kör och klistra in den adressen och så får du upp allt du varit och surfat på, tillochmed små hörnbilder av designen på hemsidor m.m.)

Att du gör rätt för dig och rapporterar den bör fria dig mot misstankar, gör de en koll så har du ju bara ett par barnporrbilder i din dator. De ser då att det är från den sidan som du kom in av på misstag som du rapporterat och lägger ner fallet.

Frågan är om det är så smart att rapportera anonymt om nu din dator skulle bli beslagtaget i ett annat fall och de då "råkar" hitta barnporrbilderna i termporary internet files och du har rapporterat anonymt? Då ligger du nog risligare till, då de inte kan se att du har rapporterat och då kan de anta att du surfat in medvetet på den sidan och därmed medvetet laddat ner barnporren.

Sedan beror det på vad det är för sida. Är det en barnporrsida som är relativt svår att komma åt, kanske kräver medlemsskap/betalning/verifiering eller liknande så ligger du risligare till än om du kommer till en sida som är känd av polisen för att fuska med sökresultat i sökmotorer (dvs att de fått in många rapporter på den att folk sökt på normala saker och ändå kommit in på den) och många kommer in på misstag av sidan.
Att du var tvungen att gå in på en vanlig porrsida för att komma åt barnporrsidan är inte heller direkt till din fördel då det är "smutsigt" (svårt att förklara med ord) att vara inne på porr.

Så du ligger värre till om du rapporterar anonymt än om du rapporterar "öppet".
Dock dina andra grejer kan ju polisen vilja ta sig en koll på. Dem åker du dit på i vilket fall som helst, oavsett om du rapporterar anonymt eller inte.
Senast redigerad av sebnie 2009-12-08 kl. 00:25.
Citera
2009-12-08, 00:26
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
mansig: Även om det inte är förbjudet att titta på barnporr, så laddar du faktiskt ...

Inte uppsåtligen. Och således är det inget brott.

Varför sitter du och hittar på sådana här saker?
Citera
2009-12-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
mansig: Även om det inte är förbjudet att titta på barnporr, så laddar du faktiskt hem barnporren genom att titta på den, och begår ett brott via den vägen.

(Ni som inte tror att man laddar hem allt man tittar på så föreslår jag att du tittar i mappen C:\Documents and Settings\[DITT ANVÄNDARNAMN]\Lokala inställningar\Temporary Internet Files) (använd start-kör och klistra in den adressen och så får du upp allt du varit och surfat på, tillochmed små hörnbilder av designen på hemsidor m.m.)

Att du gör rätt för dig och rapporterar den bör fria dig mot misstankar, gör de en koll så har du ju bara ett par barnporrbilder i din dator. De ser då att det är från den sidan som du kom in av på misstag som du rapporterat och lägger ner fallet.[...]
Nej, som jag förstått det som så är det inte olagligt att titta på bilder i webbläsaren. Jag är medveten om att bilder temporärt sparas i en mapp och jag tror att det blir ett brott om man först visar barnporr i webbläsaren och sedan går in i den mappen och tittar på bilderna. Om någon gör det så kan man se det i exif-datan för bilderna.

Edit: inte först.
Citera
2009-12-08, 00:28
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det är inte förbjudet att titta på barnporr på internet, även om det är på förslag.
Men länkar till bilder, videor och massa annat skit sparas ju automatiskt ändå på din dator. Då blir det olagligt om jag förstått det rätt.

EDIT: Fan, sen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in