Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-03, 21:54
Medlem
jontäs avatar
jag kommer inte in på internet med macen, men jag kommer in med pcn.

för ett tag sedan så flyttade vårat bredbandsbolag servrar och man blev tilldelade en ny ipadress och dns servrar.
man skulle ställa in så att datorn/routern skulle hämta hem ipn och dns adresserna automatiskt , och man kunda använda internetanslutningen galant. och eftersom att det gick helt utan problem med pcn undrar jag varför det inte går att göra med macen?.

det finns ingenstans där man kan ställa in så att den sköter allt det där helvetet själv. såklart nu när det är mac så ska det bara jävlas.

vad fan är felet?
Citera
2009-12-03, 22:02
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
jag kommer inte in på internet med macen, men jag kommer in med pcn.

för ett tag sedan så flyttade vårat bredbandsbolag servrar och man blev tilldelade en ny ipadress och dns servrar.
man skulle ställa in så att datorn/routern skulle hämta hem ipn och dns adresserna automatiskt , och man kunda använda internetanslutningen galant. och eftersom att det gick helt utan problem med pcn undrar jag varför det inte går att göra med macen?.

det finns ingenstans där man kan ställa in så att den sköter allt det där helvetet själv. såklart nu när det är mac så ska det bara jävlas.

vad fan är felet?
Svårt att gå in på Apple menyn längst uppe i vänstra hörnet > System Preferences.. > Network > Whatever typ av nätverk du vill pilla med.
Citera
2009-12-04, 01:43
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Svårt att gå in på Apple menyn längst uppe i vänstra hörnet > System Preferences.. > Network > Whatever typ av nätverk du vill pilla med.
Sedan kan du, TS, klicka på Hjälp mig > Assistent så går det nog ganska smidigt.
Citera
2009-12-04, 16:56
Medlem
torrenttobbes avatar
Du kan visst ställa in det så att det sköter allting själv?
1. System Preferences
2. Network
3. Advanced
Därinne har du väl allting du kan tänkas behöva?
Citera
2009-12-04, 17:36
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Fungerar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Sedan kan du, TS, klicka på Hjälp mig > Assistent så går det nog ganska smidigt.
kommer till "har du någon annan anslutande sak typ router eller switch" trycker ja för det har jag , men då står det att den inte kan hjälpa mig och jag ska prata med bredbandsbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Du kan visst ställa in det så att det sköter allting själv?
1. System Preferences
2. Network
3. Advanced
Därinne har du väl allting du kan tänkas behöva?
nepp tydligen inte
Citera
2009-12-04, 17:40
Medlem
systems avatar
Menyraden: äpplet > närverksplats > automatiskt ?

Annars - ge mer info. Vilka uppgifter är det du önskar fylla i?
Senast redigerad av system 2009-12-04 kl. 17:45.
Citera
2009-12-04, 17:43
Medlem
Xindaks avatar
Provat att ställa "Konfigurera iPv4" på "med DHCP" Det är allt du skall behöva göra. I vissa fall kan man även behöva starta om routern så den skickar ut nya adresser.
Citera
2009-12-04, 17:54
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Fungerar inte.

kommer till "har du någon annan anslutande sak typ router eller switch" trycker ja för det har jag , men då står det att den inte kan hjälpa mig och jag ska prata med bredbandsbolaget.

nepp tydligen inte

Då får du putsa på din beskrivning av vad du vill göra egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in