2009-11-27, 15:13
Medlem
Årets berättare 2009 är tydligen Jane Magnussons "Ebbe the Movie", jättebra TV i två delar, men den bygger ju på Anders Isakssons bok om Ebbe, mannen som blev en affär till 95 procent.

JM har själv sagt att hon följde Ebbe-affären rätt sporadiskt när den hände. Hon var för ung helt enkelt.

Skulle hon fått priset om Anders Isaksson levde idag?

Till och med en DN-skribent grymtade på ledarsidan ( OJ ledarsidan!) att A I (DN-kille) fått dålig kredd i eftertexten på biofilmen, fick sen liiite mer i TV- versionen.

Hur funkar egentligen mediamänniskor....?
Citera
2009-11-27, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Årets berättare 2009 är tydligen Jane Magnussons "Ebbe the Movie", jättebra TV i två delar, men den bygger ju på Anders Isakssons bok om Ebbe, mannen som blev en affär till 95 procent.

JM har själv sagt att hon följde Ebbe-affären rätt sporadiskt när den hände. Hon var för ung helt enkelt.

Skulle hon fått priset om Anders Isaksson levde idag?

Till och med en DN-skribent grymtade på ledarsidan ( OJ ledarsidan!) att A I (DN-kille) fått dålig kredd i eftertexten på biofilmen, fick sen liiite mer i TV- versionen.

Hur funkar egentligen mediamänniskor....?
Snaskys analys: Rent genrellt finns det en historielöshet i Sverige, fokus finns på allt nytt! Allt gammalt ska glömmas bort och det gamla saknar relevans enligt media. JM Årets Berättare?
Vilket skämt!

Ebbe-rullen är väl hygglig ja men inte värd ett sådant här pris, självklart borde Isaksson få mer credit inget snack om saken. JM:s eventuella journalistiska insats är väl mest att hon hann snacka med Isaksson innan han lämnade oss här på jorden och klippte ihop lite arkivbilder. Komplicerad insats? Storyn är för bra för inte vara underhållade att berätta. Isaksson vara en bra skribent, påläst, fokuserade på politiken och jagade inte efter en större byline i spalterna.
Citera
2009-11-27, 17:19
Medlem
Ja man börjar ju undra just på mediamänniskornas fokus och tidsuppfattning, Anders Isaksson skriver boken, B O K E N om Ebbe Carlsson för tio år sen, och Jane Magnusson får pris som årets berättare NU.

Fick AI några priser på sin tid?

JM är kanske cirka 7 år yngre än mig men hon verkar väldigt taffligt intresserad av Ebbe och Palmeutredningen. Jag slukade allt med hull och hår på min tid, lock stock and barrell. Went all in! Men hon ville kanske skriva om Robyn och Killinggänget då, när hon kom in i mediavärlden...

Det verkar som hon fösts in i det hela av Abbe Bonnier, som han lite gjorde med Anders Isaksson med boken.

En bra historia är det likafullt.

Men vem FAAN är "berättaren" egentligen?
Citera
2009-11-27, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ja man börjar ju undra just på mediamänniskornas fokus och tidsuppfattning, Anders Isaksson skriver boken, B O K E N om Ebbe Carlsson för tio år sen, och Jane Magnusson får pris som årets berättare NU.

Fick AI några priser på sin tid?

JM är kanske cirka 7 år yngre än mig men hon verkar väldigt taffligt intresserad av Ebbe och Palmeutredningen. Jag slukade allt med hull och hår på min tid, lock stock and barrell. Went all in! Men hon ville kanske skriva om Robyn och Killinggänget då, när hon kom in i mediavärlden...

Det verkar som hon fösts in i det hela av Abbe Bonnier, som han lite gjorde med Anders Isaksson med boken.

En bra historia är det likafullt.

Men vem FAAN är "berättaren" egentligen?
Felaktig uppgift min gode Cyborg, "Ebbe: mannen som blev en affär" kom ut 2007 på Bonniers inte för tio år sedan. Kolla upp fakta innan, blir mindre pinsamt då
Isaksson fick ej något pris för boken, berättaren är väl? Ja vem fan är berättaren? Inte fan vet jag men vi får tacka Herr Carlsson, what a life!
Senast redigerad av Snasky 2009-11-27 kl. 17:49.
Citera
2009-11-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snasky
Felaktig uppgift min gode Cyborg, "Ebbe: mannen som blev en affär" kom ut 2007 på Bonniers inte för tio år sedan. Kolla upp fakta innan, blir mindre pinsamt då
Fasen jag lånade den för flera år sen (trodde jag), och då var det inte liksom "het"....

Desto mer pinsamt för juryn.

Jane M har ju uppenbarligt inte grävt, men har hon då på nåt sätt originellt berättat, gestaltat i TV-form för att få ett pris?

Men TV-programmen var roliga. Anders Isaksson fick vara med på ett hörn till och med....
Citera
2009-11-27, 18:03
Bannlyst
Citat:
Fasen jag lånade den för flera år sen (trodde jag), och då var det inte liksom "het"....

Desto mer pinsamt för juryn.

Jane M har ju uppenbarligt inte grävt, men har hon då på nåt sätt originellt berättat, gestaltat i TV-form för att få ett pris?

Men TV-programmen var roliga. Anders Isaksson fick vara med på ett hörn till och med....
Utmärkelsen är obegriplig, gestaltningen är knappast originell. En ordinär dokumentär om en historiskt person, arkivbilder, rörligt och stillbilder plus lite snack med olika människor. Knappast kandidat till att få pris. Olle Ljungström-dokumentären är mer värdig pristagare(den är knappast speciell heller men mer originell i varje fall). Utmärkelsen får betraktas som ett klassiskt mediealt hjärnsläpp.
Citera
2011-01-15, 14:17
Medlem
Idunas avatar
Ebbe : mannen som blev en affär, av Anders Isaksson, kom ut i maj 2007

I december 2007 sändes Ebbe Carlsson-affären, en radiodokumentär - producerad av Kristofer Hansson -, i princip en långintervju med Anders Isaksson.
(den kan höras här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=1807760)

I februari (den tjugoåttonde, ingen slump kan man tro) 2009 kom Ebbe - The Movie: Mannen, Myten, Affären, av Karin af Klintberg (dotter till etnologen Bengt af Klintberg) och Jane Magnusson (vem hon är dotter till vet jag ej), som fick en Guldbagge för bästa dokumentärfilm för år 2009. Anders Isaksson intervjuas i filmen.

Man kan konstatera att Klintberg & Magnusson fick filmen gratis. All efterforskning var gjord, av Isaksson, och formatet snoddes av Kristofer Hansson. Guldbaggen däremot, fick de! De intervjuade/filmade av Isaksson namngivna personer, plockade lite bilder från bibiotekets hemerotek, lade på berättarröst, och voilà!
Citera
2011-01-17, 09:45
Moderator
Kyrpators avatar
Jag har inte läst Isakssons bok, men någonting som retade mig i Magnussons film var att Ebbe Carlsson på något vis hade transformerats från skurk till hjälte enbart på grund av sin homosexualitet, som inte var fullt ut fashionabel på den tid det begav sig. I filmen framställs han som "the underdog" som kämpar mot etablissemanget, men i själva verket var han ju den politiska maktens illegala gren.
Citera
2011-01-18, 16:37
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har inte läst Isakssons bok, men någonting som retade mig i Magnussons film var att Ebbe Carlsson på något vis hade transformerats från skurk till hjälte enbart på grund av sin homosexualitet, som inte var fullt ut fashionabel på den tid det begav sig. I filmen framställs han som "the underdog" som kämpar mot etablissemanget, men i själva verket var han ju den politiska maktens illegala gren.

Klokt sagt.

Ebbe Carlsson var en jävla narcissist & lögnhals. Bögeriet var väl det mest positiva hos honom.
Citera
2011-01-18, 20:05
Medlem
Ingetvals avatar
Jag kan inte bli så upprörd eftersom filmen är fantastisk, och jag troligtvis inte hade orkat ta till mig hela historien i bokform (ja, jag är lat). Dock är det väl Karin som ska ha den största kredden för själva filmen då det lär varit hon som grävt i arkiven (på samma sätt som hon gjorde i sitt arbete med Värsta språket och världens modernaste land).

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator

Jag håller inte med om den analysen, däremot framstod ju Henning Sjöström som en jävla idiot när Ebbe Carlsson homosexualitet "avslöjades". Ebbe framstod hela filmen igen som en lite halvknäpp figur som lyckades blanda sig i alla affärer.
Senast redigerad av Ingetval 2011-01-18 kl. 20:11.
Citera
2011-01-19, 12:15
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Jag kan inte bli så upprörd eftersom filmen är fantastisk, och jag troligtvis inte hade orkat ta till mig hela historien i bokform (ja, jag är lat). Dock är det väl Karin som ska ha den största kredden för själva filmen då det lär varit hon som grävt i arkiven (på samma sätt som hon gjorde i sitt arbete med Värsta språket och världens modernaste land).

Jag håller inte med om den analysen, däremot framstod ju Henning Sjöström som en jävla idiot när Ebbe Carlsson homosexualitet "avslöjades". Ebbe framstod hela filmen igen som en lite halvknäpp figur som lyckades blanda sig i alla affärer.

Man försöker framställa Henning Sjöström som en idiot i filmen. Vare sig du eller jag vet om han hade rätt eller ej. Kanske var det så att homosexuella förbindelser innebar att affären uppkom och att fakta inte kom fram. Det kallas "hållhakar". Om du är gift men jag vet att du är smygbög och att du inte vill att det ska komma ut, så kan jag pressa dig till olika saker. Tänk om att t.ex. Ebbe Carlsson hade foton på rikspolischefen inblandad i homosexuella relationer, och på det sättet tvingade honom att gå med på vissa saker. Man måste ha litet fantasi för att fatta vad Sjöström ville säga.

Numera är homosexualitet sannolikt inte ett lika vanligt incitament för utpressning som tidigare. I de flesta länderna i västvärlden kan folk numera leva ut sina böjelser utan att bli brännmärkta. Och sannolikt lever färre (smyg)bögar i hetero-fejk-äktenskap numera.

Däremot har detta i viss mån ersatts av en annan problematik, detta med att sexköp blev illegala. Att ha foton - tagna i Sverige -, på politiker under övning med sexsäljare innebär per definition att ett lagbrott äger rum, och om det då når offentligheten så kommer det alltid att publiceras. Förr skedde inte det, då ansågs det oetiskt att publicera sånt och därför kunde ingen heller pressa dem på pengar för det. Inte heller ansågs det omoraliskt bland vanligt folk att köpa sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in