Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Jo, men det tål att upprepas. Jag inte kan dela hysterin som infann sig och ser det som världens icke-fråga.
Nu är inte detta riktat till dig eller just ditt svar, även om det var ditt citat som fick stå som ursprung till mitt inlägg. Det här är ju en gammal diskussion som funnits länge. So... here we go:
Om man pratar
engelska, danska eller norska och vill besöka detta forum, så är det verkligen en ickefråga. Forumet tillåter detta då det riktar sig mot svenskar och vi svenskar anses behärska dessa språk.
Är man däremot
svensk och väljer att använda något av de alternativa språken *
bara för att man kan* så är man bara löjlig i bästa fall och barnslig i värsta fall. Det är som att välja att plocka ut hela lönen i enkronor, bara för att man
kan det. Visst, det är kul för den som gör det, men upplevs ganska så barnsligt och onödigt (och jobbigt för dom som ska hantera det). Gör man det hela tiden dessutom så passerar man gränsen för "jaja låt h*n ha kul"...
Detta är ett svenskt diskussionsforum, så svenska är självklart det språk som ska användas, ibland får man gäster från utlandet som deltar i trådarna, då funkar även engelska, danska och norska och vi är glada när de besöker oss och ger oss info om händelser som uppmärksammas där som inte vi fått veta annars.
Ibland får vi även finnar som deltar i trådar, men de gör sitt bästa (och ett mycket bra sådant) jobb att skriva antingen på svenska eller engelska så att alla förstår.
Att en svensk skriver på engelska på FB är kanske en ickefråga, men för mig är det en mer förolämpning mot tanken bakom, som ju är till för att vi ska kunna kommunicera med fler människor runt om i världen på ett språk vi förstår, inte för att vi svenskar ska kunna träna vår skolengelska i trådarna....