2009-11-24, 01:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Jo, men det tål att upprepas. Jag inte kan dela hysterin som infann sig och ser det som världens icke-fråga.
Nu är inte detta riktat till dig eller just ditt svar, även om det var ditt citat som fick stå som ursprung till mitt inlägg. Det här är ju en gammal diskussion som funnits länge. So... here we go:

Om man pratar engelska, danska eller norska och vill besöka detta forum, så är det verkligen en ickefråga. Forumet tillåter detta då det riktar sig mot svenskar och vi svenskar anses behärska dessa språk.

Är man däremot svensk och väljer att använda något av de alternativa språken *bara för att man kan* så är man bara löjlig i bästa fall och barnslig i värsta fall. Det är som att välja att plocka ut hela lönen i enkronor, bara för att man kan det. Visst, det är kul för den som gör det, men upplevs ganska så barnsligt och onödigt (och jobbigt för dom som ska hantera det). Gör man det hela tiden dessutom så passerar man gränsen för "jaja låt h*n ha kul"...

Detta är ett svenskt diskussionsforum, så svenska är självklart det språk som ska användas, ibland får man gäster från utlandet som deltar i trådarna, då funkar även engelska, danska och norska och vi är glada när de besöker oss och ger oss info om händelser som uppmärksammas där som inte vi fått veta annars.

Ibland får vi även finnar som deltar i trådar, men de gör sitt bästa (och ett mycket bra sådant) jobb att skriva antingen på svenska eller engelska så att alla förstår.

Att en svensk skriver på engelska på FB är kanske en ickefråga, men för mig är det en mer förolämpning mot tanken bakom, som ju är till för att vi ska kunna kommunicera med fler människor runt om i världen på ett språk vi förstår, inte för att vi svenskar ska kunna träna vår skolengelska i trådarna....
Senast redigerad av StefanHeterJag 2009-11-24 kl. 01:20.
Citera
2009-11-24, 01:19
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om man pratar engelska, danska eller norska och vill besöka detta forum, så är det verkligen en ickefråga. Forumet tillåter detta då det riktar sig mot svenskar och vi svenskar anses behärska dessa språk.

Är man däremot svensk och väljer att använda något av de alternativa språken *bara för att man kan* så är man bara löjlig i bästa fall och barnslig i värsta fall. Det är som att välja att plocka ut hela lönen i enkronor, bara för att man kan det. Visst, det är kul för den som gör det, men upplevs ganska så barnsligt och onödigt (och jobbigt för dom som ska hantera det). Gör man det hela tiden dessutom så passerar man gränsen för "jaja låt h*n ha kul"...

Detta är ett svenskt diskussionsforum, så svenska är självklart det språk som ska användas, ibland får man gäster från utlandet som deltar i trådarna, då funkar även engelska, danska och norska och vi är glada när de besöker oss och ger oss info om händelser som uppmärksammas där som inte vi fått veta annars.

Ibland får vi även finnar som deltar i trådar, men de gör sitt bästa (och ett mycket bra sådant) jobb att skriva antingen på svenska eller engelska så att alla förstår.

Att en svensk skriver på engelska på FB är kanske en ickefråga för dig, men för mig är det en förolämpning mot tanken bakom, som ju är till för att vi ska kunna kommunicera med fler människor runt om i världen på ett språk vi förstår, inte för att vi svenskar ska kunna träna vår skolengelska i trådarna....

Självklart kan det ses som löjligt, men kan inte klassa tex. miceales engelska som "skolengelska". Att skriva inlägg som även kan hittas via google för en större publik ser jag inte som något hån mot Flashback eller dess användare, tvärtom.

Om man gör det bra blir det en positiv effekt för forumet, gör man det dåligt så svärtar det ned den som försöker. Lite som man tänker i reglerna om hot och nedsättande uttryck i debatten.

Det är en rätt liten fråga i det stora hela. Tror att vissa har betydligt svårare när de språkligt bildade börjar skriva svår svenska. Ska vi uppröras över detta också? Nej, dörren är öppen för alla som skriver på våra nordiska språk och engelska.

Så trots att det engelska forumet stängts ned, så hoppas jag att de som vill skriva på engelska inte ska känna att man är inbjuden med en armbåge i mellangärdet.
Citera
2009-11-24, 01:47
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Självklart kan det ses som löjligt, men kan inte klassa tex. miceales engelska som "skolengelska". Att skriva inlägg som även kan hittas via google för en större publik ser jag inte som något hån mot Flashback eller dess användare, tvärtom.

Om man gör det bra blir det en positiv effekt för forumet, gör man det dåligt så svärtar det ned den som försöker. Lite som man tänker i reglerna om hot och nedsättande uttryck i debatten.

Det är en rätt liten fråga i det stora hela. Tror att vissa har betydligt svårare när de språkligt bildade börjar skriva svår svenska. Ska vi uppröras över detta också? Nej, dörren är öppen för alla som skriver på våra nordiska språk och engelska.

Så trots att det engelska forumet stängts ned, så hoppas jag att de som vill skriva på engelska inte ska känna att man är inbjuden med en armbåge i mellangärdet.
(Har redigerat mitt inlägg, men du han citera det oslipade ursprunget, vilket är synd då jag släppte igenom "provocerande" meningar osv som jag alltid filtrerar bort efter "andra" läsningen/redigeringen.. well. man får stå sitt kast.)

Åter till frågan. Jag anser att oavsett om det är en liten fråga så är den viktig. Och JA, dörren ÄR öppen för ALLA våra nordiska språk, samt engelska. För de som har dessa språk som sitt naturliga språk och som besöker FB finns det bara en stor öppen dörr där vi tar emot dom. I de fall där det skett så har jag nog inte sett några som helst klagomål.

Men ska jag kunna använda FB som mitt lilla bollplank för att lära mig norska (utanför språkforumet)? Jag har en hel del kontakter med norrmän i mitt arbete och vet med mig att jag nog borde bättra mig där, kanske ska jag börja skriva på norska här på FB hädanefter? Så jag får erfarenhet och lära mig och gullegull och ja..nä... nej, det kanske inte var DÄRFÖR FB tillät att vi pratade norska här? Det kanske var för att nordmän och engelskspråkiga skulle kunna kommunicera med OSS som de språken tillåts? Ja, det är iaf vad jag tror.. Sen kan man ju alltid vända på allt som man vill. Men det blir inte rätt för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in