Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-22, 15:34
Medlem
No_lifers avatar
Tjena !

Mina ram-minnen arbetar ca 38% utan att jag kör något program . Är det den omtalade "windows-sjukan" ?

Finns det någon självklar anledning till detta ?

Hur göra ?

EDIT: OS är windows vista home edition.
Senast redigerad av No_lifer 2009-11-22 kl. 15:38.
Citera
2009-11-22, 15:37
Medlem
raggarsvins avatar
öppna aktivitetshanteraren och kolla vad som drar mest. Antar att det är CPUn du menar och inte ram-minnena.
Citera
2009-11-22, 15:40
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
öppna aktivitetshanteraren och kolla vad som drar mest. Antar att det är CPUn du menar och inte ram-minnena.

Nejnej visst fan är det ram-minnena som tuggar , har så man kan se både ram och CPU stausen

Är det inte stor risk att jag råkar trycka ner nått system program så hela skiten fuckar sig om jag röjer runt i aktiviteshanteraren ?
Citera
2009-11-22, 16:04
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Nejnej visst fan är det ram-minnena som tuggar , har så man kan se både ram och CPU stausen
Vet du ens vad RAM är/gör?

Citat:
Är det inte stor risk att jag råkar trycka ner nått system program så hela skiten fuckar sig om jag röjer runt i aktiviteshanteraren ?
Inte direkt, nej.
Citera
2009-11-22, 16:15
Medlem
micaeles avatar
'omtalade Windows-sjukan'? Det är en myt som icke datorkunniga tar till för att verka kunniga. 99% av alla problem i Windows beror på tredjepartsprogramvaror som inte kan hålla sig till standard eller dokumenterad funktionalitet. Nog om det.

Rensa friskt i Aktivitetshanteraren, speciellt de processer som kostar tid. Det värsta som kan hända är att datorn startar om, och då vet du vilken process du inte skall ge dig på nästa gång...
Citera
2009-11-22, 20:05
Medlem
jallaballas avatar
Citat:
Tjena !

Mina ram-minnen arbetar ca 38% utan att jag kör något program . Är det den omtalade "windows-sjukan" ?

Finns det någon självklar anledning till detta ?

Hur göra ?

EDIT: OS är windows vista home edition.

Ditt RAM-minne arbetar inte, det används. Hur mycket 38 % är beror på hur mycket du har installerat i datorn men det verkar vara helt normal. Den självklara anledningen till att det inte är helt tomt är förstås för att operativsystemet och autostartande program behöver lite minne för att kunna köras.

Stänga program och annat kan du syssla med om arbetsminnet är fyllt till bredden, inte när det är 62 % ledigt.
Citera
2009-11-22, 20:35
Medlem
Andreasvbs avatar
Vista och Windows 7 använder något som heter SuperFetch, vilket tilldelar minne där det behövs på ett smart sätt.

Kolla under RAM-statistiken där det står Ledigt, det är så mycket som finns kvar att använda på ditt minne.
Det borde ligga nära 0, eftersom oanvänt minne inte fyller någon funktion. Det skall vara så.

Men den har sparat i cache som du också kan läsa, och tilldelar så fort ett program behöver.

Man kan stänga av funktionen så den uppför som Windows XP, men rekommenderar inte det.
Citera
2009-11-22, 20:48
Medlem
multimegas avatar
Det är inte gadgeten i sidopanelen du menar som visar 38%?
Det menas med att 38% av ditt ram-minne används av Vista just då.

Helt normalt, min visar just nu 50%.. dvs, halva ram-minnet är upptaget med program, data, etc vad du nu har för saker igång.
Citera
2009-12-18, 15:43
Medlem
No_lifers avatar
Okej , jo visst fan var det sidpanelen , okej tack så mycket för seriösa svar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in