2004-01-25, 12:50
Medlem
kezoos avatar
Inte igen tnker skert vissa av er. Men jag ger mig inte i mitt skande efter svar

Satt och funderade fr ett tag sedan och tnkte att varfr har vissa mer utveklade sinnen n andra? T.ex vissa kan, inte lsa men se djurs tankar, andra mnniskor som saknar vissa egenskaper och som r handikappade kan vara mattegenier eller ha ngra andra helt galna talanger fr ntt. Kan det vara s att vi mnniskor har precis allt insprngt i hjrnan fast det ligger s djupt in att vi inte mrker av det, eller kan anvnda oss av det? Man skulle kunna gmfra med ett datorprogram, vi kan ta C++ som ett exempel, vi fr en uppsttning kunskaper genom vran uppvxt som vi sedan ska kunna leva p hela vrat liv, men egentligen r det bara en brkdel av alla komandon och genvgar som finns inmatade i programet, allts vra hjrnor. Det r bara s att vi inte har lrt oss att hitta alla komandon n, fast dom nd finns dr hela tiden och vntar p en. Och ju mer man sker efter dom s hittar man nya saker hela tiden. Men sen kan det vara s att hjrnan r begrnsad p utrymme, vi sger en 200mb stor .exe fil (vissa har strre och andra har mindre), men sjlva programet innehller 200GB med information, s det gller att hitta rtt information och kunna anvnda sig av det, vissa glms bort medans tiden gr och fylls p med annat. S dom hr handikappade mnniskorna som saknar massa vitala funktioner som alla andra har erstter dessa delar av hjrnan med annat information. Detta skulle frklara deras omnskliga talanger fr vissa saker...

Ja det r en sjuk tanke, men jag r en sjuk person ocks...
Citera
2004-01-25, 18:38
Medlem
nxstys avatar
Jo det r ju s att vi bara anvnder en brkdel av vra hjrnors kapacitet. Dom som r genier har ofta p ett eller annat stt lrt sig att anvnda mer av hjrnan n oss andra. Tex en kille som var extremt duktig p mattematik. Han kunde ta tex 2452*342 och rkna ut det p ett par sekunder. I underskningar visade det sig att han inte anvnde samma del av hjrnan till att rkna som vanliga personer gr. Han anvnde den delen av hjrnan som vi andra anvnder nr vi minns vgar och platser. S nr han rknade ut ett tal s gjorde han det ungefr som vi andra gr nr vi minns vgen hem frn stan tex.

Fast att ngon skulle kunna se djurs tankar tvivlar jag starkt p. Mjligtvis kommer man kunna lsa av tankar med ngon slags maskin i framtiden. Men att ngon skulle ha en motagare i huvudet som kunde ta emot hjrnvgar (om det nu finns ngot sdant) verkar ganska otroligt.
Citera
2004-01-27, 19:24
Awaiting Email Confirmation
\gros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Jo det r ju s att vi bara anvnder en brkdel av vra hjrnors kapacitet.
Vi anvnder inte en brkdel av vra hjrnor. Det du sger r bara en myt som kom upp ngon gng under 1800 talet d man inte visste lika mycket om hjrnans funktioner som man gr idag.

Citat:
Dom som r genier har ofta p ett eller annat stt lrt sig att anvnda mer av hjrnan n oss andra.
Genier anvnder inte mer hjrnkapasitet utan de anvnder sin hjrna p ett mer effektivt stt. Om ett geni skulle behva rkna ut ett tal s skulle han/hon anvnda endast den hjrndelen som endast ansvarar fr logik, skulle han/hon mla en tavla s skulle endast de hjrndelarna som ansvarar fr kreativitet anvndas och andra hjrndelar skulle f vara vilande.
Citat:
Tex en kille som var extremt duktig p mattematik. Han kunde ta tex 2452*342 och rkna ut det p ett par sekunder. I underskningar visade det sig att han inte anvnde samma del av hjrnan till att rkna som vanliga personer gr. Han anvnde den delen av hjrnan som vi andra anvnder nr vi minns vgar och platser. S nr han rknade ut ett tal s gjorde han det ungefr som vi andra gr nr vi minns vgen hem frn stan tex.
Det programmet har jag ocks sett. En tysk man som hade IG i matte i skolan. Hans berkningsfrmga har han utvecklat helt sjlv genom trning. Nr man har underskt vilka delar av hans hjrna som anvndes s upptckte man att det var just den logiska och den visuella delen som var mest aktiva under berkningar. Hos en vanlig(otrnad) mnniska var i princip alla delar av hjrnan mer eller mindre aktiva nr man fick rkna ut ngot.

Citat:
Fast att ngon skulle kunna se djurs tankar tvivlar jag starkt p. Mjligtvis kommer man kunna lsa av tankar med ngon slags maskin i framtiden. Men att ngon skulle ha en motagare i huvudet som kunde ta emot hjrnvgar (om det nu finns ngot sdant) verkar ganska otroligt.
Ingenting r omjligt skulle jag sga. Allt r bara en frga om tid.
Citera
2004-01-31, 20:24
Medlem
kezoos avatar
Jag har jvligt starka bevis p att det finns telepatiska egenskaper hoss folk, bland annat i mig.. Och jag antar att alla andra mnniskor ocks har men mrker inte av det eller kan anvnda sig av det.
Citera
2004-02-03, 17:55
Medlem
Svarta vargens avatar
Ja funderar p om det kan vara som s att man har en viss mngd egenskaper frn brjan. Sen blir dessa frdelade lite hur som helst, tex att dyslektiker r bra p matte kanske. Dligt exempel kanske. Som typ nr man gr en rollspelskaraktr, man har en viss mngd pong som ska frdelas och generna gr vart det lggs mest krut s att sga.
Eller r det helt otnkbart?
Citera
2004-02-03, 19:39
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Jag har jvligt starka bevis p att det finns telepatiska egenskaper hoss folk, bland annat i mig.. Och jag antar att alla andra mnniskor ocks har men mrker inte av det eller kan anvnda sig av det.

Jvligt starka bevis? Imponerande!
Ta de bevisen snabbt till James Randi ( http://www.randi.org ) s fr du en miljon dollar! Du behver inte ens ge mig provision fr att jag tipsade dig!
Citera
2004-02-03, 19:54
Medlem
T.R.I.C.s avatar
hjrnan r ju en helt galet sjukt bra biologisk dator. kan man kommunicera utan fysisk uppkoppling med datorer som r gjorda av kretskort o sna dr dda saker s borde vl kttklumpen i skallen inte vara smre egentligen.
Citera
2004-02-03, 20:05
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
hjrnan r ju en helt galet sjukt bra biologisk dator. kan man kommunicera utan fysisk uppkoppling med datorer som r gjorda av kretskort o sna dr dda saker s borde vl kttklumpen i skallen inte vara smre egentligen.

Jo, men sen var det det dr med sladdarna mellan datorerna...

Allvarligt: Det finns inget hllbart vetenskapligt resonemang som bevisar att telepati r omjligt. Det r andra sidan aldrig ltt att bevisa ett negativt faktum, vilket mnga ateister har ftt lra sig.
Det som r spnnande med utvecklingen inom den moderna vetenskapen r att man har tvingats brja acceptera "icke-lokala" effekter, det vill sga att saker kan pverka varandra utan en direkt fysisk koppling mellan dem. Jag sger inte att det r ett argument fr att telepati existerar - jag hller mig rtt skeptisk till det - men jag skulle inte heller vga pst att det r omjligt.
Citera
2004-02-07, 21:15
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Jo det r ju s att vi bara anvnder en brkdel av vra hjrnors kapacitet. Dom som r genier har ofta p ett eller annat stt lrt sig att anvnda mer av hjrnan n oss andra.
Sign "/gro" har visserligen redan svarat men jag vill nd understryka och omformulera det han skrev. Genier anvnder INTE mer av hjrnan. Det r de facto precis tvrtom: Nr en synnerligen intelligent mnniska lser ett problem s "slcks" alla fr problemlsningen ondiga delar av hjrnan ned och alla tankeenergi koncentreras till den lilla del av hjrnan som behvs. Om en dum mnniska frsker lsa samma problem sker inte samma sak utan tvrtom: han/hon anvnder fler delar av hjrnan och misslyckas sledes totalt.

Att frmgan till problemlsning r ett tecken p intelligens r jag vertygad om.
Citera
2004-11-17, 11:43
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Hej kezoo!
Hur har det gtt? Har du kommit ngot nrmare lsningen?
Skmt sido, jag har ocks starka bevis p att det finns! Ge inte upp! Bertta grna lite mer ;o)
Citera
2004-11-17, 14:12
Bannlyst
Ett av dessa undermedvetna sinnena r nr man blir frfljd eller blir iaktagen.
Pltsligt s kommer den knslan och oftast stmmer den.
Som ngon frsvars mekanism.
Citera
2004-11-18, 02:26
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Inte igen tnker skert vissa av er. Men jag ger mig inte i mitt skande efter svar

Satt och funderade fr ett tag sedan och tnkte att varfr har vissa mer utveklade sinnen n andra? T.ex vissa kan, inte lsa men se djurs tankar, andra mnniskor som saknar vissa egenskaper och som r handikappade kan vara mattegenier eller ha ngra andra helt galna talanger fr ntt. Kan det vara s att vi mnniskor har precis allt insprngt i hjrnan fast det ligger s djupt in att vi inte mrker av det, eller kan anvnda oss av det? Man skulle kunna gmfra med ett datorprogram, vi kan ta C++ som ett exempel, vi fr en uppsttning kunskaper genom vran uppvxt som vi sedan ska kunna leva p hela vrat liv, men egentligen r det bara en brkdel av alla komandon och genvgar som finns inmatade i programet, allts vra hjrnor. Det r bara s att vi inte har lrt oss att hitta alla komandon n, fast dom nd finns dr hela tiden och vntar p en. Och ju mer man sker efter dom s hittar man nya saker hela tiden. Men sen kan det vara s att hjrnan r begrnsad p utrymme, vi sger en 200mb stor .exe fil (vissa har strre och andra har mindre), men sjlva programet innehller 200GB med information, s det gller att hitta rtt information och kunna anvnda sig av det, vissa glms bort medans tiden gr och fylls p med annat. S dom hr handikappade mnniskorna som saknar massa vitala funktioner som alla andra har erstter dessa delar av hjrnan med annat information. Detta skulle frklara deras omnskliga talanger fr vissa saker...

Ja det r en sjuk tanke, men jag r en sjuk person ocks...

Mycket bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in