2019-01-04, 20:06
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Emellertid har jag bestämt mig för, när min utmattning är över, att lära mig spela piano. Längtar jättemycket efter att kunna stappla mig fram med Chopin eller Liszt. Vet inte hur verklighetsförankrat det är att tro att man kan komma till den nivån om man börjar att spela piano i vuxen ålder, men det är en dröm jag har i alla fall. Spelar du instrument och hur ser din smak ut vad gäller klassisk musik och konstmusik?

Ja, jag såg nu det du hade skrivit om utmattning i andra trådar. Och insåg att Rawsthorne kanske är lite … utmattande, om man befinner sig på den platsen i livet. Men jag vet inte: när jag har mått som sämst (länge sedan nu, gudskelov) har jag trivts bäst med att gå ner mig i avig och dissonant musik. Rawsthorne sysslar ofta med ett slags polyfoni, fast liksom bakvägen och med en helt annan tonalitet än den gamla traditionella. När man väl har tagit in vad han gör (inte nödvändigtvis intellektuellt sett, alltså) är det oerhört fascinerande.

Jag är inte bra på något instrument, men kan fuska hyfsat på ett par stycken. Och det roliga är att när man väl kan fuska på några kan man ganska lätt lära sig att fuska på ytterligare ett par (det är ungefär som med språk: när man har greppat koden, så är det inte så knepigt att ge sig på ytterligare ett). Mest njuter jag dock av att gå loss på ett piano - eller, de sällsynta gångerna jag har fått möjlighet, en kyrkorgel...

Har svårt att sammanfatta min musiksmak när det gäller konstmusik. Men den måste ha något slags stringens, och samtidigt träffa i maggropen. (Ja, du lyssnade väl på Van der Graaf Generator, då fattar du kanske...) Därmed faller nästan hela klassicismen bort. Haydn och liknande salongsmusik begriper jag mig inte alls på (även om den kan vara rolig att spela på egen hand i måttliga doser). Älskar däremot Purcell, Bach och den minst sagt skumme Gesualdo lika väl som Bartók, Eisler och mycket av det som våra forumkollegor i en annan tråd kallade för "atonalt skit" .
Senast redigerad av Saltkatt 2019-01-04 kl. 20:12.
Citera
2019-01-04, 23:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här Kaiser Walzer av Johan Strauss dy, kanske till och med bättre än den mest kända valsen av honom an der schönen blauen Donau.

Inte början men crescendot.
Citera
2019-01-05, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ja, jag såg nu det du hade skrivit om utmattning i andra trådar. Och insåg att Rawsthorne kanske är lite … utmattande, om man befinner sig på den platsen i livet. Men jag vet inte: när jag har mått som sämst (länge sedan nu, gudskelov) har jag trivts bäst med att gå ner mig i avig och dissonant musik. Rawsthorne sysslar ofta med ett slags polyfoni, fast liksom bakvägen och med en helt annan tonalitet än den gamla traditionella. När man väl har tagit in vad han gör (inte nödvändigtvis intellektuellt sett, alltså) är det oerhört fascinerande.

Jag är inte bra på något instrument, men kan fuska hyfsat på ett par stycken. Och det roliga är att när man väl kan fuska på några kan man ganska lätt lära sig att fuska på ytterligare ett par (det är ungefär som med språk: när man har greppat koden, så är det inte så knepigt att ge sig på ytterligare ett). Mest njuter jag dock av att gå loss på ett piano - eller, de sällsynta gångerna jag har fått möjlighet, en kyrkorgel...

Har svårt att sammanfatta min musiksmak när det gäller konstmusik. Men den måste ha något slags stringens, och samtidigt träffa i maggropen. (Ja, du lyssnade väl på Van der Graaf Generator, då fattar du kanske...) Därmed faller nästan hela klassicismen bort. Haydn och liknande salongsmusik begriper jag mig inte alls på (även om den kan vara rolig att spela på egen hand i måttliga doser). Älskar däremot Purcell, Bach och den minst sagt skumme Gesualdo lika väl som Bartók, Eisler och mycket av det som våra forumkollegor i en annan tråd kallade för "atonalt skit" .

Det är samma här egentligen; att finna musik som speglar ens sinnesstämning är någonting jag ständigt söker. Ibland kan jag använda musik för motsatt syfte, dvs att försöka försätta mig i en sinnesstämning (t ex gladlynt sådan) med hjälp av musik, när jag inte mår bra. Dock lyssnar jag inte på nattsvart musik om jag själv verkligen är invärtes genommörk. Då är jag rädd att musiken skulle kunna knuffa mig över bron så att säga – t ex när jag haft panikångestanfall.

Jag uppskattar ändå den lite rosa, fluffiga sockervadds- och salongsmusiken från Wienklassicismen, även om den inte känslomässigt berör mig så mycket. Själv uppskattar jag s k må bra-filmen, bara för att det är småtrevligt och inte så ansträngande att ta del av. Det är lite samma med t ex Mozart. Dessutom är det bra musik som blott musik och inte som en spegelbild för själen, som läkande ljud i svåra stunder osv. Det vill säga fina melodier osv. Bara det att han får mig att nynna saker min tunga gläds över att få ge uttryck för tillfredsställer. Men som sagt, det är inte så värst djupsinnigt. Jag gillar skarpt Liszts rapsodier av samma skäl: allt annat än djupsinniga (förutom femman, som känns besläktad med Chopins nocturner), men jävligt skojjiga och uppfinningsrika, tralliga, barnsligt ivriga. Tvåan är väl det bästa exemplet, men också sexan och, har jag för mig, tolvan.

Angående instrument: fattar vad du menar. Har man väl lärt sig någontings "grammatik" på en allmän nivå (både vad gäller språk men också vad gäller andra ämnesområden och verksamheter) kan man lätt översätta det till andra områden. En intressant sak härmed är i alla fall vad gäller språk för min egen del, är att ifall jag lärt mig grammatiken grundligt i ett språk så använder jag ofta detta språks grammatik som ett filter genom vilket jag förstår andra språk. Det språks grammatik jag kan bäst på en medveten nivå är latinets (omedvetet, icke-akademiskt studerat kan jag förstås svensk grammatik bäst, men vad avser svenskan kan jag inte alltid förklara varför min språkkänsla säger mig att till exempel en viss konstruktion är mer sann mot svenskans kynne än en annan), som jag studerat mest djupgående, vilket lätt till att jag ofta förstår svensk grammatik genom latinets. Jag använder ofta latinets kasus för att begreppsliggöra svenskan, osv. Vet inte om detsamma gäller för olika instrument, dvs att man förstår ett instrument genom ett annat som man behärskar bättre. Kyrkoorgel är ett instrument jag har ett tvetydigt förhållande till: å ena sidan är det så innerligt förknippat med gudstjänst för mig att jag inte kan tänka mig en gudstjänst kyrkoorgeln förutan, hur en svagt flämtande orgel halvtimmen innan söndagens högmässa kan fylla kyrkorummet och skapa stämning medan folk trillar in, tysta sitter knäfallna inför altaret. Å andra sidan har jag svårt för att lyssna på rena orgelverk, t ex Bachs sådana. Det ger ifrån sig ett så bastant och mastigt ljud att det kan upplevas kvävande för mina öron. Som att äta en måltid enbart bestående av kött och potatis och en jättefet sås. Ungefär. Fast det är bara mina första intryck av att ha lyssnat på några av Bachs orgelverk.

"Atonal skit" har jag inte gett mig på en, men hoppas i sinom tid att få upptäcka också detta dammbetäckta skrymsle i konstmusikens väldiga kammare, låt vara att jag misstänker att mina barnsliga, oskuldsfulla öron kommer att skrämmas inför det illavarslande missljudet och söka mig till sjuttonhundratalet igen.

Nu lyssnar jag på Wagners Tannhäuser Overtyre: https://www.youtube.com/watch?v=SRmCEGHt-Qk
Jag har inte lyssnat så mycket på Wagner men detta är underbar musik.
Citera
2019-01-05, 14:17
Avslutad
Lyssnar på den andra ungerska, med Lisitsa med pianot: https://www.youtube.com/watch?v=LdH1hSWGFGU
Citera
2019-01-08, 22:38
Avslutad
Lyssnar på Mozarts klarinettkonsert.
https://www.youtube.com/watch?v=l3EJqvKhYzY
Citera
2019-01-09, 21:05
Avslutad
Chopin - Waltz Op. 69 No.2
Chopin - fantasie impromptu C minor
Brahms - Hungarian Dance no. 1
Rachmaninov - Piano Concerto no 2
Vivaldi - Four Seasons
Bach - Air on a G string
Bach - Joy
Debussy - Clair de lune
Tchaikovsky - piano concerto no 1
Liszt - Liebestraum
Schumann - Traumerei
Senast redigerad av J-dilla 2019-01-09 kl. 21:17.
Citera
2019-01-09, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Chopin - Waltz Op. 69 No.2
Chopin - fantasie impromptu C minor
Brahms - Hungarian Dance no. 1
Rachmaninov - Piano Concerto no 2
Vivaldi - Four Seasons
Bach - Air on a G string
Bach - Joy
Debussy - Clair de lune
Tchaikovsky - piano concerto no 1
Liszt - Liebestraum
Schumann - Traumerei

Jag har inte lyssnat på Brahms ungerska danser alls. I själva verket har jag inte lyssnat på Brahms överhuvudtaget. Det borde jag ta och göra – snart. Måste bara bli mättare på Mozart och Beethoven.
Citera
2019-01-10, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag har inte lyssnat på Brahms ungerska danser alls. I själva verket har jag inte lyssnat på Brahms överhuvudtaget. Det borde jag ta och göra – snart. Måste bara bli mättare på Mozart och Beethoven.

Fullt förståeligt Första dansen är ett av mina favoritstycken för övrigt.

Ska försöka göra en lista med lite mer okända guldklimpar så småningom.
Citera
2019-01-10, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Fullt förståeligt Första dansen är ett av mina favoritstycken för övrigt.

Ska försöka göra en lista med lite mer okända guldklimpar så småningom.

Gör gärna det!

Nu lyssnar jag på Mozarts tjugosjunde pianokonsert med Buchbinder vid pianot. De sju sista är samtliga så fantastiskt fina, att jag inte kan bestämma mig för vilken jag gillar bäst. Ofta är det den jag lyssnar på för stunden som får högst betyg. Lyssnar jag på den tjugotredje tänker jag, "denna är nog bäst", slår jag på den tjugofemte, "nej denna är nog bäst", slår jag på tjugosjätte tänker, "nej, denna är nog trots allt bäst" och så snurrar hjulet vidare och åter vidare...
Citera
2019-01-15, 09:42
Avslutad
Ägnade gårdagens eftermiddag åt att återbesöka Beethovens sjätte, Pastoralsymfonin. Den första satsen är rent himmelsk. Som en sockerbit smälter den i munnen, som vinden svalkar ansiktet en smällhet sommardag, som känslan av solens uppenbarelse den första vårdagen efter en mörkerkvav vinter... Den där melodin som inleder första satsen... Gud alltså, älskar den! Jag vill bara dansa under himmelen, krama främlingar som jag råkar på längs gatan, när jag hör den melodin. Som en elstöt går den igenom hela kroppen och vederkvicker de lemmar som slumrat till av overksamhet. Jag kommer liksom inte förbi första satsen, utan spelar den om och om igen.

https://www.youtube.com/watch?v=fNXCZXrlX7I&fbclid=IwAR04S_LApV-9dVPWl6key9H53OMOhCTXIgOr3Ts-DiKfZnzO1Ctrtvt_zlY
Citera
2019-01-15, 15:31
Avslutad
En rörande sak med Liszt var hur intresserad av andra människors verk han var. Man kan väl tänka sig att en uppburen kompositör skulle låsa sig och främst intressera sig för sin egen musik. Men Liszt verkar ha ägnat en betydande del av sina krafter åt att arbeta med andra kompositörers musik, uppföra dem på konsert, översätta deras verk till piano, ge pengamässigt bistånd till kompositörfränder i nöd, och så vidare. Hans överföringar till piano från orkester av Beethovens symfonier är ett spännande kapitel i detta avseende. Översättningar överlag är ett lockande ämne, vare sig vi talar om översättningar från ett språk till ett annat, från en konstform till en annan (t ex den litterära genren ekfras, att göra en litterär gestaltning av en målning) eller som här, översättning från ett eller flera instrument till ett annat. Just den här föresatsen att få till en spegelbild mellan olika klang- eller språkvärldar är lockande. Som någon i kommentarsfältet påpekar är det mäktigt hur Liszt ville bevisa att pianot är kraftfullt nog att göra rättvisa en hel orkester. Sista satsen är bäst, både i orkesterupplagan och i Liszts pianotranskription – den låter lika tjoande och segervisst jublande och triumferande på piano som med orkester.

https://www.youtube.com/watch?v=LOVSMpDxuas&fbclid=IwAR03LQAKpFaTI6C1soC3Q 6SvjD1oNfSqUCg2pPC4svQ-0x7j0z6MHTRym2U

Alltså herregud 25:13 (https://youtu.be/LOVSMpDxuas?t=1514)...! När allt når sin höjdpunkt, den belägrande fiendemakten har drivits ut ur staden, folket har befriats från sina bojor, friheten återinträder på livets scen – glädjen, berusningen av seger. Mår så otroligt bra av den där delen.
Citera
2019-02-04, 22:54
Medlem
Georg Friedrich Händel

Alison Balsom | Atalanta HWV35 - Overture | Sound The Trumpet:

https://m.youtube.com/watch?v=25QsgUI0x8U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem