2009-11-16, 22:43
Medlem
Saturnfireflys avatar
Hej!

Jag är snart klar med mitt arbete och behöver skriva ett sammandrag... men jag vet inte om jag har fått ihop det, och det känns som om det finns många språkfel. Lust att hjälpa mig lite?

Citat:
Under slutet av 1800-talet inleddes en ny dialog mellan författare och omvärlden och ämnen som tidigare ansågs vara tabu började nu diskuteras, såsom kvinnans ställning i samhället. Essän fokuserar på att hitta Anne Charlotte Leffler svar på de emancipatoriska frågorna utifrån ett samhällskritiskt perspektiv genom att analysera karaktärerna som hon konstruerat i sitt drama Sanna kvinnor, utgiven år 1883. Författarna Victoria Benedictsson och Alfhild Agrell var båda aktiva under Benedictssons tid och de tala för att befrielsen ligger i pengarna, något som Leffler inte utesluter helt men hon förnyar deras idéer och jag vill ta reda på hur hon gör det. Analysen koncentrerar sig på hur karaktärerna ändras genom dramat och cirkulerar främst kring hur Fru Bark och Lissi faller för Barks och Wilhelms förmåga att manipulera dem till att ändra sina åsikter och hur de därmed fastnar i det inrotade patriarkala mönstret som männen format. Wilhelm genomskådar dåtidens dubbelmoral men bestämmer sig för att stanna kvar i sitt och Lissis förhållande efter att ha begått ett äktenskapsbrott, vilket han blir förlåten för, och han går därför självmant in i patriarkatets portar fullt medveten om att det minimerar Lissis människovärde. Bark är emellertid blind för patriarkatet men lyckas ändå att övertala fru Bark att ge honom det gåvobrev hon fått av sin syster. Berta, Lefflers språkrör i dramat, uppmanar Lissi och fru Bark att vakna och se världen med nya ögon och att ta egna val oberoende av andra. Kvinnan har valet, och svaret på emancipationen ligger hos individen själv. Dock så kan det vara svårt för kvinnan om hon inte ser något annat val då mannen kan förblinda henne med de plikter hon förväntas ha i äktenskapet och därmed så objektifieras äktenskapets betydelse. Till slut blir äktenskapet bara ett sätt för mannen att få rättigheter han egentligen inte har.
0511-010
Citera
2009-11-16, 23:41
Medlem
Orka läsa ett förvirrat ordgytter på 1875 tecken.

Hört talas om styckesindelning?
Citera
2009-11-16, 23:54
Medlem
abecedefs avatar
Kör det genom Word så får du se ett antal stavfel och ord som inte är böjda.
Namn på pjäser inom citationstecken eller kursiv stil.
Definiera emancipation eller använd en synonym.

Det hör till god ton att fixa enkla stavfel innan man lämnar texten till rättning.
Citera
2009-11-16, 23:55
Medlem
Egon3s avatar
Satsflätningarna är långa och knappast skrivna med en lagstiftares klarhet. Vissa av meningskonstruktionerna gör det svårt att skilja mellan de tre nivåerna:

1. Lefflers personliga värderingar och nytänkande
2. Rollfigurernas aktiviteter och framträdanden
3. Essä-skrivarens mål och bedömningar

Att Benedictsson var aktiv under Benedictssons tid är en truism, som jag antar är en felskrivning. Här nedan är ett försök till omstrukturering. Jag reserverar mig för att jag inte kan ämnet och därför kan ha gissat fel på syftningarna. Några småord bör strykas och textmassan bör delas upp i 2-3 stycken. Det är tveksamt om en analys kan koncentrera sig, analysen fokuseras snarare av essäskrivaren, när denne koncentrerar sig.

Innehållsmässigt skrivs för lite om nivå 1 enligt ovan, tycker jag. Essäskrivaren bör i någon mån försöka krypa in i huvudet på Leffler.
Under slutet av 1800-talet inleddes en ny dialog mellan författare och omvärlden. Ämnen som tidigare ansågs vara tabu började nu diskuteras, såsom kvinnans ställning i samhället. Denna essä fokuserar på att hitta Anne Charlotte Lefflers svar på de emancipatoriska frågorna utifrån ett samhällskritiskt perspektiv. Essän analyserar karaktärerna som Leffler konstruerat i dramat Sanna kvinnor, utgivet år 1883. Författarna Victoria Benedictsson och Alfhild Agrell, som båda var aktiva under Lefflers (?) tid, talar för att befrielsen ligger i pengarna, något som Leffler inte utesluter helt. Hon förnyar emellertid deras idéer och jag studerar hur hon gör det.

Analysen fokuserar på hur karaktärerna ändras under dramat förlopp. Handlingen rör sig främst kring hur Fru Bark och Lissi faller för Barks och Wilhelms förmåga att manipulera dem till att ändra sina åsikter, och hur kvinnorna därmed fastnar i det inrotade patriarkala mönster som män [genom tiderna?] format. Wilhelm genomskådar dåtidens dubbelmoral men bestämmer sig för att stanna kvar i sitt förhållande med Lissi efter att han begått ett äktenskapsbrott, som han blir förlåten för. Han går därför självmant in i patriarkatets portar, fullt medveten om att det diskonterar Lissis människovärde. Bark är emellertid blind för patriarkatet men lyckas ändå övertala fru Bark att ge honom det gåvobrev hon fått av sin syster. Berta, Lefflers språkrör (alter ego) i dramat, uppmanar Lissi och fru Bark att vakna och se världen med nya ögon, att göra egna val oberoende av andra.

Kvinnan har valet: beslutet om emancipation – kvinnans frigörelse – ligger hos individen själv. Dock kan det vara svårt för kvinnan om hon inte ser något alternativ, när mannen förblindar henne med plikter hon förväntas ta på sig i äktenskapet. I så fall objektifieras äktenskapets innehåll. Till slut blir äktenskapet då bara ett sätt för mannen att få rättigheter han egentligen inte har.
Senast redigerad av Egon3 2009-11-17 kl. 00:10.
Citera
2009-11-17, 00:19
Medlem
Saturnfireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Orka läsa ett förvirrat ordgytter på 1875 tecken.

Hört talas om styckesindelning?
Om jag bara fick lov att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av abecedef
Kör det genom Word så får du se ett antal stavfel och ord som inte är böjda.
Namn på pjäser inom citationstecken eller kursiv stil.
Definiera emancipation eller använd en synonym.

Det hör till god ton att fixa enkla stavfel innan man lämnar texten till rättning.
Slarvfel av mig, namnen på pjäserna är i kursiv stil, men jag glömde rätta till det i min post. De enda orden som min version av Word visar stavfel på är emancipatoriskt, vilket är rättstavat (iaf enligt källorna jag använder) och sen är det Lissis... några andra fel? Tack.

Egon3: Tack så himla mycket! Jag har alltid haft problem med att korta ner meningar, allt faller finare nu. Tack!

Säger man inte utgiven, förresten? Du har skrivit utgivet. Liten detalj bara...

Citat:
I min analys så har försökt jag använda mig av olika alternativa tolkningar av Sanna kvinnor men tyvärr så hittade jag endast en analys. I boken Det moderna genombrottets dramer av Yvonne Leffler, försöker författaren undersöka problemen inom familjen utan att applicera sina tolkningar till den fiktiva familjen under tiden då Sanna kvinnor var skriven, eller idag. Hon tar inte hänsyn till kontexten, tid och rum, och hennes tolkningar saknar således den substans som behövs för att undersöka Lefflers svar på emancipationen. Därför har jag bestämt mig för att göra en personlig tolkning av Lefflers drama Sanna kvinnor.
Skulle du kunna ta en titt på den här delen också? Det är en liten bit av min introduktion där jag förklarar anledningen till att varför jag inte har använt mig av många källor...
Citera
2009-11-17, 00:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnfirefly
... Säger man inte utgiven, förresten? Du har skrivit utgivet. Liten detalj bara...
Man säger utgivet om dramat.
I min analys har jag försökt utgå från redan skrivna tolkningar av Sanna kvinnor, men hittade endast en analys. I boken Det moderna genombrottets dramer, försöker författaren Yvonne Leffler undersöka problemen inom familjen, utan att applicera sina tolkningar på modellfamiljen (?) vid tiden för Sanna kvinnor, eller idag. Hon tar inte hänsyn till kontexten, tid och rum, och hennes tolkningar saknar således den substans som behövs för att undersöka Lefflers reaktion på emancipationen. Därför har jag bestämt mig för att göra en personlig tolkning av Lefflers drama Sanna kvinnor.
I vilket förhållande står Leffler till Leffler? Det är rätt tungt att desavouera en släkting i nedstigande led.
Citera
2009-11-17, 00:44
Medlem
Saturnfireflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
I vilket förhållande står Leffler till Leffler? Det är rätt tungt att desavouera en släkting i nedstigande led.
Jag har ingen aning men jag säger inte att hennes tolkning är ogiltig - utan bara onyttig för att få en uppfattning om utgångsfrågans ändamål.
Citera
2009-11-17, 00:59
Medlem
Egon3s avatar
Relevant referens? http://www.littvet.uu.se/lsoc/williams.htm
1997 "Kvinna och åttitalsförfattare. Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Alfhild Agrell i litteraturhistorien", Bakom maskerna. Det dolda budskapet hos kvinnliga 1880-talsförfattare, red. Yvonne Leffler, Karlstad 1997, s. 19–46
Citera
2009-11-17, 01:05
Medlem
Saturnfireflys avatar
Det sved... lite försenat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in