Hej!
Jag är snart klar med mitt arbete och behöver skriva ett sammandrag... men jag vet inte om jag har fått ihop det, och det känns som om det finns många språkfel. Lust att hjälpa mig lite?
Jag är snart klar med mitt arbete och behöver skriva ett sammandrag... men jag vet inte om jag har fått ihop det, och det känns som om det finns många språkfel. Lust att hjälpa mig lite?
Citat:
Under slutet av 1800-talet inleddes en ny dialog mellan författare och omvärlden och ämnen som tidigare ansågs vara tabu började nu diskuteras, såsom kvinnans ställning i samhället. Essän fokuserar på att hitta Anne Charlotte Leffler svar på de emancipatoriska frågorna utifrån ett samhällskritiskt perspektiv genom att analysera karaktärerna som hon konstruerat i sitt drama Sanna kvinnor, utgiven år 1883. Författarna Victoria Benedictsson och Alfhild Agrell var båda aktiva under Benedictssons tid och de tala för att befrielsen ligger i pengarna, något som Leffler inte utesluter helt men hon förnyar deras idéer och jag vill ta reda på hur hon gör det. Analysen koncentrerar sig på hur karaktärerna ändras genom dramat och cirkulerar främst kring hur Fru Bark och Lissi faller för Barks och Wilhelms förmåga att manipulera dem till att ändra sina åsikter och hur de därmed fastnar i det inrotade patriarkala mönstret som männen format. Wilhelm genomskådar dåtidens dubbelmoral men bestämmer sig för att stanna kvar i sitt och Lissis förhållande efter att ha begått ett äktenskapsbrott, vilket han blir förlåten för, och han går därför självmant in i patriarkatets portar fullt medveten om att det minimerar Lissis människovärde. Bark är emellertid blind för patriarkatet men lyckas ändå att övertala fru Bark att ge honom det gåvobrev hon fått av sin syster. Berta, Lefflers språkrör i dramat, uppmanar Lissi och fru Bark att vakna och se världen med nya ögon och att ta egna val oberoende av andra. Kvinnan har valet, och svaret på emancipationen ligger hos individen själv. Dock så kan det vara svårt för kvinnan om hon inte ser något annat val då mannen kan förblinda henne med de plikter hon förväntas ha i äktenskapet och därmed så objektifieras äktenskapets betydelse. Till slut blir äktenskapet bara ett sätt för mannen att få rättigheter han egentligen inte har.
0511-010
0511-010