Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-16, 02:16
Medlem
Installerade temat SlanXP och den funkade bra, fast startknappen ändrades inte dock.
Läste att man skulle byta namn på ens explorer.exe i windows mappen, och sedan replaca den med explorer filen som följde med teman, men jag kan inte ändra namn på explorer, står att det inte går, och om jag ska in och ändra rättigheterna på filen för mig så kan jag inte det (endast TrustedInstaller som har fulla rättigheter).

En annan sak också - installerade fonterna för temat också, men tycker att dem är förjävla jobbiga - titeltext osv är i capslock med denna font, så finns det något sätt för mig att ändra font på?
Citera
2009-11-16, 02:26
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Installerade temat SlanXP och den funkade bra, fast startknappen ändrades inte dock.
Läste att man skulle byta namn på ens explorer.exe i windows mappen, och sedan replaca den med explorer filen som följde med teman, men jag kan inte ändra namn på explorer, står att det inte går, och om jag ska in och ändra rättigheterna på filen för mig så kan jag inte det (endast TrustedInstaller som har fulla rättigheter).

En annan sak också - installerade fonterna för temat också, men tycker att dem är förjävla jobbiga - titeltext osv är i capslock med denna font, så finns det något sätt för mig att ändra font på?

För att byta ut explorer.exe så måste du först ta fullt ägarskap för din användare på filen, och sedan sätta fulla rättigheter:
http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-permissions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm

Vad gäller fonterna så vet jag inte hur man kan byta dem på ett enkelt sätt i Windows 7.
Citera
2009-11-16, 17:33
Medlem
DaDaniils avatar
Kan ni förklara hur man installerar SlanXP?
Citera
2009-11-16, 18:34
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Kan ni förklara hur man installerar SlanXP?

1] Installera UXStyle-patchen.
2] Kopiera filerna och katalogen från "Theme"-katalogen till C:\Windows\Resources\Themes
3] Installera fonterna i Fonts-katalogen.
4] Ta ägarskap på explorer.exe i C:\Windows och döp om filen till t. ex old.explorer.exe
5a] Om du kör 64-bitars Windows, kopiera explorer.exe från "x64 Explorer" till C:\Windows
alternativt...
5b] Om du kör 32-bitars Windows, kopiera explorer.exe från "x86 Explorer" till C:\Windows
6] Högerklicka på skrivbordet och välj Personalization. Du skall nu kunna välja SlanXP2-temat i tema-listan.
Citera
2009-11-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
För att byta ut explorer.exe så måste du först ta fullt ägarskap för din användare på filen, och sedan sätta fulla rättigheter:
http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-permissions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm

Vad gäller fonterna så vet jag inte hur man kan byta dem på ett enkelt sätt i Windows 7.
Tack så mycket, funkade perfekt
Citera
2009-11-16, 20:46
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
1] Installera UXStyle-patchen.
2] Kopiera filerna och katalogen från "Theme"-katalogen till C:\Windows\Resources\Themes
3] Installera fonterna i Fonts-katalogen.
4] Ta ägarskap på explorer.exe i C:\Windows och döp om filen till t. ex old.explorer.exe
5a] Om du kör 64-bitars Windows, kopiera explorer.exe från "x64 Explorer" till C:\Windows
alternativt...
5b] Om du kör 32-bitars Windows, kopiera explorer.exe från "x86 Explorer" till C:\Windows
6] Högerklicka på skrivbordet och välj Personalization. Du skall nu kunna välja SlanXP2-temat i tema-listan.

Funkade bra! Men det är ju helt grått och tråkigt :P Hur får man det svart och fräckt som på bilden?
Citera
2009-11-16, 21:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Funkade bra! Men det är ju helt grått och tråkigt :P Hur får man det svart och fräckt som på bilden?

Det finns två temavarianter av SlanXP 2.0 att välja mellan - ett "basic" och ett "aero".
Du får testa något av dom.
Om du väljer "aero"-varianten så måste du också ändra färgen på fönsterlisten till svart.

Om du fortfarande inte lyckas få det som på bilden på Deviantart så har du gjort något fel vid installationen.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-16 kl. 21:27.
Citera
2009-11-16, 21:45
Medlem
DaDaniils avatar
Hittar inte var man byter färg..
Citera
2009-11-16, 22:03
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Hittar inte var man byter färg..

Det gör du under Personalization. Bredvid länken där du byter bakgrundsbild.
Citera
2009-11-16, 22:09
Medlem
DaDaniils avatar
Citat:
Det gör du under Personalization. Bredvid länken där du byter bakgrundsbild.
Anade det.. Men jag testade att byta nästan allt där till svart.. Men själva taskbaren är grå :/
Citera
2009-11-16, 22:10
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Anade det.. Men jag testade att byta nästan allt där till svart.. Men själva taskbaren är grå :/

Ok, sorry.
Då vet jag inte vad som är fel.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-11-16 kl. 22:21.
Citera
2009-11-16, 22:21
Medlem
[Strange Days]s avatar
Ett sista tips...

Om du inte har gjort det efter att du bytte explorer.exe-filen, så testa att logga ut från Windows och logga in igen.
Detta gör så att den "nya" explorer-filen från temat aktiveras.

Detta är det sista jag kan komma på; efter detta har jag inga idéer om vad som kan vara problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in