2009-11-14, 11:11
Medlem
Citera:
Tjena,

Har skaffat en lya i Malmö. Det är en lägenhet i ett gammalt gårdshus (kruktillverkarhus, lite ålderdomlig industrilook över det hela) som har renoverats. I stort sett finns bara ytterväggarna kvar, ytterväggar i kraftigt rött tegel.

Nu ska jag bestämma hur det ska se ut invändigt, ett projekt som verkligen börjar från scratch. Där finns inget, inte ens innervägger. Materialval (golv, väggar, tak), utrustning (kök), utrustning (teknik), belysning - rubbet.

Kul, verkligen! Men jag vet inte hur jag ska börja. Jag har funderat på två koncept, ett industrikoncept, oljad betong, eller svart sten som golv, inga innerväggar alls. Det andra alternativet är en "mysig" mer medeltida miljö, framtagna träbjälkar, soft tegelgolv, fransk lantkök stil etc.

Lägenheten är inte så stor, 85 m2, varav den är delvis i två plan och delvis öppen till nock (6 meter). Öppen planlösning gäller på plan ett, kök och vardagsrum går in i varandra. Plan två blir ett sovrum och ett allrum (spelrum??).

Nu behöver jag tips på tidningar, siter, inredningsarkitekter, whatever som kan hjälpa min kreativa process. Tips från er pojkar och flickor som huserar här mottages mestadels tacksamt. Let it flow, var ska jag börja kolla??

/Ola
Citera
2009-11-14, 11:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoedeOrm
Citera:
Tjena,

Har skaffat en lya i Malmö. Det är en lägenhet i ett gammalt gårdshus (kruktillverkarhus, lite ålderdomlig industrilook över det hela) som har renoverats. I stort sett finns bara ytterväggarna kvar, ytterväggar i kraftigt rött tegel.

Nu ska jag bestämma hur det ska se ut invändigt, ett projekt som verkligen börjar från scratch. Där finns inget, inte ens innervägger. Materialval (golv, väggar, tak), utrustning (kök), utrustning (teknik), belysning - rubbet.

Kul, verkligen! Men jag vet inte hur jag ska börja. Jag har funderat på två koncept, ett industrikoncept, oljad betong, eller svart sten som golv, inga innerväggar alls. Det andra alternativet är en "mysig" mer medeltida miljö, framtagna träbjälkar, soft tegelgolv, fransk lantkök stil etc.

Lägenheten är inte så stor, 85 m2, varav den är delvis i två plan och delvis öppen till nock (6 meter). Öppen planlösning gäller på plan ett, kök och vardagsrum går in i varandra. Plan två blir ett sovrum och ett allrum (spelrum??).

Nu behöver jag tips på tidningar, siter, inredningsarkitekter, whatever som kan hjälpa min kreativa process. Tips från er pojkar och flickor som huserar här mottages mestadels tacksamt. Let it flow, var ska jag börja kolla??

/Ola

Fan vad roligt det låter Gratulerar till lägenheten.

Har väl inga direkta tips så, men jag skulle ju börja med bottenvåningen. Det känns väl som du kan bo där under en övergångsperiod?

Tegelgolv känns väl lite nja. Kan inte det bli lite väl kallt på vintern. Burr...

Är det egen ingång direkt från gården? I så fall skulle jag försöka framhäva någon form av småhuskänsla. Gillar sånt här köksgolv: http://farm4.static.flickr.com/3072/2780362405_bf88b57b1d.jpg?v=0

Men gärna att de gråa rutorna är svara istället.

Du skriver att det är öppen planlösning på nedre plan. Är kanske ändå möjligt med olika golv?

Detta är jag inte helt säker på, men jag tror att det är upp till 100 000 per kalenderår man får avsätta till hushållsnära tjänster (inklusive exempelvis renovering). Tror du att du kommer bränna mer än 100 000 så kan det ju vara idé att försöka pynta in en del redan i år. Om det nu är så alltså... Värt att kolla upp i alla fall tycker jag!

New England-stilen är annars sjukt snygg. Om än lite trendig... Inspiration: www.newport.se

Har ju annars gått en jävla inflation i inredningstidningar de senaste åren. Finns tiotals. Brukar gå att få tre nummersprenumerationer för billig penning.
Citera
2009-11-14, 11:54
Moderator
rotadents avatar
Flyttas till inredning.

//Mod
Citera
2009-11-14, 12:38
Medlem
Snurrens avatar
Du bör nog satsa på innerväggar med isolering - för värmens skull. Tegelgolv kan vara jättesnyggt i en varm sommarstuga, men kallt och inte så trevligt på vintern. Satsa hellre på ett snyggt trägolv med golvvärme under. Försök hitta ett mörkt lite ojämt färgat golv (jag ska leta på nätet), det bör gå jättebra ihop med synliga bjälkar och trädetaljer. Gärna grova putsade väggar till det.
Citera
2009-11-14, 12:52
Medlem
Thyrfings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Du bör nog satsa på innerväggar med isolering - för värmens skull. Tegelgolv kan vara jättesnyggt i en varm sommarstuga, men kallt och inte så trevligt på vintern. Satsa hellre på ett snyggt trägolv med golvvärme under. Försök hitta ett mörkt lite ojämt färgat golv (jag ska leta på nätet), det bör gå jättebra ihop med synliga bjälkar och trädetaljer. Gärna grova putsade väggar till det.

Varför skulle man isolera innerväggar för värmens skull?

Att lägga golvvärme kan bli ganska dyrt, men praktiskt, vad har du för budget egentligen?
Har du råd så kan skeppsgolv bli jävligt fint, bl.a golvpoolen har skeppsgolv från nästan humana priser till jättedyrast
Citera
2009-11-14, 15:32
Medlem
Medianas avatar
Vill bara säga att jag är just nu väldigt avis.

Ja, att veta din budget underlättar. Sen om den är tänkt för en person eller flera.
Citera
2009-11-16, 14:44
Medlem
Solarprestiges avatar
industrikonceptet låter hur kul som helst, du kan ha synliga ventilationsrör, fläktar, rostfritt stål, mmmm ska se om jag hittar lite kul inspiration.
Citera
2009-11-19, 22:58
Medlem
www.skonahem.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här