2009-11-13, 23:14
Medlem
whoops021s avatar
sett att 10% går att få, även 15% vissa perioder...men hur mkt kan en säljare verkligen ge om man pressar på hårt, låt oss säga att man är beredd att köpa 2 datorer + 2 skärmar, cirkus 40,000 tot....måste ju vara en bra affär för en säljare från DELL.

Vad tror ni, och är det nån som VET?

Citera
2009-11-13, 23:21
Medlem
KidNotoriouss avatar
Ingen aning, swing away

Och berätta sen hur det gick.
Citera
2009-11-13, 23:37
Moderator
tobess avatar
I princip kan säljare gå ner till inköpspris, eller till och med sälja under det med approval från rätt person. Dock gäller ju detta givetvis bara större kunder som det tidigare har gjorts en del affärer med.

Även om 40 papp kanske är mycket pengar för dig så är det småpotatis i sammanhanget. Har du inte köpt mycket från tidigare minskar chanserna ytterligare att du öht ska få någon rabatt.

10-15% låter nog med andra ord som det mesta du kan få, om ens det.
Citera
2009-11-13, 23:43
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
I princip kan säljare gå ner till inköpspris, eller till och med sälja under det med approval från rätt person. Dock gäller ju detta givetvis bara större kunder som det tidigare har gjorts en del affärer med.

Även om 40 papp kanske är mycket pengar för dig så är det småpotatis i sammanhanget. Har du inte köpt mycket från tidigare minskar chanserna ytterligare att du öht ska få någon rabatt.

10-15% låter nog med andra ord som det mesta du kan få, om ens det.

just ja, tidigare köp har jag där....en laptop för 9000 nu för några veckor sedan och en XPS laptop för 1,5 år sen som jag gav 25,000 för...så har handlat förut.
Citera
2009-11-14, 00:09
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoops021
just ja, tidigare köp har jag där....en laptop för 9000 nu för några veckor sedan och en XPS laptop för 1,5 år sen som jag gav 25,000 för...så har handlat förut.

Det tobes menade var att det exempelvis finns företag som köper in flera hundratals datorer. Då pratar vi miljonsummor.

Detta gör att dina nuvarande inköp på 34,000 inte är så stora i jämförelse.
Citera
2009-11-14, 02:02
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Det tobes menade var att det exempelvis finns företag som köper in flera hundratals datorer. Då pratar vi miljonsummor.

det förstår jag också, men jag tror företag får ganska mkt mer rabatt ju större provianter dom säljer. Denna säljare jag har kontakt med på DELL säljer endast mot privatpersoner och DÅ är det en ganska stor order, och jag har sett att man kan få 10-15% rabatt, det jag då är lite inne på är att jag undrar om man kanske kan komma till 20 lr nåt liknande
Citera
2009-11-14, 02:10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoops021
det förstår jag också, men jag tror företag får ganska mkt mer rabatt ju större provianter dom säljer. Denna säljare jag har kontakt med på DELL säljer endast mot privatpersoner och DÅ är det en ganska stor order, och jag har sett att man kan få 10-15% rabatt, det jag då är lite inne på är att jag undrar om man kanske kan komma till 20 lr nåt liknande
Har ingenting andrats sedan jag hade insyn sa ska du trolla bra javla mycket innan du lyckas fa en saljare pa Dell att ga ner till 20 fran 34 Jag kan dessutom lova dig att det inte ar en sarskilt stor order ens for de som saljer mot privatpersoner.

Kort sagt, fran 34 till 20 kan du tokglomma. Kommer du ens ner till 30 sa ar du sallsynt skicklig och har handlat fran en saljare som inte kommer vara langvarig. Du har storre chans att forsoka fa uppgraderingspaket eller liknande nagot billigare an att pressa orginalpriset. Bara ett tips.
Senast redigerad av jumpcut 2009-11-14 kl. 02:13.
Citera
2009-11-14, 02:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants

Ja, precis.

Privatpersoner och mindre företag är ju inte direkt det mest prioriterade segmentet som det säljs till, det är inte där pengarna ramlar in och därför finns knappast intresset att ge någon större rabatt där heller.

Det som alla företag i Dells storlek satsar på är givetvis företagskunderna, de som lägger in ordrar på hundratals datorer per gång. Där kan man ju spela med mindre marginaler för att beställningarna dels är så pass mycket större och att de i de flesta fall är återkommande.

Att tro att man ska kunna pressa ner priset när man beställer ett par datorer med nåt års mellanrum är lagom naivt, du har tur redan om du får 10-15% .. många, om inte de flesta säljer nog till det pris som kommer upp på deras skärm när de knappar in din beställning.
Citera
2009-11-14, 12:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Konsol - Hårdvara -> Privatekonomi
/Mod
Citera
2009-11-14, 19:39
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Har ingenting andrats sedan jag hade insyn sa ska du trolla bra javla mycket innan du lyckas fa en saljare pa Dell att ga ner till 20 fran 34 Jag kan dessutom lova dig att det inte ar en sarskilt stor order ens for de som saljer mot privatpersoner.

Kort sagt, fran 34 till 20 kan du tokglomma. Kommer du ens ner till 30 sa ar du sallsynt skicklig och har handlat fran en saljare som inte kommer vara langvarig. Du har storre chans att forsoka fa uppgraderingspaket eller liknande nagot billigare an att pressa orginalpriset. Bara ett tips.

Jag tolkar det som han vill ha 20% rabatt. Det tror jag kan vara möjligt. Ofta brukar det gå att pruta i vanliga affärer och att gå från deras standardrabatt på 15% till 20% bör inte vara omöjligt.

Är det däremot så han vill köpa dem för 20kkr håller jag med dig att det i princip blir omöjligt.
Citera
2009-11-14, 20:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Jag tolkar det som han vill ha 20% rabatt. Det tror jag kan vara möjligt. Ofta brukar det gå att pruta i vanliga affärer och att gå från deras standardrabatt på 15% till 20% bör inte vara omöjligt.

Är det däremot så han vill köpa dem för 20kkr håller jag med dig att det i princip blir omöjligt.
Aha, det blev helt plotsligt lite mindre lojligt nu

Ja, att forhandla sig till ytterligare fem procentenheter ar ju fullt mojligt. Nu har jag ju ingen som helst koll pa hur det ser ut, sa nar jag sager "fullt mojligt" sa ar det en helt okvalificerad gissning

Men da skulle nog jag gora som sa att jag ringer in och berattar att jag vill ha tva datorer till de dar 15 % rabatt och sedan fraga om han inte kan pressa lite till 20, sen efter ett tag slanga ur sig att "men om jag lagger till tva skarmar ocksa da, vad kan du gora for mig da?". Dumt att beratta allt for att sedan forsoka pressa nar man lika garna kan lata dem tro att de kan fa en storre forsaljning genom att pressa priset nagot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in