2010-01-21, 09:26
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Det beror ju på vad man har för hund och hur man behandlat den, alla raser behöver olika sorters träning, typ av motion osv.
Har svårt att se en rätt tränad hund som skulle attackera någon helt oprovocerat om man gjort allt rätt, en hane skulle lätt kunna klippa en annan hund men människa nja så länge ägaren inte gjort den människoskygg men då har ju träningen brustit sen finns det ju vissa hundar som inte ska vara en leksak utan en vakthund och inget annat.
Fast det kan finnas medicinska skäl. Tumör, inre skador etc som får hunden att attackera människor. Dessa skäl kan också vara svåra att hitta. Men jag har sett ett par hundar som oprovocerat bitit och där det visat sig att de haft någon typ av inre sjukdom när man obducerat.
Citera
2010-01-22, 13:51
Medlem
Teresas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fast det kan finnas medicinska skäl. Tumör, inre skador etc som får hunden att attackera människor. Dessa skäl kan också vara svåra att hitta. Men jag har sett ett par hundar som oprovocerat bitit och där det visat sig att de haft någon typ av inre sjukdom när man obducerat.

Det kan då inte vara majoriteten. Bättre kolla upp hur man har behandlat hunden innan man tar livet av den.
Citera
2010-01-22, 14:02
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teresa
Det kan då inte vara majoriteten. Bättre kolla upp hur man har behandlat hunden innan man tar livet av den.

Jag håller delvis med. Det ska inte finnas några risker för att det upprepas. Visst ska man göra vad man kan men inga risker. Hade någon av mina hundar bitit ett barn eller liknande hade jag inte tvekat att avliva.
Citera
2010-01-30, 15:47
Medlem
SysterStarks avatar
Läst att många skriver att det inte är rasens fel utan hundens psyke.
Men vissa raser har faktiskt dåligt psyke. Kan ha massa olika anledningar till det.
Sönderavlade, eller helt enkelt avlade till ett dåligt syfte.

Självklart kan vilken ras som helst bli galen.
Men vissa raser blir lättare triggade till att bli aggressiva, och det får vi inte glömma bort.

Däremot får ni inte missförstå mig, tror det mesta ligger hos ägaren om inte hunden är sjuk såklart.
Skaffar man sig en lätt triggad ras som första gångs hund utan erfarenheter så kan det sluta riktigt illa. Man måste välja ras efter än själv. Inte bara för att den ser bra ut.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in