Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 11:12
  #16429
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
1. Sannorlikt inte, finns ingen anledning till detta.
2. Händelserapport görs, men din adress är troligtvis inte den adressen som händelserapporten är adresserad till (som sökbar), vilket försvårar sökmöjligheten till att hitta just den rapporten.
Tack.
Korta och koncisa svar.
När det gäller pkt 1. så tolkar jag det så att det från polisens sida inte finns anledning att upplysa om namn. Förstår att det kan finnas goda skäl för detta också.
Vad gäller från min sida har jag däremot goda anledningar till sådan kontakt.

Ang. 2. Intressant att du är säker på att det görs en händelserapport.

Superbt att ni ställer upp här på FB f.ö. Bidrar därmed till rättssäkerheten och respekten för polisen och dess arbete.
Citera
2017-11-18, 13:14
  #16430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack.
Korta och koncisa svar.
När det gäller pkt 1. så tolkar jag det så att det från polisens sida inte finns anledning att upplysa om namn. Förstår att det kan finnas goda skäl för detta också.
Vad gäller från min sida har jag däremot goda anledningar till sådan kontakt.

Ang. 2. Intressant att du är säker på att det görs en händelserapport.

Superbt att ni ställer upp här på FB f.ö. Bidrar därmed till rättssäkerheten och respekten för polisen och dess arbete.

När polisen var på plats så finns det anledning kan jag tycka att presentera sig.
Men nu i efterhand kan jag inte se att det finns något syfte att söka fram det, om du nu inte vill anmäla dem. Men då behöver du inte deras namn.


En händelserapport skapas innan någon skickas på jobb, div det första som händer.
Citera
2017-11-18, 13:47
  #16431
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
När polisen var på plats så finns det anledning kan jag tycka att presentera sig.
Men nu i efterhand kan jag inte se att det finns något syfte att söka fram det, om du nu inte vill anmäla dem. Men då behöver du inte deras namn.


En händelserapport skapas innan någon skickas på jobb, div det första som händer.

Det visste jag inte.

Mina anledningar till kontakt är flera. Dock inte att anmäla dom.
Ville bara snacka lite. Kolla om dom visste vem som ringt, vad det handlade om, om dom fick rätt adress sen, och dom var på den adressen. Om dom fick någon klarhet i varför dom fick fel adress. Här ute på landet brukar man ju veta precis vem som bor var. "Fel adress" finns inte riktigt.

Ja, det är några anledningar högen.
Det där som folk ofta vill ha av myndigheter. Information.
Först i år har Roslagsvatten börjat skicka ut info om när dom stänger av vattnet.

Info är en viktigt del av det där uttjatade begreppet genomskinlighet och öppenhet. Det kommer nog till polisen också. Din närvaro här ser jag som ett lovvärt uttryck för det.
Citera
2017-11-19, 03:38
  #16432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det visste jag inte.

Mina anledningar till kontakt är flera. Dock inte att anmäla dom.
Ville bara snacka lite. Kolla om dom visste vem som ringt, vad det handlade om, om dom fick rätt adress sen, och dom var på den adressen. Om dom fick någon klarhet i varför dom fick fel adress. Här ute på landet brukar man ju veta precis vem som bor var. "Fel adress" finns inte riktigt.

Ja, det är några anledningar högen.
Det där som folk ofta vill ha av myndigheter. Information.
Först i år har Roslagsvatten börjat skicka ut info om när dom stänger av vattnet.

Info är en viktigt del av det där uttjatade begreppet genomskinlighet och öppenhet. Det kommer nog till polisen också. Din närvaro här ser jag som ett lovvärt uttryck för det.

Såklart, men det är inget som lämnas ut.
Tänk dig tex scenarie: Ett trapphus, granne ringer om en man som denne tror slår sina barn. Grannen, tror det kommer ifrån lägenheten som det står Andersson på.
Polisen åker dit, och efter att ha sökt igenom bostaden så inser de att de är i fel bostad. Skriken kommer ifrån nästa lägenhet, som det står Johansson på.
De går in där, det visar sig att det inte är någon som blir slagen utan det är dottern som just slut med sin pojkvän och är påverkad. I samband med detta mår hon dåligt och vill ta sitt liv. Polisen hjälper då tjejen till psykiatriakuten eller dylikt.

Så kan ett jobb se ut, och som du förstår så är det väldigt mycket känslig information som kommer stå i den händelserapporten och som inte kommer lämnas ut.

Det är beklagligt att du har fått felaktigt besök men sånt händer. Nu bor du inte i trapphus men det finns ändå många faktorer, även för de boende på landet som gör att patrullen kan bli skickade till fel adress.

Jag tror du helt enkelt får försöka gå vidare utan några svar och hoppas på att det löste sig.
Citera
2017-11-19, 07:03
  #16433
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det visste jag inte.

Mina anledningar till kontakt är flera. Dock inte att anmäla dom.
Ville bara snacka lite. Kolla om dom visste vem som ringt, vad det handlade om, om dom fick rätt adress sen, och dom var på den adressen. Om dom fick någon klarhet i varför dom fick fel adress. Här ute på landet brukar man ju veta precis vem som bor var. "Fel adress" finns inte riktigt.

Ja, det är några anledningar högen.
Det där som folk ofta vill ha av myndigheter. Information.
Först i år har Roslagsvatten börjat skicka ut info om när dom stänger av vattnet.

Info är en viktigt del av det där uttjatade begreppet genomskinlighet och öppenhet. Det kommer nog till polisen också. Din närvaro här ser jag som ett lovvärt uttryck för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Såklart, men det är inget som lämnas ut.
Tänk dig tex scenarie: Ett trapphus, granne ringer om en man som denne tror slår sina barn. Grannen, tror det kommer ifrån lägenheten som det står Andersson på.
Polisen åker dit, och efter att ha sökt igenom bostaden så inser de att de är i fel bostad. Skriken kommer ifrån nästa lägenhet, som det står Johansson på.
De går in där, det visar sig att det inte är någon som blir slagen utan det är dottern som just slut med sin pojkvän och är påverkad. I samband med detta mår hon dåligt och vill ta sitt liv. Polisen hjälper då tjejen till psykiatriakuten eller dylikt.

Så kan ett jobb se ut, och som du förstår så är det väldigt mycket känslig information som kommer stå i den händelserapporten och som inte kommer lämnas ut.

Det är beklagligt att du har fått felaktigt besök men sånt händer. Nu bor du inte i trapphus men det finns ändå många faktorer, även för de boende på landet som gör att patrullen kan bli skickade till fel adress.

Jag tror du helt enkelt får försöka gå vidare utan några svar och hoppas på att det löste sig.
Det finns väl inget strikt förbud att lämna ut händelserapporter? Sekretessen prövas från fall till fall mot OSL 35:1, med omvänt skaderekvisit. Att endast lämna ut konstaplarnas identitet, innebär väl knappast någon skada för enskild?
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-11-19 kl. 07:05.
Citera
2017-11-19, 10:49
  #16434
Medlem
Jofs avatar
[quote=Justitiemord|62379002]Det finns väl inget strikt förbud att lämna ut händelserapporter? Sekretessen prövas från fall till fall mot OSL 35:1, med omvänt skaderekvisit. Att endast lämna ut konstaplarnas identitet, innebär väl knappast någon skada för enskild?[/QUOTE]

Bra och rimliga frågor!
Polisen behöver anpassa sig till offentlighetsprincipen som andra myndigheter.
Dvs: Ha principen att säga JA så långt det går. Inte som nu säga NEJ så långt det går.

Jag skrev ett formellt brev till polismyndigheten via dess registrator med begäran att få ut tillgängliga uppgifter. En knapp vecka sen.
Antar att dom drar ut på det i det längsta. Men svar måste dom ge! Ska komma ihåg att återrapportera här. Det är en viktig fråga hur offentlighetsprincipen fungerar inom polisen.

Vad gäller mitt specifika ärende så drivs jag bara av en legitim nyfikenhet, men inte mer. No big deal. Shit happens.
__________________
Senast redigerad av Jof 2017-11-19 kl. 10:55.
Citera
2017-11-19, 18:34
  #16435
Medlem
Ser fler omarkerade polisbilar ute än vad jag ser målade. Hur kommer de sig? Är det en konstadsfråga? Eller görs det mer målade bilar overall?
Citera
2017-11-19, 21:52
  #16436
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ser fler omarkerade polisbilar ute än vad jag ser målade. Hur kommer de sig? Är det en konstadsfråga? Eller görs det mer målade bilar overall?
Definitivt inte en kostnadsfråga, men i stort sett alla polisiära funktioner utom ingripandepoliser kör civila bilar. Handlar nog mer om kultur och ändamål mer än något annat
Citera
2017-11-20, 01:22
  #16437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Det finns väl inget strikt förbud att lämna ut händelserapporter? Sekretessen prövas från fall till fall mot OSL 35:1, med omvänt skaderekvisit. Att endast lämna ut konstaplarnas identitet, innebär väl knappast någon skada för enskild?

Självklart inte. Det är ju en handling som skapas av myndigheten så man kan ju alltid lämna in en begäran.
Citera
2017-11-20, 14:47
  #16438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Definitivt inte en kostnadsfråga, men i stort sett alla polisiära funktioner utom ingripandepoliser kör civila bilar. Handlar nog mer om kultur och ändamål mer än något annat
okejokej de köper jag. Men känns ändå som man ser fler omarkerade utryckningsfordon än målade utryckningsfordon.
Citera
2017-11-21, 12:34
  #16439
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
okejokej de köper jag. Men känns ändå som man ser fler omarkerade utryckningsfordon än målade utryckningsfordon.
Tittar jag i mitt eget jobbgarage är det också mycket riktigt så att vi har fler civila bilar än målade. Och de flesta civila bilar är tillika utryckningsfordon, alltså utrustade med blåblink, sirener etc.
Citera
2017-11-26, 16:34
  #16440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Tittar jag i mitt eget jobbgarage är det också mycket riktigt så att vi har fler civila bilar än målade. Och de flesta civila bilar är tillika utryckningsfordon, alltså utrustade med blåblink, sirener etc.
Märkligt ändå, men overall så tror jag nog de är mer målade bilar. Kanske mer i "storstäder" som de mer omarkerade bilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback