Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin.i.Kongo
Jag har inte missat någonting, det jag skriver är att Ribbing var så trygg i sin roll som etikettexpert att hon inte opåkallat behövde kalla sig själv det hela tiden som Blom gör.
Hon behövde inte försöka övertyga någon om att hon var expert men det behöver tydligen Blom. Det tyder också på en klasskillnad att vulgärt förhäva sig själv så där.
Vad jag vill minnas var Ribbing en ytterst obehaglig person med stiff upper lip som utdelade råd till höger och vänster med näsan i vädret - inte någon vänligt ledande hand där inte. En ren parodi på sig själv - precis som Blom. Om du verkligen är överklass - så håller du dig långt bort ifrån tevesoffan eftersom du inte behöver vara där för att ordna din försörjning. Att vara i teve som "kändis" är ett dekadens och förfalls-symptom rent klassmässigt.
Just exakt den typ av kärringjävel som indoktrinerat sina medelålders läsare av DN till att hata sitt eget land, sina grannar och klanka ned på varje liten avvikelse som de fått lära sig är "gott uppförande". Spelar ingen roll hur rätt hon må ha haft rent sakligt i sina etikettråd - själva förpackningen var inte smakfull - och dessutom etikett är situationsberoende. I egentlig mening existerar inte "gott uppförande" - utan olika normer har utvecklats (av en orsak) i olika miljöer. Samma beteende som betraktas som gott uppförande på herrgården - riskeras att misslyckas totalt i ett enklare sammanhang. Misslyckas på så viss att beteende leder till att man repellerar andra människor - istället för att dra dem till sig.